Ohyra?
Mina pojkar har dragit på sig nån ohyra [röd/orange prickar och småsår i huden]
Mina frågor är då:
1. Vad är detta, och hur behandlar man det?
2. Antar att man måste gå till vet. Vad kostar detta på ett ungefär? Måste man undersöka alla eller räcker det med en och så får man medicin till alla? [de är fyra stycken]
Kan vara löss.
Det är väldigt lätt att behandla, veterinären kommer förmodligen att skriva ut Stronghold. Det droppas i nacken på djuren (en droppe räcker), om de har mkt ohyra kan det vara nödvändigt att behandla igen några veckor efter. Ta med två stycken så har alla sällskap men två slipper stressen, men glöm inte att tala om att du har två till där hemma. Har ingen aning om vad det kostar i Sverige, gav några hundra för behandlingen i Danmark, men det behöver inte vara jättedyrt. Beror mest på vad veterinärerna tar för konsultationen.
Vad veterinären tar för undersökningen vet jag inte, min gick på 1085 men då var det andra prover också.. Men stronghold kostar på apoteket 166 kr iallafall!
// Lise
When nothing goes right, go left!
#1 Okej, tack för svaret (:
Jag var iväg för några veckor sedan med mina. Gick på ca 488kr, allt som allt.
Kollade på närmsta veterinärens hemsida, stod att besöksavgift enkel var 350 och besöksavgift utredning 480 - räknas detta som enkel eller utredning?
Vill ha ett hum om vad det kan komma att kosta, så att man fixat pengar innan liksom.
lite andra snabbfrågor:
-Kan man få reccept på/hämta ut stronghold om man är under arton? Vissa saker på apoteket kan man ju inte köpa annars menar jag ><
-Behöver man göra något speciellt med buren samtidigt som man behandlar råttorna? Menar, så att de också dör..
Ring och fråga?
Buren behöver inte saneras, nej, om de får stronghold. Insistera på att det är det de får, eller något motsvarande, jag vet att vissa andra medel kräver att man sanerar omgivningar etc. men det är ju bara onödigt att använda dem.
#6, ah, ska ringa och fråga imorgon, de har tydligen bara telefontid 8-9 -.-
Ska lägga på minnet det där om stronghold (y)
Rör det sig i pälsen - löss, annars låter det som skabb.
Jag kör mina på Stronghold nu, ingen aning var de åkte på skabb men så hade i alla fall skett. Undersökning 3 st råttor 500 kr, plus stronghold 3 st pipetter i ett paket som gick på strax under 300 kr. hos Apoteket. KAN behöva ett paket till, får se hur långt det räcker efter andra behandlingen (har fem stycken honor).
Man droppar dem på skinnet i nacken, 1 droppe/100-200 gr, så en fullvuxen hona på 400 gram kan man ge tre droppar, en bebis på 100nånting gram blir en droppe etc.
Denna behandling gör man tre gånger, med 14 dagars mellanrum mellan varje behandling, så det är smidigt och inget man måste göra flera gånger om dagen som med baytril till exempel (fast det är ju för helt andra problem). Viktigt är också att de direkt efter behandling hålls ifrån varandra i en timme, så att de inte putsar bort medicineringen i pälsen.
#8 jag har alltid fått höra att de bara ska ha en droppe när jag fått?
kom på att det kanske är annan behandling på skabb än på löss, det kan ju vara det som skiljer 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
men fyfan vad billigt ni verkar ha kommit undan :O grundundersökning hos vetrinär i stockholmsområdet går på minimum 580 kr! sen om man har två råttor med sig så är de från 1000 å uppåt..
Jag behandlade mina 7 råttor. Tog med en till veterinären, och jag kom definitivt lindrigt undan.
Egentligen skulle det kosta över 500kr, men veterinären som var där tyckte att det var så konstigt att det skulle kosta så mycket för en undersökning, så hon hittade på ett eget pris.
Jag fick tillräckligt med Stronghold för 7 råttor för 166kr. En droppe i nacken på varje råtta, ingen sanering krävdes.
Nu har det gått kanske två veckor och ingen kliar sig längre. De hade skabb, men jag har inte behövt sanera någonting, eller behandlat igen (även om veterinären sa att om det inte gick bort så kunde jag ge dem en kur till).
Jag tror inte det ska vara något problem med att hämta ut Stronghold på apoteteket, eftersom du har fått recept från en veterinär.
Det kommer stå råttans namn och grejer på receptet :)
#11 Jag bor i Stockholm :) Det här var hos Ahlbergs Veterinärpraktik, de brukar ge "grupprabatt" på just smådjur som råttor och inte ta betalt per djur.
#12 Haha värsta tur! :D Hm, konstigt att jag fick en så mycket högre dosering till mina…De brukar ju vara så bra på just råttor på Ahlbergs också…
#5 Det står "recept för djur" direkt på receptet, så det ska inte vara några konstigheter att hämta ut det. DOCK kan det bli svårt att hitta en Apotek som har det inne…ser väldigt olika ut det där nu efter privatiseringen av Apoteken. Jag fick gå till tre olika innan jag hittade en som hade Stronghold inne.
#13 jag har bara varit på arninge djurklinik och nu nyligen roslagstull, bor ju i vaxholm så de är närmast, värsta är ju att de flesta inte gör alla behandlingar eller äns tar emot råttor.
mikeiko, du har fått fel dosering. Det är inget ovanligt, även annars duktiga veterinärer brukar ta fel på just Strongholds dosering av någon anledning.
1 droppe per råtta räcker, och det är en engångsbehandling som inte behöver upprepas annat än i undantagsfall.
Råttorna måste inte hållas ifrån varann i 1 timme efter behandling, utan man får se till att de inte putsar varandra eller sig själva tills medlet har torkat. Det tar inte en timme för medlet att torka och koll får man hålla ändå så man kan gott ha de ihop också. Själv sätter jag en flock i taget på en byrå, droppar allihop och ser till att ingen putsning sker medan de är blöta, sen är det färdigt. Plättlätt och inte fullt så tidskrävande som om man lägger en timme på varje råtta.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#15 o.O Daum, och Ahlbergs som ändå brukar vara så bra på råttor! fast det är klart, när han undersökte så hittade han inget, men sa att något är det ju…kanske därför jag fick annan dosering…för att täcka allt typ?
Att hålla dem ifrån varandra efter behandling var dock inga problem, de fick leka själva på säng/soffa/olika burar ett tag bara :)
#16: Nae, just olika dosering ÄR vanligt, även bland råttkunniga veterinärer. Fel dosering är mer regel än undantag.
"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram
#17 Ah, I see. Tur man har som har RiF <3 ^-^
Kan man få tag i stronghold utan att gå till veterinären och undersöka? Få receptet överskrivet på sin legitimation och gå till apoteket och hämta ut?

#19 Nix, enligt lag får inte veterinärer skriva ut medecin utan att undersöka djuret.
Qui dormit, non peccat
För mig gick hela kalaset på 2500kr.. Men då var det undersökning av en mus och en hamster, mössen hade rossel också så jag fick både baytril (en hel deciliter, har många möss) och stronghold (tre förp.). Ska behandla dem en gång med stronghold och baytrilen ska de ha i 10 dagar.
#20, Okej, det visste jag inte! Men okej, då vet jag^^