Råtta förkyld?
**Hejhej!
**Upptäckte idag att Saga nyser en del, hon gjorde det inte igår. Så antar att hon har åkt på förkylning?
Går det över av sig själv som det gör för oss människor?
Behöver man ge dem något, eller ska man låta de vara?
Hur var de där man skulle göra med honung?
Skulle man stoppa in honung i kallt vatten?
Hur länge ska de ha honungsvattnet?
Tänkte de bor ju 4st andra honor med henne också :)
Kan man ge dem något annat emot det? :)
Tacksam för svar!
Mvh. Sanne & Djuren
Det du skulle kunna göra är att göra lite te åt dem :)
- hacka 1 vitlöksklyfta, låt dra i tevattnet 7-8 min.
- tillsätt 100% pure rooibos-te de sista minuterna och låt dra.
- sila sedan bort vitlöken och ta bort tepåsen
- Tillsätt 1 tsk honung i vattnet nu när det svalnat lite (på så vis tar man inte död på det nyttiga i honungen)
- Låt svalna och servera i en vattenflaska
- klart!
Jag väljer att hälla det i vattenflaska just för att jag har en liten badare här hemma *ler*
Ställer man in en kopp te så dyker hon ner i hela skålen och det blir helt enkelt lite för kladdigt, lindrigt sagt ;)
Hälsa råttorna att krya på sig!
#1 har allt förutom Rooibos te skulle jag tro, funkar detta ändå?
Haha vilken skojig råtta :) ska låta mina råttor bekanta sig med vatten också och se vad de tycker om det. Ska börja med en liten låda där jag fyller i så de kan doppa tassarna och leta efter majs å ärtor och sånt :)
Mvh. Sanne & Djuren
#2 Ja det fungerar nog ändå, men det blir nog inte lika gott för dem. Vitlök är ju inte bland det godaste, men riktigt bra när man är förkyld.
Ta inget annat te bara för grönt och svart te innehåller koffein, vilket de små är väldigt känsliga emot.
Ja jag läste det i din tråd! Gud vad kul. Se bara till att vänta med det tills de är friska, och se till att det är varmt och skönt för dem så de inte blir kalla. Skulle de slänga sig i vattnet och bli genomblöta så kan man ju hjälpas åt att torka lite med en handduk, det är något som uppskattas av dom här hemma :)
Man brukar rekommendera just rooiboste, det innehåller massor med nyttigheter för små förkylda råttisar. Men jag kan tänka mig att det duger med annat te också, bara det inte innehåller koffein eller svart te.
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
#3 - #4 okej men koffein fritt har vi nog inte heller, inte vad jag såg och hinner inte i väg och handla innan jag ska bort :S
Jo tänkte testa med hanarna, de är friska =)
Men hur är de med de andra honorna, de nyser ju inte.. de är endast saga som har åkt på förkylning? Eller bör jag ändå inte låta dem andra bada?
Mvh. Sanne & Djuren