Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1935 ggr
zalda
0

Burspån

Hej

Jag fick spån utav hon jag köpte råttorna av, och nu undrar jag om detta är bra för råttorna? 

Zooman 

Burspån dammfritt ch obehandlat

Allamej
2

Släng genast och använd istället aspspån eller toalätt. Vanligt spån innehåller terpentin och är skadligt för luftvägarna.

Och för dom som inte tror mig (återkommande diskution) Köp en flaska terpentin och sniffa själv! Om ni sen anser att det är hälsosamt fine… sök läkarvård.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

GRJM
1

precis. släng o köp nytt!

Toa-Lätt är min personliga fav att ha i toalådan och sen tidningar på resten av botten.

Ladyinred
0

Nackdelen med hela tidningar är att de river upp och ner på allt i inredningen i sina försök att riva pappret själva. Därför brukar jag strimla det åt dom. Svårt att sova när de bäddar annars :(

Lexi
0

Dokumentförstörare på jobbet är alltså en fördel Skrattande de kommer att undra var fasen allt strimlat papper tar vägen hehehe

Dock tänker jag köra med aspspån när det väl är dags.

Bullerbytjejen
0

inte för man ska ha spån, men om det e obehandlat så kan det väl inte va terpentin i ?? då det isåfall är behandlat, men jag säger som dom andra, släng ändå, sätter sig lätt i ögon och sånt, och luktar illa också tycker jag.. jag kör tidningspapper nu, hade toalätt innan, men dom tycker det är såå mycket roligare med papper, jag hämtar tidningar i pappersinsamlingen, billigt och bra hehe..

Ninja
0

#5 Terpentin finns naturligt i barrträd, så det följer med även i spånet. Det är det som ger barrträd och kutterspån sin karakteristiska lukt.

TienMu
0

använd inte spån!!! usha!

zalda
0

tack tack tack!! jag fick bara lite av henne och det är slut som tur är, va väldigt tveksam mot det eftersom jag läst så mkt att det skulle vara skadligt, Och jag har tyckt det luktat väldigt illa, då jag trodde det var råttorna men när jag tog ut dom lukta dom ju gott så det är ju spånet isf, men jag ska genast köpa aspflis imorgon!

Så ska jag ta ut spånet och riva tidningpapper åt dom som dom kan ha tillfälligt 

Och tack så mkt!

TienMu
0

köp toalätt istället för aspflis…..å lägg en störrre aspkvist för dem å slipa tänderna på istället….tycker inte spån e bra för dem överhuvutaget….

Ninja
0

#9 aspflis är bättre än ToaLätt.. det är inte ens spån utan flis.

TienMu
0

mjaa…tveksam…..svårt å få tag på bra aspflis…..man kan aldrig vara helt säker på att de bara är aspflis å de kan innehålla andra kvalster som trivs på råttor…..så själv undviker jag spån helt av erfarenhet…..har gjort en rätt djup egen undersökning om de där……

TienMu
0

sånna fall kan man använda torv åt dem åxå då?

Ninja
0

Det finns autoklaverat aspflis.

Torv vet jag inte.. har läst att det ska vara okej men att råttor och allt runtomkring blir fruktansvärt smutsigt. Dessutom tycker jag att det är i dammigaste laget, det består ju av fina små partiklar. Dessutom, oroar man sig för kvalster bör man undvika torv med. Har aldrig hört talas om autoklaverat sådant.

zalda
0

Okej så vad är bäst? ToaLätt vs. Aspflis?

Ladyinred
0

Tror de är en smaksak och en ekonomisk fråga. Prova dej fram o se efter vad du gillar bäst själv. Båda fungerar ju bra till råttor.

zalda
0

okej då tackar jag för svaren =)

Allamej
0

Jag är ju en stor förespråkare av ASPSPÅN. Helt suveränt, dammfritt, luktar gott, suger upp det mest och mjukt för småtassarna.

Iom. att det är urblåst så är det noll damm. Mina råttor älskar det.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

TienMu
0

jo fast de har ju fortfarande blitt aspflis på nåt sätt…….å de sättet de tillverkar de på e ingen höjdare…massa kemikalier….nä torv har ja aldrig provat men råttorna tro ja skulle gillat….hade de åt hästar å då plötsligt ville vildråttorna inte bå på höskullen utan i boxen :)

Ladyinred
0

jag har sett flismaskiner o till de behövs inga kemikalier. Varför skulle de använda sånt?

TienMu
0

hur ska annars maskinerna funka att göra flisen om de inte e nå som smörjer runt allt……men som Ninja säger så finns de spec aspflis åxå…..lite dyrare då men de är de ju värda förståss :) jamenar bara att man inte ska välja halvfabrikat nä de gäller burmaterial……säkert nå fel me Toa-lätt åxå….jag använder de själv för de funkat bäst på mina råttor å de har mått bra å blitt minst sjuka av de……fast man bör ju ha nåt träslag för dem å gnaga på…..åxå….

Essen
0

Jag kör med spån som jag köper hos lantmännen. Obehandlat och damfritt spån tillfärkat för hästar och det har fungerat utmärkt. Kostar dessutom bara 78kr för 62kg. =)

TienMu
0

#21 vanligt spån? inte asp?

Daydreams
0

#21 skitbra! lantmännen har INTE asp utan bara spån av barrträd. Har du fotfarande inte lärt dig ett dugg under alla dina nick, eller nollställs hjärnan varje gång du gör ett nytt?

Essen
0

obehandlat kutterspån. asp spån finns inte att köpa =(

TienMu
0

barrträd=not good Ledsen

Daydreams
0

finns visst att köpa i Umeå

Essen
0

#23 Jag är trött på ditt tjaffs Daydreams för din upplysning så är det samma spån som savannah använde, hon rekommenderade det spånet åt mig.

Daydreams
0

#27 och för att Savannah rekommenderade det så är det bra? LOL

Essen
0

#26 Hur vet du det?! du bor ju inte här. Jag har frågat djurmagazinet om dem kunde beställa in och dem sa nej och rekommenderade sitt eget spån. Dessutom hästar är oerhört damkänsliga och spånet tillvärkas därefter.

Daydreams
0

det handlar inte om DAMM, det handlar om terpentin

Allamej
0

Men för h-vete! Vanligt kutterspån kan vara hur urblåst som helst, hur obehandlat som helst men det kommer fortfarande att innehålla terpentin. Och iom att du använder det så kan du ju lika gärna dränka in en trasa med terpentin och låta dom boa med den… Bah! Jag bor i Lycksele, och jag köpte 2 påsar aspspån idag… Hur kan då du som bor i Umeå inte få tag i det? Ni har djuraffärer där eller hur? Dom har Gibbon som grossist och kan därför ta hem aspspån Om du vill.

Ok,  en säck kostar strax över hundralappen men det är ju drygt som bara den, och råttorna slipper andas in gift.

Essen
0

#28 Har jag inte sagt men mina råttor klagar inte och har haft det spånet länge dessutom är en del av dem råttorna jag har uppväxta/födda med det spånet eftersom en del jag har kommer från henne och dem är fortfarande friska. Asp spån är bra jag vet men som jag ser det så är det omöjligt att få tag i här i Umeå så jag valde ett spån som inte dammar, det är väll det som är meningen, att det inte ska damma.

Essen
0

#31 Jo vi har djuraffärer men som jag skrev så har jag frågat om dem kan ta hem men dem har sagt nej och enbart rekommenderat sitt eget spån.

TienMu
0

ojoj…ne men nu tar vi de lugnt :) vi använder oss av de vi tycker e bra tycke ja….zalda ville ha  lite råd i denna tråd….(tro inte hon läse nå mer hä nu, el så sitter hon å garvar) vissa använder fint aspflis andra lite sämre å vissa vanligt spån å vissa bara tidningspapper å vissa toa-lätt å viss akanske använder torv,who knows…..som me oss själva….dun täcken e ju inte bra…..men vissa har de ändå ba fö värmen å myset,å skiter i alla kvalster….

Daydreams
0

#34 jo men vi kan välja, det kan inte råttorna. att ha terpentin i buren är idioti, och varför vi reagerar så starkt är för att personen i fråga är inne på sitt 5te nick på en vecka och har stört och ljugit en massa på andra forum samt här.

TienMu
0

5 nick? hmm…ja e ju rätt ny här…..visste inte att sånt va tillåtet? att byta nick asså?

Ladyinred
0

(Onödigt vetande) På tal om kvalster… Om du inte tvättat kudden på ett helt år så innehåller kudden dubbelt så mycket kvalsterbajs som kuddinnehåll och då har inte innehållet minskat! Äckligt värre… Spring o sätt upp tvätt tider nu elle sammans.

Essen
0

#35 Ljugit???? hahahahahahahahahahahaha ASG kom med en lögn då?

Förut när du inte visste att det inte var jag under detta namn då kunde du prata med mig som vanligt folk men så fort du fick veta så satte du dig på tvären. Praktiskt taget så vet jag inte varför du ogillar mig men som du sa på NR så dömde du mig efter att du hörde att vi hade några ynka dammråttor i trappen hemma pga att vi hade katt. Du sa själv att det var Savannahs fel som gätt dig fel bild av mig och att du ogillade mig pga att dem sagt att vi hade dammråttor hemma. *suck säger jag bara*

TienMu
0

*jag springer* Skrattande använder inte dun själv utan fiber kuddar…..fast de måste tvättas de me…..samma som mina råtts hängmattor…jag e ganska duktig å tvättar dem 2 ggr i veckan….fast ja e ju lite bakterie rädd….inte bra de heller….

Essen
0

en upplysning till så har jag inte 5 nick men två varav den ena spärrade jag, ledsen att göra dig besviken.

Ninja
0

Tänk på tonen nu..

Det har diskuterats massor om kutterspån här på forumet. Varsågoda att söka. Finns t ex tråden Kutterspån, sen en drös med ännu mer.. men det ser ungefär likadant ut i alla trådar.
I just den tråden jag har länkat till har jag skrivit varför jag väljer bort kutterspån, orkar inte skriva allt igen så titta där ni som är nyfikna..

TienMu
0

#37 haha sitter fortfarande å fnissar åt ditt inlägg…..så kul…..måste boka upp en hel eftermiddag tro ja å kvalstersanera…..

Essen
0

Spånet jag har tillvärkas av bönder och luktar skog.

TienMu
0

skog? mossa barr löv gräs buskar…..härlig blandning……men då kan de även innehålla terpentin som då bevisligt inte är bra…..fö de flesta råttor…..

TienMu
0

faktiskt läst om att de kan va mögel i spån….fö de hugger ner träd som inte e friska å gör spån/flis av……

Essen
0

Ett tag använde jag tidningspapper men mina råttor har en förmåga att käka i sig det. =( …

Ska nog tjata på det förbannada djurmagazinet att beställa in asp spån. Den inkompetenta personalen har ju sagt till mig att dem inte beställer in. Nu tror jag att jag slåt hårt mot hårt. Cool

TienMu
0

men dagens tidningar e ju miljövänliga…trycksvärtan(vilket de e som vart farligt) e inte som fö 10 år sen….så ja kan säga att ja använder både tidningspapper å toalätt…å vissa tillfällen aspflis om ja finner nåt som jag tycker e bra….min yngsta råtta e galen i papper…hon gnager på allt…..hör väl till åldern då….11 veckor nu på freda…..

Essen
0

Jo men dem käkar upp pappren och deras magar klarar inte av att smälta papper. Jag har använt mig av toalätt också och det tyckte jag fungerade oerhört bra också något vi ska köpa hem på fredag. =)

TienMu
0

jo nog smart…miljövänligt toapapper e bra…brukar göra fint å mysa in deras hus me de…men ja….de e ju inte så mycke kvar av de sen…..hhe….imorse demolerade hon suddet på min stiftpenna som hon kvickt for iväg med….fast de va ju inge gott så de tugga hon ba sönder å spotta ut sen :) så lite små kul ut…..

Girlie
0

#48: Precis vad jag tänkte säga, det finns faktiskt Toalätt i Umeå också så det finns andra altenativ till Asp eller Tidningpapper.

TienMu
0

vadå tro nån att de inte finns toa-lätt i umeå?

Essen
0

Min ena råttmamma älskar att plocka upp toalätt i munnen och sen kasta iväg dem. Varför vet jag inte men det är väll någon lek hon har kommit på. :-|

Girlie
0

TienMu: Det vet jag inte, men jag menade att även om det är svårt att få tag i Asp i Umeå finns det andra altenativ än sågspån. :)

Essen: Mina tjejer älskar att riva bort allt tidningpapper på varenda hylla i buren och dra det lägst upp i hörnet. Det ser förj*vligt ut men tycker dom att de är roligt så får jag väl städa lite oftare bara.

TienMu
0

#52 ååå *en tår i ögat* min gizmo som for ti himmlen för ett par veckor sedan gjorde åxå så me toa-lätt……

Essen
0

#53 hahaha jo.

Prata med en av mina vänner just som precis sålt sina råttor och hon har asp spån kvar från dem som hon komme he över till mig.. jiiiiippiiiiiii, nu blev jag glad. =)

TienMu
0

Tro ni har de alldeles ypperligt me material ti råttsen  däruppe…..:)  me tanke på att trä industrin e lite större hos er….

Essen
0

#56 Jag har bara bott i Umeå i 1 år så jag vet inte så mycket om staden ännu. Bodde i söder tidigare och där vet jag finns. =)

TienMu
0

#57 aha…nä ja e rätt kass ja me….bor ju i uppsala…men har en syster som har pojkvän i nordmaling…..så man har fått lite info ;)

Mischa
0

tycker asp/alflis skräpar ner nått otroligt, toa-lätt/remiss är i såfall bättre tycker jag, eller det där dyra hampaunderlaget :)

≧◔◡◔≦

Essen
0

#59 hampaunderlag?

zalda
0

Oj oj oj kollade in här nu och blev helt paff att det var 60st svar =P Det va inte meningen att vissa skulle bråka, men jag är tacksam för alla svar och ska testa mig fram med både aspflis och toalätt, det är ju ändå mina damer som bestämmer =)

Bim
0

Men ska man riva sönder tidningspappret och sen lägger man det i buren? Ska man inte ha hela blad? Jag ska använda tidningspapper när jag skaffar råttor.

zalda
0

jag gav mina tidningspapper nu när jag bytte det mot spånet och då rev jag det i remsor som dom verka uppskatta

Bim
0

men asså bara i remsor då? *måste vara säker så jag inte gör fel* eller´ska man ha hela blad under?

Ninja
0

Jag lägger in en tidning på någon hylla, sedan river jag sönder en annan som dom kan bädda med. Men vissa råttor vill bädda med tidningen som ligger på hyllan också, det är olika.. bara tt testa sig fram. Det kan inte bli fel. :)

Bim
0

Okej tack då mkt! :D

zalda
0

jag rev bara sönder mina så fixa råttorna resten =)

Mischa
0

60# kolla zoosajtens sida.

≧◔◡◔≦

TienMu
0

Måste bara säga att En toa rulle har dem grymmt kul med!!!! (för de som inte visste) Oskyldig tokigt kul å glo när dom bollar runt me den å vadaliserar hihi….

Lollo86
0

Jag tycker att aspflis är det bästa

LeTigre
0

Alltså, för att runda upp:

1: kutterspån är skadliga pga naturligt innehål av terpentin samt pga damm, undvik alla typer av barrträdsinnehåll i burarna.

2: Asplflis är obesegrad champion bland burunderlag - dock ibland svårt att få tag på och eventuellt lite dyrt

3: toa-lätt är ok men hårt att gå på, dock populärt att ha i toan

3: tidningspapper verkar de flesta vara ganska nöjda med som alternativ till asplflis, verkar vara ett av de vanligaste underlagen.

Daydreams
0

du glömde aspspånRäcka ut tungan

LeTigre
0

#72 besserwisser Skrikandes

Räcka ut tungan

zalda
0

så man ska helst inte ha toalätt under en längre tid? Menar att om dom kan få sår eller dyl?

Daydreams
0

#74 Jag vet ingen råtta som fått sår av toalätt, däremot tycker en del att deras råttor varit snuviga men slutat snörvla när dom bytt til asp spån.

Jag använde toalätt i flera år och har aldrig haft problem men tycker att asp spånet är roligare för dom, luktar mindre, och är drygare. Men testa dig fram och se vad du och dina råttor trivs bäst med. Bara det inte är spån från barrträd så är det fritt fram.

MuffinsYang
0

Själv har jag cederspån som jag fått för mig var asbra till dem, nu fått höra att det är giftigt, yes/no?

Får väl lägga i tidningspapper då :P
Har toa-lätt med (för er som undrar finns de i de flesta affärer som har kattmat och kattsaker. Coop forum bl.a) men har det i toalätten till dem.

Ella
0

Jag kör på Toa-lätt tycker att det är helt gudomligt, lucktar inget suger upp kiss och mina råttor gillar det välldigt mycket, så jag tycker Toa-lätt är bäst :)

hus-musen
0

#76 Googla så hittar du hälsoriskerna med cederspån. Cederspånet är cancerframkallande för både djur och människor pga de eteriska oljorna.
Cederspån används även mot småkryp och insekter då de avskyr de eteriska oljorna och dör av dem.

http://www.ratfanclub.org/litters.html

http://www.rmca.org/Resources/rmcafaq.htm

Qui dormit, non peccat

MuffinsYang
0

Jupp, men det är bara att riva tidningspapper och lägga i hela buren? (då jag använder toa-lätt till just toaletten) eller, vilket är bäst?

Tidningspapper i buren eller toaletten och vice versa?

hus-musen
0

Beror ju på vad du gillar, jag har toa-lätt i buren och fleece, i toalådorna har jag kattsand. 
Tidningspapper luktar äckligt för fort tycker jag, plus att jag blir galen på att råttorna river det i småbitar på nätterna. De kan få en bit att leka med, men inte hela botten. Men det är en smaksak vad man gillar.

Qui dormit, non peccat

Diskussionen närmar sig gränsen för max antal kommentarer. Överväg att skapa en ny diskussion och länka till den här.