Tumör-skillnader...
Min gammeltant (drygt 2 år gammal) har en tumör mellan framtassarna (juvertumör??) som vuxit en del den senaste tiden. Hon är pigg, rör sig obehindrat, är matglad och tycks inte störas nämnvärt av tumören, trots att den är ganska stor. Pga hennes höga ålder och pigghet/att hon inte alls tycks ha ont etc så har jag inte vidtagit några åtgärder. Men, till min fråga: Denna tumör hänger "som en rätt spänd påse"- den verkar inte vara fastväxt i något organ eller liknande.. Är det skillnad mellan fasta tumörer och såna som hennes, som inte sitter fast? Är det ena "bättre" än det andra? Tänker att detta kanske är en godartad sort, eftersom hon är så pass pigg och inte verkar ha några men av den.
Kan tillägga att hon är en "krut-tant", då hon överlevt alla mina tidigare (yngre) råttor, och är den enda som klarade sig från "sjukdomsepidemin" jag hade i vintras…
(Gammal bild, innan hon fick tumören)

En tumör som inte är förankrad i underliggande vävnad är givetvis lättare att avlägsna, men huruvida entumör är godartad eller ej kan man nog inte avgöra på så sätt.
Problematiken med tumörerna hos råttor är dock oftast inte att den är elakartad, utan snarare att den växer antingen tills huden spricker eller att tumören blir så stor att den blir i vägen.
Vill du inte operera, och hon inte störs av den i sin vardag tycker jag du kan avvakta, men dagen den blir för stor kommer tyvärr med största sannolikhet att komma.. :(
Jag hoppas ju att hon hinner dö av ålder, och att tumören inte fortsätter att växa. Som det är nu är inte huden så värst spänd heller. Jag antar att tumören skulle vara rätt lätt av avlägsna, men samtidigt är hon så pass gammal att jag inte vill/vågar utsätta henne för en operation, då hon är sitt vanliga jag. Självklart blir det ett vet.besök den dagen hon störs av sin tumör- men jag hoppas på det bästa förstås…