Svansar
hej jag har en utmaning åt er på råttor.ifokus. :D Jag tycker att råttor är helt underbara på alla sätt och skulle gärna vilja skaffa egna en dag men jag har ett litet problem. Jag har lite svårt för deras svansar om ni kan kanske beskriva mer på ett bra sätt om svansar eller ge tips på hur man kommer över svansfobin.
Jag har hamstrar för tillfället och då en kinesisk dvärghamster vilken har en 2 cm lång svans och jag har lyckats vänja mig vid den. Hon använder svansstumpen för att få extra grepp om mina fingrar ibland använder råttor sina svansar på liknande sätt?
Vilka färger kan svansarna ha? Jag har lättre med ljusare svansar än mörka nämligen.
Lite bilder på råttsvansar är också uppskattat. :D

Svansarna är för att hålla balansen, ibland när de sitter på axlen och försöker hålla balansen lägger se svansen runt halsen typ.
Vet fler som innan de hade känt på en råttsvans sa att de var äckliga och hemska, men numera tycker de att den är mysig. Råttsvansen är ju inte helt naken, där är hår på den, sträva hår. Jag älskar råttornas svansar, så mysiga att känna på, kanske bara jag som är lite knäpp.. ^^, Men svansen är ju huvudsakligen till balans och är det inte att reglera kroppstemperaturen också? Om jag inte fått helt fel för mig.
Komma över sin fobi är väl att handskas med den? Låna råttor av någon och utmana dig själv att klappa massa på deras svansar.. ^^, Haha kasst inlägg det här blir känns det som. Men vad är det du har svårt för med svansen?
Jomen jag har hört fler som har fobi mot råttsvansar. De säger att de ser ut som maskar eller nåt annat äckligt 
Men de gör de ju verkligen inte. I alla fall inte från nära håll.
Mamma avskydde svansarna förut men när jag fick hem mina små flickor vande hon sig och sa att de inte alls var så farliga som hon trodde 
Men jag håller lite med dig, även om jag tycker om råttsvansar så har jag också lite lättare för ljusa :S Konstigtkonstigt
Det är ju inte alls ovanligt att folk säger att "de är ju söta i ansiktet men svansen är äcklig."
Ja, jag tror också på att du ska träffa råttor o känna på svansen. Den är tex inte naken som många tror.
Vilken färg svansen har beror på vilken färg o teckning råttan har. En svart råtta har svart svans, en pew råtta har ljus svans, en tecknad kan ha olika beroende på teckningen.
Jag tycker mörkare svansar är finare än ljusa faktiskt =) Tycker ljusa lätt kan se så smutsiga ut .. Men iaf.. Svansen är ju inte alls sådär läbbig som den kan se ut, den är ju len att ta på, och det är ju inte så att råttan använder den som nåt vapen att piska folk med ;D Helt ofarlig, å inte äckligare än tex en råttfot enligt mig :)

Okej kanske ska vara råttvakt en vecka i sommar då ska jag verkligen tvinga mig själv att gosa med svansarna.

Hihi jag älskar råttsvansar! Så myysiga! ;)

Hur lång är svansen jämfört med råttan?

Gör de lätt illa svansen och klämmer den eller har de bra kontroll över sin svans?
Kan bekräfta att svansen är också till för att reglera kroppstemperaturen. De kan inte svettas, utan släpper ut värmen i kroppen genom svansen när de blir varma.
Jag tycker svansarna kan vara lite fula, de kan se skitiga ut även om de inte är det. Men de är otroligt mysiga! De är lena, inte alls slemmiga som många tror.
Det här var nog bästa svans-bilden jag hittade.. :P

Jag tycker att på nära håll ser de ut som en ful version av en orm inte för att ormar är fula eller nått men svansen ser ut som en dålig imitation av en orm. passar liksom inte ihop med råttan på nått sätt..
#10 Jag nog skulle säga att de har ganska bra koll över sin svans. Eller ja, så stor koll man kan ha på en lång grej som släpar efter sig 
#12, utan svansen skulle råttan förlora en hel del av sin charm tror jag :)
Jag äålskar svansarna jag men, de är så mjuka! speciellt bebissvanskar.
håller med er alla som älskar råttsvansar tycker dom e jätte mysiga att smeka och så när mina killar sitter på axlarna så brukar jag klappa svansarna också, kan inte låta bli bara myys ;)