Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3515 ggr
zickan
0

Ben svullnad

Nyfiken på om någon haft en råtta med bumblefoot,tass, benskada skada osv som inte blivit bra. Vad som skedde senare osv?
Har en tjej som skadade tassen runt juli. Hela baktassen svullnade upp. Hon gick två månader på metacam och baytril/bactrim, ende hon ville skriva ut. Själva fotens svullnad gick ned. Men runt ankeln/benet har hon ännu en stor svullen knöl. Veterinären vet inte helt vad mer som kan göras.
Tjejen är nu året. Jätte go osv. Hon har bra hull. Men använder inte bakbenet mycket. Verkar tyvärr göra ont att stödja på det ordentligt. Det går att klättra, men hon är inte snabb.
Problemet är att det verkar ha blivit mer svullet sista tiden. Tycker ju så synd om henne och veterinären kan inte så mycket på råttor, men hon hade ringt och kollat med andra som inte hade kommit med några bättre ideer.

Någon som haft liknande problem och kan ge några tips på behandlingar utöver det vanliga som brukar dyka upp här på forumet.
Börjar luta på om jag ska låta henne somna in om det blir värre och jag inte kan hitta något som hjälper henne.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

hus-musen
0

Japps, har haft det, dock på en fot och inte en led. Har det bivit någon blåsa eller liknande som spruckit?

Exakt hur sitter knölen? I led eller på benet? Troligtvis har hon en infektion kvar, inte omöjligt att det har blivit varfyllt. Isåfall är det öppna upp och tömma som gäller, vilket inte är det lättaste om den inte spricker av sig själv.

Har hört om de som amputerat helt enkelt. råttan klarar sig oftast utan ett ben. Men jag är inte för ampution eftersom det kan vara ett helskotta att få råttan att läka fint eftersom det kan vara svårt att hålla rent. Plus att det kan vara smärtsamt för råttan då de brukar vara lite halvsvåra att ge smärtstillande på en bra nivå.

Qui dormit, non peccat

[Glimmersråttor]
0

Om det är en inflammation skulle man kunna testa kortison, prednisolon.

hus-musen
0

Predisolon har inte hjälpt för mig iaf, däremot kortisonsalva kan funka.

Qui dormit, non peccat

zickan
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#2 jag ska försöka ta mig till stockholm snart och fixa det. Veterinären här är lite seg på att skriva ut. De kanske har något annat att komma med också :-).

#1 Den är prov "puttad" på 3 olika ställen. Men den är inte var fylld alls :-/. Nu sitter den rätt illa till runt hälen och där vid fot ankeln.

Har svullnat upp rätt rejält på bara några dagar. Ska ringa till veterinären första på måndag och fixa tid. Hon brukar kunna ta in samma dag :-)

hus-musen
0

Oj, den där var inte liten. Dränering av någon form skulle nog behövas för att minska svullnaden. Men foten ser rosa ut iaf.
Hur gjorde hon när hon skadade sig, knäckte hon benet/foten, satt fast eller nåt?? Kan det ha lossnat någon benflisa eller liknande som typ skavt sönder och orsakat inflammation?

Qui dormit, non peccat

zickan
0

#5 det startade precis som en normal bumblefoot. Hon fick svullen tass och inget på benet. Fick sitta i en duna bur och blev inte bättre. Svullnaden steg till benet och vi åkte in. Efter medicinering så gick svullnaden ned. Foten återställdes helt. En liten liten knöl satt kvar på benet som kunde kännas men inte ses och hon rörde sig normalt. Gick sedan ca 2 månader utan något problem. Började tom planera en kull på henne. Men sedan small det till för några dagar sedan. I natt var det riktigt svullet, då kortet togs.
Eftersom det inte alls inkluderar tassen mer än svullnad runt hälen. Så känns det iaf inte vara i närheten av bf som jag trode orsaken var innan. Allt har helg stängt och anser inte att det är livshotande nog att ta ledigt från jobbet och åka till sthlm. Samla lite info om vad det kan vara nu under helgen och fixa tid så fort jag kan få komma in i morrn.

[Glimmersråttor]
0

Det skulle ev. kunna vara skelettcancer eller annan cancerform.

För att fastställa det krävs det röntgen.

Det kan se ut på olika sätt.

Finns en intressant gammal tråd om det på råttforumet.

http://www.r8forum.kanske.net/viewtopic.php?t=4447&p=69380

hus-musen
0

Ja jag skulle oxå fundera på något sådant faktiskt, någon mysko form av canver. Alt klumpfot som infekterat benet, infektioner kan ju krypa så det skulle inte förvåna mig.

Qui dormit, non peccat