Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 996 ggr
PollyPeptid
0

Burbygge

Hej!

Ska snart bli råttägare och har börjat bygga om ett skåp till råttbur. Nu börjar frågorna dock hopa sig lite :)

Det jag undrar är:

1. Fungerar det att ge vatten i en vattenskål istället för genom flaska?

2. Vad skulle ni rekomendera; att bara ha en låda med ex. toa-lätt eller bör jag ha ett helt hyllplan?

3. Är det någon som vet om det kan vara giftigt för råttor med pvc-rör? Vad kan man använda annars om man inte vill köpa dyra ferplat-rör och kanske ändå vill ha något som är lite hållbart?

Fantastiskt forum föressten, har fått måga bra tips genom att leta runt här!

[postmortum91]
0

1. Det blir väldigt lätt bakterier i en vattenskål än i en flaska, så jag rekommenderar flaska helt klart.

2. Det beror ju på, vissa råttor är rensliga och går på toan och andra inte. Om du börjar vänja dem med toa redan nu så funkar de nog men det är ju roligare för dem om du har en botten också.

3. jag köpte ett plaströr på byggmax, ett svart. Vet inte vad det är för slags rör men det var ett bra rör iallafall ^^

Zolah
0

1: ingen bra ide, mina gossar badar i det och vattnet blir skitigt snabbt. i flaska håller det sig rent tills nästa dag

2: hur menar du? som toa låda eller för hela buren?

3: ingen aning, du kan ju fråga på affären? om det är bra nog för ungar att ha i munnen så funkar det för en råtta

PollyPeptid
0

Hej

Tack för svaren! Jag hade tänkt till hela buren, men det är svårt att hitta en låda som passar precis. Men nu lutar mot att sätta en list på det nedersta hyllplanet och ha bottenmaterialet där.

hus-musen
0

Flaska alla gånger. Vattenskålen välts, de lägger mat i den, de bajsar i den osv. Hopplöst att hålla vattnet rent, man får byta flera gånger dagligen.

Om du inte har toatränade råttor från början så kommer du behöva toa på båda burplanen, råttor och synnerligen unga råttor orkar inte gå så långt för att uträtta sina behov.

Pvc-plast funkar, även om mer eller mindre all plast är giftig. Råttor äter inte plast, de gnager den bara.

Qui dormit, non peccat