Vilken ordning?
Jag har ett problem jag inte ver hur jag ska lösa.
Mina gamel tanter ska avlivas. För dem båda har stora tumörer som växer ganska fort nu. Min Amy är den som tycker de är jobbigast märker jag nu, för hennes tumör väger. Hon är helt frisk och kry i sinnet annars. Även Mille har börjar bli arg på tumören för att hon inte kan röra sig lika fort längre, sen sitter precis vid baktassen nästan som att tassen är mitt i.
Tanterna är över 2 år nu med så de är inte lönt att operera dem känner jag.
Men till problemet.
Vilken ordning ska man avliva dem?
Amy först och sen Mille (Millie är afla) Men jag är rädd att Bianca (den nyaste) ska bli depprimerad för hon går alltid till Amy när Penny är dum. Penny kommer bli den nya alfa de vet jag. Men hur kommer Penny reagera när tanterna plötsligt inte finns kvar. De är ändå halva flocken som försvinner.
Eller ska jag avliva båda tanterna på en gång? Men hur kommer de unga tjejerna ta de?
Iof så springer oftast tjejerna runt själva och leker och är alltid utanför buren och busar.
Men sen om man ser de lite ego så om jag avlivar dem på två ggr så måste jag ta ledigt från jobbet 2 ggr och de kommer kosta mer att avliva 2 omgångar än båda på samma gång. Men egentligen så är inte Pengar eller tid problemet. De är så himla mkt trassel i huvudet och de börjar kännas panik att avliva iaf Amy. Men jag vet att jag kommer vara tvungen att ta Mille bara någon månad eller veckor efter.
Hur gör man ?
Jadu, jag hade nog avlivat båda samtidigt. Då slipper de lida mera… sen skulle ja ta tag i flocken som finns kvar och se hur den uppenbarar sig när 2 råttor är borta. För det går inte att säga exakt hur de kommer reagera, beror på flocken. Jätte svårt för någon att direkt säga hur du ska göra..
Hur du än gör så kommer de saknas 2 råttor.. och de andra råttorna kommer få vara med om det, tror inte det spelar så super stor roll om du tar bort dem en och en.
Mvh. Sanne & Djuren