Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 4546 ggr
alexfifan
0

Råtthanar utlånas?!

Startar en ny tråd för vilka som har hanar att låna ut till avel under 2011, istället för att sparka igång 2010 tråden.
Skriv vart du finns, och vilken tid på året hanen/hanarna står till förfogande, om du har några specifika krav etc. och gärna mer info, vad som kan vara bra att veta (:

you can't face the problem, if the problem is your face……

alexfifan
0

Puttputt, någon måste det väl vara! (:

zickan
0

Jag har några jag kan tänka mig att låna ut. Kravet är reggad hona, ungarna reggas.
Påläst, gärna forskat om stamtavlan, ha lite kunskap om bakgrunden eller en bra anledning till varför avla på den honan. Rätt vikt och ålder. Skickar inte iväg hanar efter det strul som varit de få gånger jag gjort det. Parning sker isf här.
Gärna påskrivet avtal.
Viktigast av allt är att jag vill få uppdateringar om kullen och kanske ha en möjlighet att maila de ägarna och fråga hur det går, samt en bra kontakt från början med personen som låna en hane. Det underlättar allt massor.
Sedan finns det nog lite småsaker runt om som är viktigt men inte dyker upp i min skalle just nu.

Har troligen 5 hanar hela detta året eller mer som jag ev skulle kunna låna ut till rätt hona.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Katoz
0

Kan också ha hanar att låna ut. Men noga med vem jag lånar ut till, vill veta så mycket som möjligt om honan som Sjukdomshistora, hur släkt fungerar i flock, storlek, livslängder..

Parning sker hos mig.

Bäst om det finns möjlighet att komma hem till mig så jag får hälsa på honan och även för den intresserade att få klämma och känna på hanen :) Men undanfall kan göras på den punkten..

Katoz

alexfifan
0

Vart finns ni ? (:

Katoz
0

Jag finns i stockholm, Zickan i Västerås.

Katoz

alexfifan
0

Oh, lite väl långt för mig kanske :/

alexfifan
0

Puttputt, någon i typ GBG eller skåne området kanske? Oskyldig

Dramatik
0

Jag kan eventuellt tänka mig att låna ut min Lakrits om jag känner att rätt person och råtta dyker upp. Kontakten mellan mig och ägaren till honan måste funka bra.

Kraven på honan är då först och främst det vanliga att hon ska vara frisk och ha klarat introduktioner bra. Hon ska ha ett bra temperament helt enkelt och hon ska ha stam som ägaren har full koll på minst 3 generationer bak. Får INTE vara dumbo eller agouti, annars kvittar färg. Gärna rex eller rödögd, men inget måste. Tumörer bör inte ligga alldeles för nära i släkten, men jag accepterar ett fåtal. Dominans bör inte heller finnas nära. Honan ser jag helst kommer hit för parning.

Edit: Det viktigaste av allt är att full koll hålls på kullen, jag måste veta allt som händer med avkommorna och jag vill också kunna kontakta ägarna till avkommorna så att jag kan få uppdateringar.

Finns säkert mycket mer jag skulle kunna skriva, men kommer inte på så mycket just nu, detta var det viktigaste iaf:)

Lakrits finns utanför Sjöbo i Skåne.

SweGizmo
0

#7 kolla med Silverorm (candyland's uppfödning) Hon har sjukt mycket hanar just nu… fast nu när jag tänker efter, tror samtliga är på uppväxt iaf. men kolla?

Min blogg: SweGizmo.se

alexfifan
0

#9 tack för tipset, det ska jag göra! :D

Katoz
0

Putt! Tycker det är fax att sparka igång den här tråden efter alla Goa hanar..

Katoz

Banankaka320
0

Jag har en kille som blir ett år i Januari, alltså är han för ung nu
Black eubk Dumbo, jättego! Han är gosig och inte så dominant,
han har en bror med som är lite kaxigare och men är ändå gosig också :)
(Småland) Har information om släkten också :)

[FukkingTubbie]
0

Fick du ingen pojk till din flicka? eller är det till en annan av tjejorna du söker? :D

[FukkingTubbie]
0

Fick du ingen pojk till din flicka? eller är det till en annan av tjejorna du söker? :D

zickan
0

Hanar jag kan tänka mig låna ut under året till rätt hona:
Kissankäpälä -buff rex(slutet på året), Acolyte(slutet på året) - B-e russian blue point siames dumbo, Bränd på bål - Agouti rex dumbo, Verra - Russian blue, Sunkkas - Russian silver.

Katoz
0

Just nu finns ingen men senare i år finns Lyssa, b-e sm rublp db och Rafiki black variegated med bläs db.

Katoz

Magda
0

kopierar in min annons om Moffe här

Moffe

han lånas ut till bra & passande tjej som kan komma hit, han vill iallafall inte ut och resa så långt..

detta gäller bara nu och någon månad framöver, sen är nog grabben för gammal för att dejta Kyss

silverorm
0

Jo, jag har ju några hanar som skulle passa till avel bla: Biscuit (ci ut), Apollon the Oracle (b-e hi rublp du x), Poseidon of the Seas (b-e sm rublp du) och Mudslide (blci ut). Honan får komma till oss för parning, ska ha känd bakgrund (sjukdom, beteende osv).

gulzebra
0

#12: Och han kan lånas ut för att..? Det kanske bara är jag men det där låter inte som en lämplig avelsråtta öht faktiskt.
Lite kul också att du var negativt inställd till avel på Moffe i tråden som länkades i inlägg #17 när du själv kan tänka dig att låna ut en hane som verkar bra mycket sämre att avla på… Men igen, det kanske bara är jag.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Katoz
0

#18 Maria…. Flytta till Stockholm, Hahaha :)

Katoz

silverorm
0

Katoz- Nä.. du får flytta ner! ;-)

cosmonita
0

#19 tänkte på samma sak faktiskt

skojvivi
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#12 (Maria92)

Hur tusan tänkte du där? Du har tidigare sagt att du är orolig att det ska bli kull med manxbebisar och råttors sjukdomsbakgrund etc inför avel. Ändå vill du avla på en råtta som bara är 6 månader gammal. En hane som dessutom visar tecken på dominans, även om du försöker förmildra det genom att säga att han inte är så dominant. Du skriver att brorsan är kaxig också. Betyder det att den råttan har problem med temperamentet också, eller är kaxigheten något bra? Det låter i alla fall inte bra i mina ögon.

En råtta som du inte vet något hur det blir i framtiden. Det hade varit mer acceptabelt om hanen var 2 år och alltid varit kärnfrisk. Men en hane som fortfarande bara är ett halvår kan få en hemsk sjukdomshistoria.

Du har själv sagt följande: "Man SKA ha koll på sina ungar, men speciellt om föräldrarna är av okänd stam." Du säger även att du har information om släkten. Är det en hemmagjord stamtavla med namn bara, eller känner du till sjukdomshistoria och liknande också? Om flera släktingar till dina nuvarande råttor visar samma tecken på dominans etc, så hoppas jag verkligen att du tänker efter före innan du verkligen funderar på att avla på den där hanen. Nu kan det visserligen vara hormoner i den åldern, men det kan bli permanent. Då ska man inte ha så bråttom med planer på avel.

cosmonita
0

#23 Jag frågar mig samma sak som du men Maria skriver också att det inte är aktuellt nu utan i januari. Jag gissar på att han då blir 1 år?

Men har han visat de minsta dominans redan nu (och ev brorsan?) så måste man vänta mycket längre än 12 månader innan ev parning. En sådan råtta ska mycket snabbt ha skärpt sig och sen varit perfekt till en ålder av MINST 18 månader innan jag ens vågat tänka tanken på att använda honom i avel. Sen skulle jag kanske kunna funera på det beroende på hur syskonen utvecklats naturligtvis.

skojvivi
0

#24:

Är det ändå inte lite tidigt att para en hane vid 1 års ålder? Trodde man skulle vänta tills hanen är 1 ½ år- 2 år. Och hon söker ju avelshane redan nu, vilket är väldigt tidigt! Det hade varit okej om hanen nu var tex 1 år, och man planerade avel på råttan. Då har man åtminstone lite mer kött på benen.

Jag hade gärna sett en ny introducering, för att se hur dessa herrar reagerar i en sådan situation. Det talar också om mycket, speciellt vid misstankar om dominans.

cosmonita
0

#25 Ja, det är för tidigt. Men som du ser så säger hon också att tidigast i januari. Marias annons skulle platsa här om ett år ungefär. Förutsatt att han då om ett år är mycket bra (annars annonserar man väl inte ut sin hane för parning?)

skojvivi
0

Jo, läste att hon skrev tidigast i januari. Vilket är helt okej. Hellre att man avvaktar och annonserar i förväg så att man har tid på sig att hitta rätt avelspartner än att man stressar och tar första bästa råtta bara för att man vill ha ungar. Så att annonsera ett halvår i förväg, det är helt okej. Har inte ens trott att Maria har bråttom med att avla.

Men som jag sa tidigare, att annonsera efter avelshane när råttan fortfarande bara är 6 månader, det är för tidigt. Skulle man vänta tills råttan var minst 1 år, då har man mer kött på benen. Då vet man åtminstone lite mer om eventuella problem (tex introduceringar, sjukdomar, dominans/aggressivitet etc), och hur råttan är i allmänhet.

cosmonita
0

#27 Ok, tror att jag missförtod.

Jo, jag skulle ju också vänta tills den tilltänkta avelshanen åtminstone var "lovlig". Om några månader kanske han inte är aktuell längre pga allt som kan dyka upp och då var det ju onödigt att annonsera redan nu…

Men alla har ju rätt att annonsera redan när hanen är nyfödd om de vill. En del kanske har väldig tro på sina djur medan jag kan ha en perfekt hane som jag bara väntar på ska balla ur. Jag tar det säkra för det osäkra tills motsatsen bevisats…Glad

Banankaka320
0

HERREGUD!! Jag har inte läst allt men allt verkar vara ett missförstånd, NEJ jag lånar absolut inte honom till avel förens han är över ett år.

Och hans bror är INTE dominant, utan kaxig menar jag att han är mer självsäker och går gärna sin egen väg hur han vill medans hans bror gärna sitter i knäet och stannar där.

Och jag har koll på släkten.

Och jag tänkte inte på att detta var folk som letade efter hanar JUST NU på en sekund.

Hoppas alla förstår nu :)

skojvivi
0

Jag har INTE ens sagt att du har bråttom med att hitta en lämplig hona. Snarare tvärtom. Som jag skrev tidigare (vilket du missade), så är det bra att leta efter avelspartner i god tid. Men helst ska man vänta tills hanen är ett år innan man börjar leta efter en avelshona. Men det är ju min personliga åsikt.

För övrigt: "Inte så dominant" är ett dåligt ordval om man vill få råttan att framstå som allt annat än just dominant.

Banankaka320
0

#30 Ja men som jag skrev i andra tråden så skriver jag dåligt.
Jag letar inte efter ngn avelshona, jag bara skrev ner dem så folk kanske kommer ihåg efter ett år att dem faktiskt finns. Men sen kom jag på att denna tråden gäller väl i ett år och sen startar man ny, eller? :P

alexfifan
1

Okej, starta en egen tråd. Jag struntar i vad ni tycker om Marias sätt att uttrycka sig, det får ni ta med henne någon annanstans. Här letar jag (och många andra säkert) efter AVELSHANAR och inte massa tjabb!

Forgetful
0

Ja jag vill gärna veta om det finns lite fler där ute :) det är nog svårt för folk med avelshanar att skriva här när det tjabbas :/

//Forgetful

zickan
0

Stå på dig.. Nu har tråden gått mycket off topic utan att vi medisar har reagerat. Jag kan rensa upp tråden lite om det önskas.

Själv har jag inte många hanar för tillfället att låna ut. Men om de yngre modellerna håller sig bra till nästa år så har jag flera.
Russian blue db,2 b-e siames dumbo+db, Agouti rex, Mock mink rex dumbo, 2 Cinnamon, Cinnamon pearl. Blue dumbo, Choklad eubk, Total soppa på färger mot min egen inriktning. Alla är inte heller här ännu men på väg.

Itchy
0

You can't spell Bitchy without Itchy