Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1172 ggr
[Alenzi]
0

Veterinär i Helsingborg?

Kom precis på att jag inte har någon veterinär här, ifall något skulle hända. Vem kan ni rekommendera i Helsingborg?

Gurkmoln
1

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Den jag kan rekommendera som är grym på råttor är Fågelkliniken i Hjärup (mellan malmö och lund). Tågen in till malmö börjar stanna i Hjärup och så tar det 2 min att gå till kliniken.

[sossomatic]
0

Djursjukhuset i helsingborg. Helt underbara. De tog hand om min iller när han var sjuk och de lade verkligen ner sin själ i hans välmående.

[Alenzi]
0

#1 Jag känner till den, och dit vill jag inte gå. Jag tycker de går alldeles för långt. Min sambo passade vår hamster när jag var på utbytesår i Danmark, och hon hade en stor tumör i magen. Gammal var hon, nergången och sliten (hade dessutom tappat halva pälsen), och de propsade på honom en massa dyra biopsier och grejer (ansvarsfull och blödig som han är hostade han upp pengarna och gick hem igen med sjuk hamster). En vecka efter fick vi avliva henne akut, hos en annan veteriär som (som jag, när jag kom hem och såg henne) ansåg fallet vara kristallklart. Visst gick det fort på slutet, men hon kunde knappt gå och var som sagt nästan helt skallig och virrig. Några dagar efter det kom provsvaret. Jag vill ha en veterinär som ser till djurets bästa - och som delar min åsikt om definitionen av "djurets bästa". Men nu blir det väääldigt OT känner jag. Dit går jag iaf inte. Dessutom har jag inte alltid tid att åka helt till Hjärup, vill gärna ha något här i trakten.

#2 Där har jag praktiserat, och.. Dit vill jag verkligen inte heller. Obestämd

[sossomatic]
0

Annars kan jag tipsa om Veterinärhuset i Ängelholm. Där har jag praktiserat under ett par veckors tid och de var helt underbara med djuren, kunniga och står på sig om djurets bästa.

Sedan finns Mats Johansson här i Lund. En privatveterinär som är sjukt kunnig om sin sak, framförallt gällande smådjur som råttor och dylikt. Men du kanske inte känner för att ta dig dit heller?

Dessa två rekomenderar jag iallafall SKARPT. Den sistnämnda är som sagt mer insatt i smådjur än den första, men sjukt duktiga båda två.

[Alenzi]
0

De är riktigt duktiga och trevliga på Veterinärhuset, ja, och det är dit jag brukar gå. Men jag har ingen bil, vill ju ha någon i Helsingborg, hade varit så smidigt :P

Gurkmoln
0

#3 Vad konstigt, för jag gick dit med min råtta förra veckan, som också hade tumör i magen och insjuknade mycket snabbt. Bemötandet jag fick var väldigt inriktat på att hon inte skulle lida under tiden som hon undersöktes, och hon avlivades efter bara några dagar av ett försök på behandling.

[Alenzi]
0

#6 De flesta verkar väldigt nöjda med kliniken, så det är nog inget att hänga upp sig på om man själv tycker om den och vill gå dit. Men jag för min del är lite avig, jag har förklarat varför och that's it.

(beklagar förlusten, förresten :( )

Gurkmoln
0

#7 jag försöker inte omvända dig på något sätt, blev mest förvånad av kontrasten mellan din och min historia. Beklagar verkligen att det skulle behöva bli så med din hamster :(

Tack.

[Alenzi]
0

#8 Ingen fara, jag tänkte mest förtydliga att jag inte önskade en diskussion om den kliniken i tråden, eftersom jag vet att många med dig varit väldigt nöjda misstänkte jag att det säkert finns andra som skulle kunna komma med invändningar.

Gurkmoln
0

#9 det blir lätt så när folk har någonting de håller starkt på. Jag hoppas du hittar en bra veterinär!