vilket ägg?
Hej!
vad brukar ni ge era råttor för slags ägg?
rått, stekt eller kokt?
och vad är bäst för en råtta att äta?
Jag brukar ge hela kokta ägg, annars om jag ger rått, så ger jag endast äggulan, och blandar den med den övriga färskmaten. 
varför har du bara äggulan? :) bara en fråga ^^
Kortfattat: För att rå äggvita hindrar råttan för att ta upp viktiga ämnen.
Kan inte exakt vad dessa ämnen heter, så därför skrev jag kortfattat om varför bara, men använd sökfunktionen och sök på det om du vill ha ett bättre svar :)
Har för mig att de är ett slags B-ämne som ej kan tas upp. Men inte farligt att råka ge rå äggvita någon gång, det är bara vid långvarig användning som de är en risk.
Dock så undviker jag också att ge rå äggvita. Brukar blanda gulan med gröt. Eller så ger jag oftast kokt. Har ej gett nå stekt faktiskt :) Brukar ej steka ägg här hemma.
// Fawo (;
Sökte själv lite snabbt, här är länken till tråden: http://rattor.ifokus.se/discussions/4d713ae6b9cb462227051f22-vad-du-inte-ska-mata-dina-rattor
Om du trycker Ctrl + F och skriver in äggvita i fältet som dyker upp, så hittar du denna text här nedan om du vill läsa den själv, annars så kopierade jag upp den åt dig :)
Rå äggvita innehåller avidin, som binder vitaminer biotin till sig och hindrar därmed kroppen från att ta upp vitaminet. Avidinet i sig är inte farligt, men bör undvika att ge hela råa ägg för ofta.Kan drabbas av biotinbrist. Om man kokar ägget förlorar avidinet sina egenskaper. Äggulan däremot innehåller rikligt med biotin som är nyttigt.
Okej tack för hjälpen :D
hade inget kokt ägg och orkade inte koka så jag gedde som ett rått ägg med vita :/ det är andra gången som jag har gett dom det sedan dom kom hit så hoppas dom inte blir sjuka eller något.
men nu kommer jag bara ge dom kokt eller rå ägg gula :)
tack för hjälpen värkligen snällt av er.

Knappast så att ni behöver oroa ihjäl er om råttorna får hela råa ägg, det är inte så att de kommer att bli sjuka eller dö av det.
Inte så länge ni ger dem en fullvärdig kost.
Qui dormit, non peccat
Okej :)
dom fick Te, grönsaker och lite pasta samtidigt som dom fick ägget x)
Jag kokar för det mesta ägg och ger dem hela, men om jag själv käkar äggröra någon gång så får de också – det är VÄLDIGT populärt haha