Råttor iFokus

Råttor

Etikettråttägare
Läst 774 ggr
alexfifan
0

Blir så less :(

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Har ett litet dilemma här hemma med mina små fisar. Eller ja allt känns som ett enda stort dilemma just nu.

Fick för ett litet tag sedan tillbaka en hane ur en kull jag tog hand om pga att den nya ägaren visade sig vara allergisk. Vad jag har fattat det som har han varit lite bossig där med aldrig aggressiv eller dum, men har nu försökt upprepade gånger att introducera honom till min hanflock (som inkluderar både bebis och vuxen hane) och det är skvatt omöjligt, han blir värre och värre för varje gång jag försöker. Och jo jag har vana av jobbigta introduktioner och har fått det att funka tidigare men det här verkar verkligen hopplöst, har försökt med det mesta.

Vet att det kan fungera med kastrering och jag har övervägt saken. Det kommer ta ett tag för mig att kunna genomföra en sådan med tanke på att veterinären jag går till bara har öppen mottagning på onsdagar och jag har ingen annan veterinär jag tänker sätta min råtta i händerna på häromkring av diverse anledningar. Så tillkommer det att jag jobbar varje onsdag fyra veckor framöver och inte har någon möjlighet att lämna honom där pga det.
Han har suttit själv nu i ca tre veckor om jag inte tänker helt fel, plus kanske någon vecka hos gamla ägaren sen hans kompisar flyttade lite tidigare än honom. För tillfället känner jag att jag inte kan ge honom den tiden han behöver som ensamråtta och då kommer ju mitt dåliga samvete fram… omplacering är ett alternativ men iom hans bakgrund känns det inte som en jättebra lösning det heller.

Vet egentligen inte vad jag väntar mig, tycker inte det känns som det finns så mkt goda råd att få. Känner mig bara allmänt frustrerad och behöver lite medlidande?

Sen funderar jag också på mina andra små snuttar. För tillfället känner jag mig som en värdelös råttägare eftersom att jag har jobbat tio timmar om dagen nästan varje dag och ibland mer, sen i början av sommaren. Tänker hela tiden att ja men efter denna veckan kommer det lugna ner sig, men det tar aldrig slut och jag får aldrig någon tid över.
Visst har de varandra, en stor bur med massa inredning och leksaker, självklart alltid tillgång till mat och vatten och färskmat nästan varje dag men jag frågar mig själv hur länge till det räcker för dem. De förtjänar så mycket mer… en del av mig vill omplacera dem till hem som kan ge dem mer än vad jag kan just nu samtidigt som mitt ego säger att det snart kommer finnas mer tid, för jag älskar dom så sjukt mycket och bara tanken på att de skulle flytta till någon annan gör ont.
Och som med allt, gör jag mig av med dem, kommer jag helt plötsligt ha tid och ångra mig jättemycket.

Dilemma, dilemma… vet inte riktigt vart jag ska vända mig med min frustration om inte till er kära rifare Rynkar på näsan och som sagt väntar jag mig inga supergoda råd, behövde mest skriva av mig och få lite medlidande i min fruktansvärt hemska situation Skrikandes

you can't face the problem, if the problem is your face……

[aammE]
0

Så länge du har tid att städa burar och fixa det "grundläggande", alltså mat, vatten o.s.v. Så går det nog ingen nöd på dem, de har ju varandra. :)

[134643]
0

Det går inte att sätta ihop bäbis och omplacering då? Sen skaffa en ny till den vuxna som bli kvar? Ifall det är omplaceringen och den vuxna råttan som är problemet alltså.

Jag tror inte att du är en dålig råttägare! De har varandra, mat och leksaker. Och lite måste de väl hinna vara ute? :)

alexfifan
0

Nej han funkar inte med bebis heller :/ Han kan inte ens vara ute på sängen efter de andra utan att bli förbannad när han ens känner lukten av dem…

Jaa lite får de ju vara ute. När jag väl har tid att ha dem ute är det ju flera timmar det handlar om iofs. Men när man går in och ska natta dom och verkligen inte orkar ha dom uppe för man måste sova, och alla bara vill ut och ut och ut då känner jag mig som en fruktansvärt hemsk människa :(

[134643]
0

#3 Mår omplaceringen dåligt av att vara ensam eller trivs han med det? Hur gammal är han? :)

Du, det finns mycket värre djurägare än du. Om du inte märker att råttorna mår dåligt så är det ju inget problem du behöver fokusera på nu :)

alexfifan
0

Än så länge verkar han inte må dåligt men det kanske kommer =/

¨Tror jag har hittat en lösning på det hela i alla fall. har ju ett eget rum till dem så om jag bara får tid till att inreda det ordentligt kan de vara ute och busa även om jag inte är hemma och så får jag helt enkelt umgås med dom när jag har tid.
Med hanen vet jag fortfarande inte riktigt, kanske eventuellt kan byta något pass så jag kan åka och kastrera honom. Förhoppningsvis!! :)

[134643]
0

#5 Hoppas att det löser sig! :)

Ninja
0

Har du ingen som kan hjälpa dig så du kan testa kastrering? Någon som lämnar och/eller hämtar råttan om det bara går att få tid en viss dag. Går det fortfarande inte då kan det gå bättre med honor, eller i värsta fall om det inte heller går, ha honom själv.