Bajsa fräscht
Jag förstår mig inte på mina råttor. Så fort jag har bytt toamaterial så kastar de sig ned i toalådan och attackbajsar. Som att:
"Det är så fint här! Åh tack tack tack matte nu bara måste vi bajsa"
Jag menar, jag vill inte kasta mig på toaletten bara för att jag tagit en omgång med WC-anka?
Råttor är faktiskt inte kloka ibland. Särskilt inte när de dessutom envisas med att äta sin mat i toalådan. "Bläh, den här maten smakar inte tillräckligt mycket kiss!"
hmm jo känner igen det där lite, mina två killar brukar ibland dra med sig maten till toa lådan och sitter där och käkar, trevligt men men dom får vel göra det om dom vill finns väl inte så mycket att göra åt saken
Jag försöker få mina råttor att gå på sin toa så imorse jagade jag pluttar med kattlådespaden. Jag har fått möblera om hela buren eftersom de har sitt bajshörn på motsatt sida av buren än där bajslådan står och jag kan inte förstå:
1) Vad är det som är så superintressant med en kattlådespade? Småråttorna satte sig i spaden när jag rensade och tyckte det var hur kul som helst att "åka spade".
2) Varför sätter de sig i hörnet där deras toa brukar stå (förutom under de tio minutrarna som jag tar ut den eftersom jag samlar in pluttar i den) och lägger en plutt eller två på precis samma ställe som toan brukar stå när de aldrig någonsin frivilligt gått och pluttat i toan?
Men men, vi får se hur det går med toalättvänjandet, de har i alla fall hyfs nog att inte kissa eller bajsa när de är på utsidan av buren. Sen undrar jag om någon har en råtta som lagt till sig ovanan att markera om maten är god eller inte. När de "äckligaste" fröna (oftast den hela rågen) är det enda som är kvar i matskålen brukar Fender resolut vända på sig och pinka ner hela skålen bara för att försöka med "mamma, maten är äcklig, nån har pinkat på den, kan jag få ny mat?" Och det funkar, varenda gång.. Inte har jag hjärta att tvinga mina råttisar att äta nerpinkad mat… ;)
Fotograf, styrman, råttmor och illustratör
Portfolio på Flickr
#2 Åka spade måste ju vara hur kul som helst! Har du låtit råttorna åka taxi någon gång? Du kan ju använda spaden till det, stoppa i en råtta och låta den bestämma vart den vill genom att gå dit nosen pekar :) En av mina råttor är superduktig på att köra taxi dit hon vill.
Fast egentligen skulle jag bara skriva att jag tycker Fender låter smart :D