Råttor iFokus

Råttor

Etikettgenetik-utseende
Läst 942 ggr
[MellMell]
0

Vilka färger?

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Skulle vilja veta vilken "färg o teckning" mina grabbar har :) Är jäääätedålig på det här med färger, men tänkte försöka lära mig, så någon som vet vad det heter? :)

[MellMell]
0

En bild till

hus-musen
0

Den gråvita råttan, var den agouti, dsv brun från början eller var den svart?
Husky roan är teckningen iaf, roan innebär attt den blekt.
Den andra ser ut att kunna vara black hooded.

Qui dormit, non peccat

[MellMell]
0

Jag vet inte vilken färg de hade i början, de är från djuraffär…När jag fick dom var dom ca 7 veckor, och då hade han den färgen :)

hus-musen
0

Fast om du har haft dem sen de var 7 veckor så hade huskyn mycket mer färg då. Roan innebär att råttan bleks med tiden, och färgen försvinner. Gamla roans kan bli helt vita tex även om inte alla blir det.

Qui dormit, non peccat

[MellMell]
0

Jaha, då förstår jag! xD Jag tycker alltid han har haft den färgen han har nu, men jag kanske är så van vid honom så jag inte har tänkt på att han "blekts" lite :P

Fawo
0

Det finns ju olika sorters roan. Europeisk och Amerikansk. Den europeiska bleks mer än den andra :)

// Fawo (;

hus-musen
0

#5 Här kan du titta på bilder av husky roans, både ungar och vuxna och olika stadier av blekning :) http://rattor.ifokus.se/discussions/4d71736eb9cb46223308100e-husky

#6Tänker inte du på husky nu? Vår europeiska husky är kopplad till roan, så alla dessa bleks.

Qui dormit, non peccat

Fawo
0

Genetiksida:

"Det finns 2 olika sorters roan, amerikansk och europeisk. Vår europeiska roan bleker mycket mer än den amerikanska. De europeiska (vår roan) kan bli helt vita när de blir äldre.

Det finns 2 varianter/teckningar av roan, husky och striped.

hu ro: Husky Roan (färg som täcker hela ryggen även ner på sidorna när råttan är bebis)
st ro: Striped Roan (färgrand mitt på ryggen, vitt på sidorna och vit mage när råttan är bebis)"

Det där jag gått efter. Men det kanske inte stämmer då att det finns både american och europeisk? :P

Jag har haft två roaner hemma. Den jag har nu bleks knappt någonting. Medans en jag hade förut blektes till helt vit. Så jag har tolkat att den jag har nu är en amerikansk och den jag hade förut är en europeisk.

Båda var/är huskys.

Kanske inte stämmer alls?

// Fawo (;

hus-musen
0

Jodå  det stämmer på sätt och vis, det finns två olika sorters husky.

Men här i europa har vi bara husky roan, dvs sånna som bleks. HUr mycket de bleks är individuellt men det är fortfarande en europeisk husky.
En husky som inte bleks kallar vi för badger, eller en ambk med bläs.

Du har alltså inte haft två olika husky roans utan det är samma.

Qui dormit, non peccat

Fawo
0

Okej, är inte så insatt i roaner o så :-) Tack för infon!

// Fawo (;

Ella
0

jag har en Havana Hasky Roan :) hon ser ut så här nu

[Glimmersråttor]
0

Genetiken är tagen från min hemsida.

Ang. den amerikanska husky som inte bleks så mycket, eller rättare sagt som bleks på annat sätt än vår europeiska husky roan gäller bl.a. Essex.

Jag kommer frampå att ändra det på min hemsida så det blir lättare att förstå skillnaden och/eller för att man inte ska blanda ihop husky och roan :)