Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1205 ggr
Fridborg
1

Fet päls

Kan/ska rexar ha rätt fet och tät päls eller är det dags för ett bad?

hus-musen
0

Rexars päls kan variera, precis som andra råttors. Är råttan smutsig eller har den bara en annan pälskvalite?

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Smutsig är han inte :) Men det är en himla skillnad från han kom då pälsen va lite tunnare och glesare och torrare.

hus-musen
0

Tycker det är rätt normalt, så länge de inte luktar äckligt så badar jag aldrig mina pojkar, rexade eller inte. 
Eftersom pälsen förändras hela tiden för rexar, de kan bli tunnhåriga och riktigt tjockhåriga och kvaliten skiftar så hade jag inte brytt mig särskilt mycket om det :)

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

Det kanske är så att de gjort sitt pälsbyte? Eller är det innan? Aldrig riktigt fattat när de byter päls :P

hus-musen
0

Stup i ettt haha :)
Näe men du har bebispälsen, sen kommer ett byte som kan vara allt någonstans mellan 6-7 veckor uppåt 3 månader. Beror lite på. Sen gör de ett till pälsbyte, synnerligen hanar kan få strävare päls upp till året. Därefter brukar pälsen bli mjukare igen. Men det varierar även där, en del har samma päls jämt. Honor brukar ha mjuk och len päls hela livet.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#5: Ah, men då måste det ju vara någon form av pälsbyte :) Husse tycker de luktar kiss men jag själv snosar i deras päls hela dagarna och tycker att de bara luktar råtta :) Jag e inte rökare så det kan inte ha med det att göra, men han e van med honor, så jag tror att det kan vara det. Buren städas ju för jämnan, men jag försöker förklara att hanar luktar mer allmänt :)

(Nu låter de som att dom stinker och jag skiter i att bada dom, men jag tycker verkligen inte att dom luktar).

AnnaRamnemark
0

jag kan tycka att hanar har lite fetare päls än honor. Lite strävare och fetare/flottig än honorna. Och jag badar ändå min hane och dem jag hade innan, ändå är den fet.

swedensess
1

fet päls på djur kan bero på en felaktig kost =)

Fridborg
0

#8 Fasiken, jag kör ju på Torrfoder och tallriksmodellen! Tror det är den dyra råttmaten, sist jag köpte den fick honorna päls ungefär samma grej och deras bajs luktade asilla, och de hade inte problemet förrän jag började med det torrfodret. kanske ska sluta med det och se om det blir en förändring.

De fick i alla fall ett bad idag, så det är lite bättre.

Varghund88
0

Ofta är det bättre att blanda eget Torrfoder. Då vet du precis vad de får och om sådana här saker uppstår så är det lättare att ta bort en ingrediens i taget för att se vad som orsakar problemet. (;

Fridborg
0

#10 Jag fick fodret med buren jag köpte så jag tänkte att jag lika gärna kan låta dom äta upp det :P

När vi köpte tjejerna rekomenderade dom det i affären, men det blev som sagt inte så bra på dom. Kan ju låta dumt att ge killarna samma, men jag blandar ut det med müsli och annat.

Varghund88
0

#11 Har också lite sånt där köpt foder som jag fick nu när jag skaffade råttor och köpte in en massa råttprylar. Har blandat ut det med egen blandning och hoppas på att det tar slut så fort som möjligt så att jag helt kan köra eget sedan haha.

Fridborg
0

#12 Haha, ja men eller hur! När jag får pengar nu den 18:e kommer råttorna få se på jordens kalas! Hittade en lista här på forumet på egen blandning jag ska testa.

De mår ju självklart inte dåligt av kosten nu, men man kan göra det bättre :P (i nya lägenheten ska jag göra om städskrubben till skafferi eftersom det inte finns något (!!!) i köket, det finns två hyllor på vardera sida, en kommer bli min och en råttornas, fulla med smaskens :P)