Råttor + vatten = hur?
Hallå där!
Tänkte höra hur man får råttorna intresserad av vatten, visst förstår jag om kanske inte alla gillar att bada och simma. Men hur får man dem att testa på bästa sättet? Utan att göra så att de känner sig tvingade att gå i.
Mvh. Sanne & Djuren
Man får gå steg för steg, vänja dem lite i taget! Sök på youtube (engelska) finns flera bra videos om det där!
jag testade det men mina råttor var mer intresserade av det runt omkring ( ett tomt rum ^^ )
En grund skål fylld med lite vatten (helst någon plastbytta med låga kanter) och häll i lite ärtor.
Numera reagerar alla mina sötnosar likadant när de upptäcker något med vatten i: De sätter sig vid kanten, och börjar flaxa frenetiskt med armarna i vattnet i jakt på ärtor, oavsett om det finns några där i eller inte…
De som är mer ärtsugna brukar till slut börja trampa runt i vattnet i jakt på ärtorna, och då har jag höjt vattennivån lite grann.
Har aldrig kommit så långt att de verkligen börjat simma av lite olika orsaker, men jag har iaf två som är i upp till magen i vatten :)
Tack så mycket alla för era svar! :) Ska testa mig fram då!
Mvh. Sanne & Djuren
#4 hehe har gjort likadant med mina. Den ena tjejen verkligen älskar det och dyker ner under ytan med hela huvudet och känner längs med heeeela botten i jakt på något gott.
detta gäller ju såklart alla sorters skålar med vätska i så det har hänt ett flertal gånger att hon kommer neddränkt med te, juice eller något annat som hon hittat i en mugg eller glas och dykt ner i. Så himla söt, min lilla dykare<3
#4 Haha, skrattade gott åt din beskrivning. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
Jag håller på att testa detta nu mer ärtor och maj i en plastlåda med vatten dock har den 5cm kant :/ hittar inget lägre :S
Mvh. Sanne & Djuren
Fast du bör nog vänta tills råttorna dina är friska innan du låter dom bada. 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#9 Har hanar som är friska =) sen är det endast Saga som är förkyld, men de kanske inte spelar någon roll?
Mvh. Sanne & Djuren
finns jättebra tips man kan se på youtube!
# HAHAHAHAH! Vilken syn, kan du inte filma? xD
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!
Vem tänker du på? :)
Siffran kom inte med, jag menade nr 4 :)
Tyvärr fick Morfin som hade snyggaste stilen när det kom till att flaxa somna in för en tid sedan, och den andra har blivit gammal och lite sjuk.
Men jag ska se vad jag kan göra, det finns ju tre råttor till :)
Morfin brukade göra så att hon viftade med armarna ner i vattnet, samtidigt som hon vred bort huvudet för att inte få något i ansiktet.
När inte det fungerade, brukade hon sno ärtor från sin burkamrat, som inte alls tyckte det var lika läskigt med vatten.
Fungerade inte det, så åt hon upp de överblivna skalen från ärtorna, som Lithium alltid brukade lämna :P
HAHAHA allt för att inte anstränga sig själv alltför mycket ;)