Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 688 ggr
mieeow
0

Öroninflammation

*suck* medecinering skulle vara klar igår, men redan idag märker jag att Max öra har blivit sämre igen :( Varet har kommit tillbaka, inte lika mycket som innan han fick medicin, men ändå tillräckligt. Och han har börjat klia örat sårigt igen, på bara ett dygn. Stackars liten :(

Men det jag undrar nu är, smittar öroninflammation? Eller finns det virus/bakterier som orsakat inflammationen och som då kan spridas vidare? Han bor med sin bror som inte fått någon öroninflammation och tanken var att jag skulle kunna låta dem träffa mina småttingar snart, men om öroninflammationen kan smitta så går ju inte det… :/

Blir att ringa veterinären igen och be om mer örondroppar, eller om det finns något annat sätt. *suck* Kan mina sjuklingar bli friska snart?? Tur att jag har lov nu, så jag har extra mycket tid och ork för mina pälsklingar <3

hus-musen
0

Nej vanlig öroninflammation smittar oftast inte. Vad har du fått för örondropppar?

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Vet att baytril har skrivits ut för öroninflammation och gett bra reslutat.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

Precis, baytril funkar. Har även hört kombinationer med baytril.

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

Ärligt talat vet jag inte namnet, fick i en spruta. En gul vätska , jag måste vända på sprutan några gånger innan jag ger honom, eftersom det delar sig. Någon som vet om det är baytril? :P

Varghund88
0

Det är inte baytril i alla fall… Baytril är genomskinligt och har inte hört att man droppar det i örat. När jag fick hem det så skulle jag ge det oralt, veterinären injicerade det…

mieeow
0

#5 ah, okej. Men ska ringa vet igen snart (han svarade inte) och se om jag får tid.. Har lite kvar men kanske behöver ngt annat, t.ex baytril… jag vet inte :S

Men smittar det? hade gärna velat att de kunde få träffa de små…

mieeow
0

hus-musen skrev ju oftast inte, men vill inte riktigt chansa… Fast man kanske inte kan veta helt säkert?

hus-musen
0

Grejen är att det beror på om det är virus eller bakterier det handlar om. Men enligt min erfarenhet så smittar inte öroninflammation, men den kan fortfarande göra det.

Men sen får du ha i åtanke att du tar in ungar och det är en stress för dem vilket kan göra dem känsligare för ev smitta.

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

De har bott här i en vecka nu, verkar väldigt lugna. Men ja, då väntar jag nog ett tag till.. :/