hur mycket?
hur mycket pengar lägger du på dina råttor varje månad allt som allt?

Olika, ska jag köpa bottenmaterial så blir det lite dyrare. Men å andra sidan så räcker det länge. kanske max 50 kr månaden.
Qui dormit, non peccat
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#1 oj va billigt! har du Torrfoder till dina?

Japps, blandar torrfodret sj, och färskfoder får de såklart varje dag. Har inte så många kvar just nu, bara 3 st hanar så de äter inte särskilt mycket.
Qui dormit, non peccat
#3 okej hur blandar du det ? hur mycket kostar det då?
30-100 i månaden, har två små kräk.
Mitt Torrfoder kostar inte heller mycket. Det gör jag själv också. Jag kommer ihåg när jag fått hem mina två första. Jag köpte Torrfoder för 200:- och det räckte i ett halvår ungefär. 
Det såg lite olikt ut mot vad det gör nu eftersom de var yngre då. Men nu är det 60% kross (råg, vete, korn) 20% mathavre och resten andra saker, mest frön. Sen får de en hundmat var varje dag.
Så, ja, jag måste nog också säga att det kostar 50:-, kanske 100:-. (Svårt att säga vad färskmaten kostar). Jag har 4 råttor och toalådor.
#6 okej, kanske värt att testa:)
Har just nu 7 st, köper en rat complete 10 kg säck för ca 600 kr, dock så höll den nästan ett år! Nu så köper jag massa fröer och annat och blandar. Så lite svårt å veta vad det går på på.Om jag räknar lite snabbt så ca 100 kr månaden,då med allt inräknat.
Strö, 55 liters toa lätt, 125 kr, en säck i månaden tror jag nog det blir. Och då är det till två burar.
Sen så köper man ju rätt mycket färskfoder, grönsaker och allt vad det är, bortskämda är de! Och eftersom jag själv inte äter grönt så blir det en massa bara till dem :P Så säkert minst 150 kr i månaden.
Så i månaden ca 400.. Lite plus/minus, beroende på extrapriser och om man åker ut till stora djuraffärer och köper lite gott. ^^'
#4 troligen de 4 sädesslagen. Flesta kör på osockrad müsli som de sedan blandar ut med massa annat man hittar i affären. Finns massa trådar om det :-)
Jag kör på stor köp till alla djuren. Då många använder samma saker så är det lite svårt att säga vad endast råttorna kostar. Jag har rätt lite råttor just nu om man inte räknar råtthjälpens och råttungarna på 2v. När jag hade en kompis råttor här också. Så gick det åt runt 2000 på endast råttorna. Men det var innan jag började köra på stl o hampa strö.
Numer kör jag på stl strö och hampa, inte toalette.
* 1bal hampa = 149:- Räcker 1-2månader beroende på mängd stl strö.
* 4 balar stl strö = 200:- Räcker 1-2 månader beroende på mängden hampa.
Gissar att bottenströ på 26 råttor, en belgisk jätte, guldhamster, sjusovare. Ligger på ca 1-200:- i månaden.
* 2stycken 10-15 kg kattsand går åt per månad åt toa lådor för råttor, iller, kanin = 99:-/mån (granngården 2 för 99:-)
* Sedan ca 15-20 kg torrfoder/mån(råttor+hamster) = 400:-
(beställer mico lyx blandning utan pellet på djurmagasinet 15kg 379:-, tillsätter musli, ibland hundfoder osv)
* Köper vanlig mat för runt 1-2000:- åt allt här hemma. Inkl mig. Och jag äter middag under ca 18-20 dagar per månad vid jobbet och ytterst lite hemma.
(råttor, iller, hamster, sjusovare, igelkott, jag, hundar delar på den summan går lite + - på var jag handlar och om jag får chans att storhandla med någon som har bil är billigare)
Så slutsumman skulle jag gissa ligger på runt 800-1500:- för 26 råttor om man utesluter veterinär osv.
Men allt går ju upp och ned beroende på kompisars snällhet att hjälpa mig storhandla :-). Haft ytterst tur sista tiden. Så kostnaderna har inte varit så stora.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#8 är rat complete bra? funderar på att byta till det för jag är så dålig på att veta vad jag ska blanda i ett eget foder..
vart köper du ditt toalätt? mitt köper jag på granngården, remiss kostar 189 för 55 l..
#11 får kolla efter det!
#12 Ja, sen tror jag inte att det är supernoga heller. I den artikeln (eller vad det nu var) stod det att 80% ska vara från de fyra sädesladen (havre, korn, vete, råg) och resten kan vara frön, nötter eller lite vad man vill. Men märker man att råttorna är väldigt smala kanske man kan ha i mer nötter i torrfodret osv.
Sen beror det väll en del på färskmaten också. Ger man dem lite fetare färskmat kanske man inte behöver nötter och frön så mycket i torrfodret. Mina har lite svårare att lägga på sig, så de får en skätt olja i färskmaten då och då. :)
Sorry för OT.
Vad tjatig jag känner mig. :P
Jag hittade artikeln i alla fall:Så här matar Terato
#10 jag tycker rat complete är bra! bättre än selective iaf. Kör alltid det som basfoder och som sagt, blandar i en massa annat jag hittar.
Majsans remiss är dyrare än toa lätt, på djurmagasinet kostar en toa lätt ca 149. Jag får billigare från jobbet :P
#14 tack :)
#15 okej, får kanske börja köra på det då.. vi ska börja elda med pellets hemma. vet du om man kan ha det i råttornas toalåda? min sambos syster har två katter som går på det, luktar inget och suger åt sig mycket bra tydligen.. men vet inte om det är barrträd?antar det..

#4 Är väldigt lat så jag kör grund på musli med de fyra sädesslagen. Iblandat köttrikt hundfoder, torkade räkor, lite nötter och fröer för fettets skull eftersom jag har gammelgubbar. Och lite annat jag hittar på vägen. Muslin kostar 13-19 kr, hundmaten 25 kr för 3 kg. Fröer och nötter kostar kanske max 15 kr. Utblandat så räcker det länge, bara att frysa så blir det inga mott.
Toa-lättsäcken kostar 129 för 55 l och räcker i minst 6 månader. Kattsanden i lådorna minns jag inte vad den kostar, men den var billig. Kanske 30 kr. Räcker i ett halvår typ den med.
Qui dormit, non peccat
#17 inte dyrt alls ju! hur många råttpr har du och hur ofta städar du toalådorna :s
#18 skrev hon ju ovan ;-)…. 3 hanar
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

#18 Näe inte så farligt dyrt faktiskt. Nu är det ju tre råttor i en furet tower. Alla är toatränade och både kissar och bajsar på lådan så det är sällan man verkligen behöver byta hela bottenunderlaget. Kanske gör det var tredje vecka eller liknande. Beror på om de fått kladdig mat. Däremot går det väldigt mycket toa-lätt i lådorna eftersom det är två våningar och varje våning är 75*80 i bottenyta.
Toalådorna byts när det behövs, runt en gång i veckan. Annars vill inte ena gubben gå på lådan.
Toa-lådorna är lite större än ett A4-ark.
Fast jag städade inte särskilt mycket oftare när jag hade 6 hanar i en halva heller, eftersom alla gick på toan. Det är så mycket lättsammare när de är toatränade :)
Bara att tömma och rensa när det är smutsigt så är det klart sen.
Qui dormit, non peccat
#20 då färstår jag :) jag har två med dem vill inte kissa på toan.. så då blir det ju mer städ
För mig går det runt 400kr :) har 8st råttor.
Köper grönsaker, köttbullar och ägg och sånt…
Samt toalätt säck på 55L, räcker typ 3 veckor (Kostar omkring 180kr)
Men oftast räcker toalätt säcken längre, eftersom jag skiftar med tidningspapper som jag har ibland.
Torrfodret blandar jag i havre, complete, hundfoder, ytterst lite knäckebröd, ibland tunnbröd och annat som man har hemma i skafferiet.
Mina råttor är ej rumsrena och de får jag väl skylla mig själv för, att jag inte tar mig tid att lära dem det. Får se om jag tar fingrarna ur och gör det någon dag
Mvh. Sanne & Djuren