Vita rödögda?
När man kollar runt, hos olika uppfödare o i annonser om råttungar så ser iaf jag nästan aldrig nån som har vita rödögda ? Är det jätteovanligt eller?

Njae? Jag har själv två albinos. Det är väl inte ovanligt med albinos, kanske hos uppfödare men dock inte i djuraffär, min ena är från en privat uppfödare och en från zoo..
Kanske ganska oönskade, eller ingen som direkt avlar på PEW helt enkelt.. =) ??
Jo, på djuraffärer har jag också sett, dock var det jättelänge sen det också.. hade 2 såna föra några år sen..
Synd att inte fler har dom, tycker det är sååå fint :) Så om nån uppfödare som avlar på såna sötnosar ser det här så kan ni ju ha mig i åtanke om ni har en unge till övers ;D

Men vit & rödögd är ju inte samma sak som albinos väl? Äkta albinos är väl ganska ovanligt…
"Min" djuraffär fick hem en kull med råttbebisar i onsdags, det fanns både "albinos" & black hoodeds i kullen..
// Emma, aka Althea
Rockerland - En blogg för oss tjejer som är rock/metalheads
Altheatrollets blogg - En blogg för geeken

Hmm vet inte hur det är med albinos och vit och rödögd, jag har ingen nämnvärd kunskap om just albinon, bara att deras röda ögon ger dem försämrad syn. Mina albinos/pew har jag endast som sällskap. Kanske någon mr insatt i det kan svara på det.. =) Tycker mina "labbråttor" är jättegosiga iaf. =)
Om jag fattat rätt så är skillnaden på albinos o pew i generna. Pew kan ha anlag för andra färger, medan albinon är albino helt enkelt. Men jag tror inte man kan se nån skillnad på dom utan man får se vad det blir för ungar eller kolla stamtavlan bakåt. Tror också de flesta är pew.
Jag har nog aldrig sett en pew, inte ens i zooaffär. Hade velat ha en men det är inte aktuellt längre. Men bland mössen bara "måste" jag ha en pew hela tiden. De är så söta! Men samtidigt tycker jag det är kul med olika färger o har gärna olika färger o teckningar (gäller alla djuren.)
En pew har dubbel uppsättning av albinogenen c. Därmed borde väl albino och pew vara samma sak tycker jag.. Eftersom en Cc eller en CC är varken albino eller pew.

Men en albina är ju en mutation som gör att alla pigmenten försvinner medan en pew är en framavlad vit råtta med röda ögon eller?

Ja, jag håller med Maria.lemon..Albino är ju avsaknad av pigment..Så är det ju inte med pew…
// Emma, aka Althea

Det är väl som med marsvin där det inte finns några albinos utan alla vita rödögda är framavlade då man ännu inte hittat albino genen hos marsvin.
Tror det är så att uppfödarna inte avsiktligt avlar på pew/albino efter som de inte är så eftertraktade.. Men pew används ju i forskning, så ovanliga är de inte.. Vi har gott om dem på skolan (natrubruksgymnasie)..
Albino vill man inte ha alls eftersom de som sagt saknar pigment.. De är känsliga mot solljus och har sämre syn.. Pew kan också ha lite sämre syn, men är inte känsliga mot solljus som albinos..
Bara en teori jag har..

Eftersom jag inte vet ngt om albino hur lär man då få veta om det är en pew eller en albino man har, båda ser exakt likadana ut ju.. =) Jag blev himla nyfiken nu. ^^,

Man kan kolla på föräldrarna om föräldrarna bär på pew genen så är den antagligen pew men en albino kan komma i vilken kull som helst då det är en mutation som kan ske slumpartat.

Men det kan ju ligga väldigt långt bak pew-anlagen, vet ju inte så ruskigt långt bak i min ena vita rödögdas släkt, men där är iaf inga pew mer än han i kullarna heller från de föräldrarna. Pew bär på andra teckningar och färger men inte en albino? Är det sällan mutationen sker?
Mina "labbråttor" kommer ena från zoo, han från zoo är definitivt en pew. Stor, stilig och go grabb iaf trots att många nog förknippar dem med dåligt temprament osv. Min andra grabb är från en privat uppfödare och vad jag vet i hans släkt är där ingen pew.
Varför gör man då skillnad på pew och albino om de ser likadana ut? Visst att beteckningen är olika genetiskt, men de används ju vad jag vet nästan aldrig i avel? Vad jag rör till det i mitt huvud nu, och säkert för andra också. Nu när ämnet ändå är uppe så, är där ingen alls som avlat seriöst på pew? Vet att tex med bew så är det vitfläcksanlagen som kan skapa megacolon, eller hur det nu stavades, så man ska vara bra påläst om just detta om man väljer att avla på bew, dock inte insatt i det för inget jag skulle välja att avla på alls, men finns där pew-relaterade sjukdomar som gör att man väljer att inte avla seriöst på dem?
Långa många röriga frågor till de som kan detta.. Jag har inte heller sökt någon fakta om detta då intresset inte varit så stort för just pew eller albino innan från min sida. Men kul att veta vad man har för gosdjur ju.. =)
Nej, en pew kan ha vilken färg och teckning som helst genetiskt sett, men eftersom den har dubbel uppsättning av albinogenen så saknar den pigment och därför döljer det vita den egentliga färgen.
Exempel; en black (tar inte hela den långa koden, kortar av den lite) utan anlag för albino: aa CC
black med anlag för albino: aa Cc
black med dubbel uppssättning av albinogenen: aa cc
Den sistnämda blir albino, dvs pew.
En vit rödögd råtta (inte albino) är en övertecknad färgad råtta (med anlag för röda ögon). Samma sak med bew, det är en övertecknad färgad råtta (utan anlag för röda ögon).
Därför behöver man inte hos pew oroa sig för high white anlagen som kan ge megacolon hos bew. Pew är genotypiskt sett en helt vanlig färgad och tecknad råtta, som vilken hooded eller berkshire som helst, men den saknar pigment därför är de fenotypiskt sett helt vita med röda ögon.
Hoppas jag inte rörde till det ännu mer för er? 

Väldigt bra beskrivning Ninja.. =)
Men riktig albino är svårt att veta om man har då med andra ord? =)

Nja, jag tror väl att det är vanligare att de är albino än något annat. Trots allt så skulle de ju få problem med megacolon annars de med, precis som bew.
T o m capped kan få krångel med med high white anlagen har jag läst.
Underbart fin är han!
Tycker pew är jättevackra.

Det är inte jätte vanligt med albinos i hamstervärlden men där är det inte vanligt med vita hamstrar överhuvudtaget..

Jo min snutte är jättefin. Dumdum är han, så snäll.. ^^,
Det var det som slog mig också att pew måste väl också kunna få problem med megacolon om det hade avlats på samma sätt som bew. Jo men capped, kan inte masked också få problem då?
Jag hade en albino hamster en gång, guuud så aggressiv tråkigt nog.. =( Men annars gillar jag hamstrar, de fyllar kinderna med allt möjligt, uuurgulligt.. ^^,

#19 Min guldhamster Zaphe är faktiskt en kritvit liten isbjörn =) Supergo & gullig är han dessutom…
// Emma, aka Althea

#21 kan vara en offwhite också vilken är lite mer creme vit. Är egentligen en silvergrå hamster med creme och ser vit ut. Men riktiga vita hamstrar är det få av.

#22 För mig är han kritvit iaf..
http://i106.photobucket.com/albums/m276/Esmie_86/zaphe.jpg
TS
Förlåt för stulen tråd 
// Emma, aka Althea

Naaaw, gud vad sööt. Såg så min Pandi ut. ÜBERSÖT!

#23 ser helt klart vit ut :D Ska få en kull i sommar med offwhite bebisar :D älskar verkligen vitt på hamstrar