bajsfobi
Jag känner att jag håller på att utveckla någon form av kiss- och bajsfobi :(
Jag visste att jag skulle få stå ut med revirmarkering när jag valde att skaffa hanar och jag visste även att råttor luktar speciellt.
Jag har ingenting emot råttlukten i sig, inte heller mot dropparna då de inte luktar någonting.
Men mina älsklingar KISSAR när dom är ute, pölar, även om jag försöker vara uppmärksam och lyfta dem till buren så lyckas det inte alltid.
Som sagt, råttlukten klarar jag. Men BAJSlukten, oh my. Trodde inte att det kunde lukta så om små pluppar som normalt har torkat 10 min efter att de kom ut.
Jag blev jätteledsen när jag upptäckte två pluppar på madrassen (vid huvudkudden!), jag orkar inte byta sängkläder..
Jag älskar dom något enormt, fråga vem som helst: vad är det Rebecca aldrig kan hålla käften om? SVAR: Sina Råttor!
Känner mig lite lost för tillfället :/ .. jag är jätterädd att alla mina ägodelar ska börja lukta, eftersom att allt jag äger är inmosat i samma lilla rum både jag och råttorna sover.
Tack för mig
Testa byta kost, kom inte ihåg vad det är för mat som kan få bajs att lukta just nu >.<
Två av mina pojkar fes riktiga gasbomber i början när jag fick dem så jag är ganska säker på att det har med foder att göra :)
Råttor kan man ju göra rumsrena, det kanske skulle underlätta, så kan du ha flera "toaletter" när dem är ute och springe i rummet?
Sen också, om du är känslig så ha alltid ett extra lakan eller en filt över sängen eller soffan, så är det lätt att lyfta bort eventuella råttrester…
Bajset luktar ju efter vad dem får att äta.. Men så är det väl med alla..!
Ett tips är att ha torkservetter, köp några med rengöringsmedel eller så finns det parfymerade baby varianter också. Jag har lidels W5 eller vad dem heter, skit bra att torka allt möjligt med (och billiga!) men jag använder dem främst att torka kissfläckar och dem funkar även att ta upp bajs med..
Vad får dem för mat?
Använder du toalätter åt dem? Flera? Har du sand i dem eller vad? Hur ofta byter/städar du?

Enda gången råttbajs luktar är när de får fel kost enligt min erfarenhet. Mina pojkars bajs luktar inget alls och är fasta små korvar som är lätta att plocka upp.
Ha ett överkast i sängen som råttorna får springa på, så slipper du kiss och bajs i själva sängen om du inte vill toaträna råttorna då förståss.
Qui dormit, non peccat
Jag har hundmat från Eukanuba i torrfoderblandningen, det är ju en väldigt hög köttprocent i den- samt ger dem hundkex med kyckling som godis (men även för tändernas skull).. kan detta vara en del av orsaken tror ni?
Bajslådor har jag två st i buren, med såntdär damfritt spån (kommer inte ihåg vad det heter, men det är mindre, mörkare och kompaktare än det vanliga) i.
De var ganska duktiga på att gå på pottan en period, inte direkt jag fick hem dem men ett par veckor senare. Men nu bajsar de i hela buren och jag har tvingats ge upp det där med att flytta alla bajsar till lådan. Kissar gör de bara där dom sover
#4 Torkservetter låter som en grymt bra idé! Det får bli en tur till Ullared snart känner jag (:
Blä på bajs. Tvångsduschar varje morgon bara för att jag är rädd att lukten ska ha satt sig i mitt hår och min hud över natten >_>
eukanuba borde inte vara felet då jag använt foder med högre köttprocent, men det beror jn också på hur mycket du har i ^^' Om det är mestadels hundmat de äter då kan det nog lukta.
Testa ha kattsand i toalådan, det funkar bättre med mina råttor, kolla om dina gilalr det :)
Ja som #10 skriver så testa att ha sand i lådan istället. Icke klumpbildande skulle jag rekommendera!!
Jag tycker kisset luktar extremt äckligt om de fått skaldjur. Men just bajset kan ju vara om de kanske får mycket mjölkprodukter och inte riktigt är vana vid det? Kan iofs bero på vad som helst som de bara är lite känsliga mot.
Jag bytte till kattsand och det fungerar jättebra! För en utav dem… jag har starka misstankar att det bara är Ricky som går på lådan, kanske göra Hugo det ibland men det är inget jag har fått se.
Kan man motivera dem till att använda lådan på nåt sätt? :s Det är väl iofs bra att jag bara har hälften så mycket bajs att jaga runt, men det är fortfarande en stor mängd pluppar :P
Jag skulle nog gjort ungefär som med en hundvalp haha. Om du ser honom toa sig så lyft över honom på lådan och beröm när något hamnar där.