Lite nybörjarfrågor :)
Hej!
Jag har gått i råtttankar länge nu, hade några för många år sedan, men det var ju innan man visste alltför mycket.
Om det nu blir så att jag skaffar hem ett par kelgrisar, så finns det ett par frågor jag skulle vilja ha svar på :)
* Om man har två stycken, vad rekommenderar NI för burmått?
* Jag blandar egen mat till hamstrar/gerbilerna, som inehåller Axa grynblandning, Sesamfrö, hundtorrfoder, Puffad majs, torkade ärtor ch morötter och lite andra frön. Kan råttorna äta detsamma?
* Hur ofta ska de ha färskmaten?
* Hur är skillnaden mellan 2 honor/ 2 hanar?
Kan tillägga att jag definitivt ska köpa dem från uppfödare och INTE djuraffär.
/ Denice, Oddpaws Råttuppfödning
Bloggar på Tassliv, hur det är att leva med tre hundar och övriga djur!

Två stycken måste du ha enligt lag, men det vet du säkert.
Minsta måttet anser jag är 60 cm hög, 50 lång och 40 bred. Men ju större desto bättre. Lagen säger 60*30*30 men det är inte snällt utan pyttelitet för råttorna.
De kan äta samma mat om det där är vad du ger dem, men du bör ta det lugnt med fröer och nötter osv, eftersom de är väldigt feta.
Färskmat ska de ha minst en gång om dagen. Små ungar och klena gamlingar kan få två gånger, frukost och middag.
Jadu skillnaden mellan honor och hanar har varit uppe massor av gånger. Men jag är partisk, jag föredrar hanar alla gånger.
Som unga är det ingen större skillnad, men hanar blir större som vuxna, så de äter lite mer och bajsar lite mer. Hanar brukar vara keligare, men det finns keliga honor oxå. Honor brukar vara lite mer aktiva och "dampiga" med hur mycket energi som helst och kanske inte vill sitta stilla längre stunder. Men det finns sånna hanar oxå.
Du kan prata med den uppfödaren och fråga vad hon avlat på, är det lugna mysråttor eller är det aktiva upptäckare.
Och alla råttor är ju individer så du får känna dig för vad du gillar.
Qui dormit, non peccat
Ja det vet jag, tycker överlag inte om att hålla djur ensamma, om de inte är ensamdjur av naturen förstås. :)
Fröer har jag inte alls mycket av, så då bör det gå bra :)
Ska kolla upp lite uppfödare nära mig, och prata med dem om deras uppfödning :)
Om det nu blir aktuellt för mig att skaffa rådisar, vilket jag hoppas!!
#2 du får gärna komma hit och provgosa både honor och hanar, har många 
Oh du, det gör jag (vi, min pojkvän kommer att vara precis lika delaktig :)) mer än gärna någon dag! Ska nog till Löderup til vintern (min farmor och farfar) och då kan jag säkert åka in :D
Hihi, på måndag flyttar tre små töser hit :D
Eller ja, små och små, dom är mellan 8 månader och 1 år gamla :)