Sälja råtta?
heej!
Jag behöver lite råd :)
så här skrev en tjej som jobbar på Tomtits (om ni inte vet vad det är så har hon skrivit om det )
Hej!
Jag arbetar på Tom Tits Experiment i Södertälje, som är ett science center med hundratals experiment för stora och små (www.tomtit.se).
Vi har sedan många år råttor här hos oss som varje dag springer en hinderbana inför publik, ett råttrace som vi kallar det. Vi vill visa att råttor är intelligenta och målmedvetna djur, och de är väldigt uppskattade av våra besökare!
Vi har vanligtvis 4 råttor åt gången, och eftersom våra två äldsta råttor börjar bli gamla och snart måste pensioneras så är det dags att se sig om efter ett par nya blivande stjärnor att värva till flocken. Vi är väldigt måna om våra råttor; de har gott om plats i sitt hem, får mycket kärlek av sina skötare och eftersom vi inte vill att de ska bli stressade är vi noga med att besökarna inte får klappa dom. På somrarna får de vara utomhus och rastas, och de mår väldigt bra och är mycket aktiva och nyfikna.
Vi brukar välja råttor i färgen agouti eller närliggande (t.ex. mörkbrun, grå och ibland även svart). Detta för att vi vill att våra råttor ska vara så lika den vilda brunråttan som möjligt.
Din hona ser väldigt fin ut och påminner mycket om en av våra äldsta tjejer, Carol, som ockå är en svart dumbo. Jag skulle gärna se bilder även på pappan så snart du får dessa. Men även utan att ha sett bilder på honom kan jag säga att vi är intresserade av 2 st honor från din kommande flock, så jag hoppas att du tycker det låter intressant att sälja till oss och att du vill återkomma med lite mer info!
-----------------------------------------
vet inte vad jag ska göra, ska jag sälja till dom eller inte?
har vart på tomtits ganska många gånger och sett både hur deras råttor bor och råttRacet, råttorna ser ut att ha det bra men vet inte om jag ska sälja råttor till dom..
men in sånna fall kommer jag vilja få klappa på dom och se hur dom mår lite då och då, efter som att det tar bara en kvart, tjogo minuter att åka ditt från mitt hem..
så hjälp mig snälla..
PS: visste inte vilken grupp, så jag la in det på 01 att vara råttägare ^^
om jag var du skulle jag inte besluta något förens du får se hur dom tar hand om deras råttor , så du ser hur mycket kunskap osv dom igentligen har.
skulle ju vara dråpligt om det visade sig att deras sätt att hantera råttorna är helt fel
men jag har sett lite av hur dom behandlar sina råttor, och dom behandlar dom inte alls som skräp, plus att dom har en stor och fin bur och får vara ute i friska luften varma sommar dagar osv.
Men se det från en kritisk sida:
vad får dom för mat? får dom vetrinär vård? är dom ute hela året?
skriv ner en massa sådana frågor, och sedan döm själv efter svaren du sätter på dom.
om du inte kan svara på dom, kan det vara en ide att besöka och kolla närmare.
Jag ska kolla in deras sida sen ska jag försöka att åka dit någon dag för att kolla in råttorna, sen ska jag mejla henne och fråga väldigt mycket frågor som jag alltid gör när någon vill köpa någon från mig ^^
Om du har chansen tycker jag att du ska prata med henne mellan fyra ögon och en av vårdarna
ja det vill jag nog men ska prata med mamma också och se vad hon tycker :)
Jag tror säkert att de tar väl hand om sina djur, dock bör du kolla upp vad de får äta.
MEN viktigast av allt i det här fallet är ändå - hur har de det med mänsklig kontakt? Har du en råtta som är van och vill vara med människor varje dag - inte bara inärheten av, utan bäras på och gosas med etc i flera timmar - finns verkligen denna möjligheten på Tom Tits?
Själv har jag svårt att tro att de får ens i närheten av lika mycket mänsklig kontakt och uppmärksamhet som i ett vanligt hem. Men ja, kolla upp det.
ockej tack för tipsen :D
Har själv fått mail från dom flera gånger. Men kände inte att jag hade några djur som skulle passa dom och de ville gärna kunna ta en kull på råttan/orna de köpte.
Enligt personen jag pratade med så skulle de få komma ut varje dag. De sökte främst råttor till agility att visa upp för besökande, labyrinter osv.
Skulel få Torrfoder och färskmat varje dag. Dock kom jag aldrig så långt att fråga vad det var för Torrfoder.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

En vän till mig har sålt råttor till TT. Dom blir väl omhändertagna och har haft det väldigt bra. Är du orolig så ta reda på så mkt fakta du kan och ta ett beslut sen.
okej :)