Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 677 ggr
Cis-j
0

Puss-besatt

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Min ena tant här hemma (Leijona Lakritsi) har den senaste månaden blivit helt besatt av att pussa på allt. Nu undrar jag lite om det här är vanligt när de blir äldre? Att de har brist av något näringsämne så de försöka lapa i sig allt som finns?

Visst, hon har väl varit pussig av sig förut, hon är den som pussats mest av mina tjejer, men såhär mycket som hon håller på nu känns bara som någon tvångstanke hon har.

Hon är idag 2 år 3 mån lite drygt. Hon magrade av för tre månader sedan (tappade muskler) men hon har fortfarande en liten mage och väger över 350 gram. Samtidigt då så tappade hon päls i nacken där hon har en kal fläck numera (hon är en rostig svart och pälsen där är extremt rostig). Sedan den senaste månaden har hon dessutom fått en tumör men den är liksom "platt" längs med kroppen och sitter i juvervävnaden bakom axeln. Så den verkar hon inte ha ont av. Sen för att rabbla upp allt som inte står rätt till hos henne så är hon blind på ena ögat också, har varit det sedan ett halvår tillbaka.

Hon är väldigt mammakär också. Ibland när man pussar tillbaka på henne så kan hon sätta sig på rumpan med baktassarna upp i luften och hålla med händerna runt munnen på mig för att hålla fast både mig och sig själv så hon kan pussa mera, så himla söt är hon.

Tyvärr har min andra mystant Undine fått såpass många tumörer nu så att om veterinären bedömer henne som att hon kanske inte klarar en operation till så ska hon få somna in. Har en tid imorgon 11.20.
Nu är det så att min puss-tant inte går ihop med mina andra honor och eftersom hon och Undine är uppväxta ihop så kommer nog Leijona att dö av hjärtesorg. Dessutom har jag inte tiden som krävs för en ensamråtta. Sedan med tanke på allt som jag tagit upp med henne, låter det kanske som att det är hennes tid att vandra vidare också? Vad tycker ni? Hon har även nu den senaste månaden slickat i sig sitt eget kiss emellanåt har jag sett, så jag tror ju inte att hon mår bra heller egentligen. Samtidigt är hon ju så mammakär och jag är lika kär i henne. Det här är så himla jobbigt. Jag älskar ju mina hjärtan och vill dem bara väl. Det kanske är bäst att de får somna in nu?

Bilden är på Ladugårdens Leijona Lakritsi och är tagen för drygt en månad sedan (28/9).

Cis-j
0

puttar, vill gärna höra råd och åsikter innan imorgon fm. :/

Crapsurraren
0

Med risk för att få upprörda mothugg så säger jag: Ja med tanke på att hon annars kommer bli ensamråtta vilket hon kommer lida av eftersom hon inte går ihop med dina andra honor så tycker jag att hon ska få somna in med. Bättre nu innan åldern tagit ut sin rätt såpass att hon lider.

//Ellie

http://crapsurraren.blogg.se/

Cis-j
0

#2 Det är väl det jag känner med. Hon är ju inte helt frisk heller. Med tanke på avmagringen och att hon slickar i sig sitt kiss emellanåt så känns det som att hon har svårt att ta upp näring, därav hennes avmagring. Hon har aldrig varit särskilt matglad men hon äter precis som förut och får stor variation i matväg, så rent teoretiskt sätt borde hon inte ha näringsbrist. Det känns som att hon har ganska allvarliga tydliga ålderstecken och jag är rädd att hon kommer gå bort pga näringsbrist så småningom.  Sedan vet jag att hon blev stressad över att vara själv då vi hade Undine i sjukbur när hon opererades. Det var bara fem dagar men man märkte tydligt att hon saknade sin burkompis. När deras tidigare burvän Mårten (ja, hon var en hona) avlivades för drygt ett år sedan sörjde de båda två i en månad. Leijona åt riktigt dåligt under denna tid och jag är rädd för att om det händer igen kommer hon vara såpass undernärd att hon inte klarar sig. Gör jag rätt i att låta de somna in? :(

Crapsurraren
0

ja tycker att du gör rätt i det. Sen finns det säkert andra som inte håller med. Förstår dock att det måste vara enormt jobbigt för dig :(

//Ellie

wintermynta
0

Jag ska tänka på er imorgon. Ge Dine en stor puss från mig.

Cis-j
0

#4 Ja det är skitjobbigt :'(

#5, tack Mia, det ska jag göra.

Anvariel
0

Det är ju en väldigt svår situation. :S Finns nog inte så mycket rätt och fel där, utan du får gå på vad som känns rätt för just dig och henne. En massa styrkekramar!!!

Cis-j
0

#7 Ja det känns ju så. Jag vet ju att hon inte kommer vara lycklig utan undine, men jag ska fråga veterinären vad hon tycker. Hon ser ju bäst hur hon mår också. Om hon tycker att hon är undernärd och tycker att det är ett dåligt tecken att hon slickar upp kisset så ska hon få somna in också.
Tack för stöd, det behövs verkligen just nu.
Åker in nu om en liten stund. Det här känns så jävla hemskt :'(

Crapsurraren
0

*styrkekramar*

//Ellie

Cis-j
0

Nu är det gjort. Veterinären tyckte inte det var någon idé. Lilltjejen (Leijona) Var så svag så det gick fort för henne. Det som var mest jobbigt var att Undine kämpade in i det sista och skrek trots att hon fått lugnande innan.

Crapsurraren
0

#10 förstår att det måste kännas både hemskt att förlora båda och samtidigt skönt att veta att dom faktiskt inte lider mer. Tycker du gjorde ett bra val när du tänkte på deras hälsotillstånd mer än dina egna känslor för dina bebisar

//Ellie