Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 3358 ggr
[lucke]
0

Kastanjer

De sålde kastanjer på min mataffär, och det vore ju bra tandgympa och kanske gott för rådisarna. Men kan de äta såna?

[TrevorS]
0

Bra fråga, vill påpeka att alla kastanjer inte är ätbara en del är rentutav giftiga så ni inte går ut i skogen och plockar.

[TrevorS]
0

"Aesculus hippocastanum" är giftig.

[lucke]
0

Dessa såldes i grönsaksdisken på Konsum, så de lär inte vara giftiga- men är de ok att ge rådisarna tro?

[TrevorS]
0

De "riktiga" kastanjerna är ju helt ätbara. Kan ju bakas till pajer och liknande det andra tror jag inte man får sälja då de är giftiga. Hästkastanj heter väl de giftiga också.

Jag hade nog inte vågat ge min mus det (kom på att detta är ju för råttor denna sida). Är ju ett frö(?) så det borde väl gå?

[TrevorS]
0

Har föresten en artikel om "kastanj" står inte vilken bara kastanj. citat "kastanj kan malas till pulver och spridas ut runt hus man har problem med insäkter och råttor", "kan även användas till tillverkning av tvål och hudprodukter" (har inget med saken att göra det sista men kul info)

Hittade föresten en artikel här men står om hästkastanj: alternativbehandling och en här naturbiblioteket men också hästkastanj.

[lucke]
0

Men varför tror du de är ok för råttor men inte möss? Tänkte att kastanjer vore ett bra alt i väntan på att julnötterna börjar säljas…

[lucke]
0

Såg ditt inlägg #5 nu- isf vågar jag inte ge dem det, förmodligen gillar de inte kastanjer heller, om de nu används i avskräckande syfteTungan ute

[TrevorS]
0

Oj, lät lite flummigt, menade på att om det är ett frö (skrev (?) när jag inte vet) så borde det gå, man kan ju ge andra ätbara frön som inte är giftiga. Jag är lite skraj skulle inte gett om jag hade råtta idag heller kastanj, är för feg så rädd att de ska bli sjuka så jag håller mig till blandmixar. Skrattande

[TrevorS]
0

Stod ju det på naturbiblioteket också, fast det står ju om den "giftiga". Så jag vågar inte yttra mig, men någon här borde veta. Vore dock kul att veta. Glad

[lucke]
0

Tack för dina svar!Glad Blev dock så pass nojig, att jag inte vågar testa ge dem kastanjerFoten i munnen

hus-musen
0

Om kastanj vore giftigt för råttor och möss så skulle det vara det för människor oxå.. Inga problem att ge kastanjenötter alls vad jag vet. de man kan köpa på ica är ofarliga.

Däremot ska man inte ge bark eller blad av kastanj då dessa innehåller garvämnen.

Qui dormit, non peccat

[TrevorS]
0

Vill påpeka att det finns flera olika sorters av kastanjer:

Kastanj - Castanea sativa (inte giftig)

Hästkastanj - Aesculus hippocastanum (GIFTIG)

[lucke]
0

Julnötterna borde dyka opp snart, lugnar mig till dessGlad

hus-musen
0

Ja men de läre ju knappast sälja hästkastanjer på ica..

Vanliga ätbara kastanjers bark och löv innehåller stora mängder garvsyra. Inte nötterna.
Men hästkastanjer är inte dödligt giftiga de heller, inte i små mängder. Det är först när du äter för många som du kan må dåligt.

Qui dormit, non peccat

[134643]
0

#13 Lidl har julnötter! ;)

[lucke]
0

#15 Tack, få se om jag kommer förbi en sån!

hus-musen
0

Prisextra har oxå nötter förresten. Tror jag såg på stora coop med.

Qui dormit, non peccat

[TrevorS]
0

De kan säljas som dekoration, men det är rätt logiskt de inte går att äta då. Skrattande

[lucke]
0

#17+18 Låter bra!

LindaBlue
0

Vill bara påpeka att man kanske inte heller ska tänka att bara för att människor kan äta det , så är det inte giftigt för råttor. Tänk på rabarber t ex!

[lucke]
0

Jo, det finns ju flera såna exempel. De får klara sig utan kastanjer- hittade inga nötter med skal på Lidl idagRynkar på näsan

[134643]
0

#21 Hmm, bara min Lidl som är före med julsaker då! :(

[lucke]
0

Det var bara massa julchoklad de bullat opp medTungan ute

[134643]
0

#23 Åh, finns det något bättre än choklad? Synd att inte djuren får smaka :(

[lucke]
0

Just nu mår jag rätt illa efter att ha goffat i bla choklad- men visst är det supergott! Rådisarna fick varsitt popcorn iställetTungan ute