Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1161 ggr
Fawo
0

Hanflocken ostabil..

Jag har 4 hanar som bor tillsammans i en FT.. Flocken har blivit så sjukt ostabil på senare tiden.

De ryker ihop i bråk, ibland uppstår det sår. När jag har gått dit efter att ha hört bråk så ser jag päls på varandras tassar. Allt verkar helt ur balans…

De har t.om börjat visa konstiga beteenden..

Ena har börjat klia sig o tvätta sig helt konstant på tre områden på bakre kroppen, och om han inte gör det, så ser han ut o ligga helt utslagen på ett hyllplan.
Den andra har börjat piska på svansen vid berörning…

Jag vill verkligen fixa detta så att det kan fungera! De ska verkligen inte få fortsätta bo ihop om detta inte går att fixa.

Någon som är erfaren av ostabil flock som vet vad man ska göra i detta läge?

// Fawo (;

Zolah
0

det där med att tvätta sig och lägga sig ner, det låter som tecken på smärta? läste igenom ett avsnitt om det idag bara

http://ratguide.com/health/basics/signs_of_pain_in_rats.php

kolla här, du kanske har en irriterad flock pga att nån eller fler har ont?

Fawo
0

Men usch fy :(

Måste verkligen ta han till vet….
Han verkar inte kunna ligga helt skönt heller utan rör hela tiden något (t.ex lyfter på magen, tass, huvudet)…..

// Fawo (;

Zolah
0

editerade och satte dit en guide om smärta :)

cosmonita
0

Svårt att ge råd så här generellt. Studera flocken mer. Sätt dig i rummet och kolla vad som händer så att du kan se vem som gör vad. Rent allmänt och också efter att de fått mat och i samband med att de får vara ute osv så att du kan se ett mönster. Om det är en speciell individ som ofta är inblandad i bråken mm.

Fawo
0

#2 Mycket stämde in på "mild to moderate pain"

#4 Tack.. ska hålla koll på dem.

// Fawo (;

Fawo
0

Två av pojkarna som har rykt ihop i bråk förut sover nu med varandra väldigt ofta.

Betyder det något speciellt när de ligger nära varandra? Tyder de på att de trivs med varandra, eller kan de hata varandra likaväl?

// Fawo (;

cosmonita
0

#6 Nej, de ligger inte tillsammans om de hatar varandra, var så säker Glad

zickan
0

Vilken ålder på dom allihop?. Har du förlorat någon/tagit ut någon hane ur flocken på sista tiden?

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Fawo
0

#8 2 av dem är födda mars 2011. De andra 2 är yngre och är födda i maj och juni..

De är som sagt då väldigt unga alla 4.

Flocken har inte ändrats sedan den senaste flyttade in i somras. Endast vissa smågnabb har förekommit men det är nu de större bråken har börjat :/

// Fawo (;

Fawo
0

Men det konstiga tycker jag är att de helt plötsligt bara blir lugna och äter tillsammans, sover tillsammans och ja gör allt som en flock ska. Men sedan bara någon sekund efter kan allt se ut att vara precis motsatsen vad en flock ska vara.

Som nu t.ex har de fått ny färskmat. De äter tillsammans, Thot (den som kliar o tvättar sig ahela tiden), såg maten efter ett tag och sprang ner och verkar helt normal. Bara minuten innan såg han ut att må jättedåligt.

// Fawo (;

zickan
0

Låter som det kan vara tonåren ev rang sättning som spökar. Vissa hanar kan vara lite stökiga runt tonåren. Brukar gå över om man inte har bra otur.

Fawo
0

#11 låter väldigt trovärdigt… Men tycker ändå inte Thot borde bete sig som att han mår väldigt dåligt och har ont.

Har dock klämt på honom lite o kännt på hans leder o så. Reagerade inte på något jag gjorde. Men råttor är ju bytesdjur.. Så de är experter på att dölja när de mår dåligt eller har ont..

Verkar vara lite frid nu iaf då maten serverades. Fast hör lite smågnabb ibland.

// Fawo (;

zickan
0

Kan ha varit slagsmål och han fått en smäll?. öm någonstanns i kroppen och känner sig låg?
Isf bör han bli bra inom någon dag. Annars kanske du ska be om en undersökning. ev få metacam.

Fawo
0

#13 jo självklart kan de ha hänt. Jag får vänta o se. Han verkar inte tvätta sig lika mycket nu.

// Fawo (;

Ratlings
0

Kan dom reagera på att någon har åkt ur flocken senaste tiden? Min hanflock är också ostabil - slåss (den ena har sår) men sover. äter tillsammans och tvättar varandra.

// Lise
When nothing goes right, go left!

Lilith
0

Jag har en instabil honflock här hemma. Det kan vara lugnt en längre tid, och sedan blir det en himla massa pip.
Här är det väl tonårsgnabb och utmaning av auktoritet som är igång, då det alltid är någon av småttingarna som bråkar med en av de äldre.

Det har aldrig blivit några sår, men de kängurubråkar b la.

När mina inte bråkar, så sover, gosar, putsas och äter de tillsammans.

Fawo
0

#15 Ingen har åkt ur flocken någonsin för dessa. Så det borde vara åldern som spökar eller ev ngn dominans hos någon av dem..

#16 mina "kängurubråkar" också. Men det är väldigt milt jämfört när de ryker ihop o verkligen slåss.

Men nu när jag kommer hem från skolan ligger de o sover tillsammans.. Allt går så upp och ned, jag blir så förvirrad!

// Fawo (;

Ratlings
0

#17 Tänkte på min flock.. En hane flyttade nyss ut, så är bara två kvar som bråkar. Eller, den ena bråkar väl mera han har inga sår iaf och det har den andra. Kanske rang uppgörning då..

Känner igen förvirringen iallafall! Mina sover också, men bråkar så det uppkommer sår!

// Lise
When nothing goes right, go left!

Fawo
0

Tror jag börjar komma närmre en lösning nu.

Efter mycket observerande så misstänker jag skabb. Jag har upptäckt småsår och de kliar sig som in i norden efter mycket observation.

Har endast sett enstaka sår förut som jag trodde var från bråk. Men nu när jag hittat sår på 3 av 4 råttor så åker jag in till veterinär kl 16.

Det kan ju inte vara så lätt att vara snälla mot varandra när de ev har ohyra!

// Fawo (;

Fawo
1

Det var ohyra. Behandlade hanarna, o de är redan bättre.

Har dock hittat på honorna nu också, så de behandlas nu.

Hanarna är mycket piggare o snällare nu :)

// Fawo (;