Tips om introducering?
Hoppas det blev rätt kategori…
Min Doris blev plötsligt jättesjuk och fick avlivas förra veckan och sedan i Torsdags har Wilma suttit själv. Givetvis ska hon inte sitta själv länge utan jag ska få hem två flickor från Vapenkullen (Moffes bebbar) så fort de är redo att flytta hemifrån, vilket lär bli när Wilma har suttit själv i ca 3 veckor.
Då jag aldrig har introducerat råttor förrut har jag därför lite frågor.
Bebisarna som kommer är 5-6 veckor och systrar, Wilma är ett 1 år och 8 månader och har inte bott med någon annan än Doris sedan barnsben. Jag tror inte att det ska bli några problem över huvudtaget eftersom att Wilma är en lugn och snäll dam, men funderar ändå på hur jag ska göra.
Jag har en mindre bur (som går att separera med mellangaller) och en större bur som de sedan kommer bo i.
Hur borde de fördelas i burarna innan de slutligen flyttar ihop?
Vad säger ni som är vana vid intron?
(Bifogar en bild på min vackra bortgångna Doris, för hon förtjänar att ses! <3 )
är Wilma lugn och snäll så tycker jag bara att du ska låta dem träffas ute och går allt bra så kan de ju bo ihop direkt.. jag brukar inte göra något mer avancerat när jag introducerar bebbar och det brukar alltid gå bra här 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Så bra :D
Hon var väldigt omtänksam och försiktig som flockmedlem. Hon har blivit ännu mer försiktig nu när Doris inte är där och styr och ställer (Doris var ledaren), det är nästan som om hon tippar på tå av nervositet ibland. Hon är även mycket mer kelsjuk och man märker att hon inte trivs ensam.
Förhoppningsvis blir hon lika trygg igen när hon har någon att sova med som snusar henne i nacken och busar med henne på ett sätt jag aldrig kan ersätta, inte ens för några veckor 
just bebisar brukar vara lätta att introducera, så länge varken bebisar eller de äldre har någon skruv lös 
Och funkar de ihop utanför buren så kommer det nog gå super!
Jag kom att tänka på när min ena hona förlorade sin burkompis och blev ensam ett tag, gjorde precis som du, köpte två bebis systrar. Milou som blivit deprimerad under tiden som ensam blev helt överlycklig! Det var underbart att se!! När hon bodde med sin första burkompis var hon alltid social, kom fram och ville leka. När hon blev ensam så var det slut med det, hon låg i ett hörn av buren hela tiden, åt knappt och kom inte ens upp när jag öppnade buren 
När jag fått hem de två små och lät dem träffas alla tre i badrummet, jadu, det var underbart. Milou sprang efter dem och försökte tvätta dem hela tiden, ungarna nosade bara snabbt på henne men ville sedan fortsätta undersöka. (vilket gick sådär när milou gång på gång skulle stoppa dem för att se om de blivit smutsiga och behövde tvättas
) Helt underbart..
*tittar drömmande* haha!
Kul förresten att du också ska köpa två små från vapenkullen! Jag ska få hem två pojkar :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
#3 Låter som en underbart lyckad introducering! Hoppas det går så här hemma också.
Ska du? Vad roligt! Det blir två väldigt långa veckor tills de får flytta känner jag, vill ha hem sötnosarna helst igår!
Gud ja! Längtar som bara den!! <3