"Blocket-fenomenet" :(
Jag blir så ledsen när jag kikar runt på blocket. En återkommande historia till varför många ska sälja eller ge bort sina djur är för att de har skaffat andra djur. Jag tycker det är sorgligt och helt fel tänkt att man "byter ut" djur så där. har man tagit på sig att skaffa djur så tycker jag att man tar på sig ett ansvar att ta hand om det djuret i den mån det är möjligt. Och inte byta ut det när man blir less eller tappar intresset. Då ska man inte ha djur alls enligt mig
Jag säger inte att alla som omplacerar/säljer sina djur gör fel. Absolut inte. Har man ingen möjligthet att ha kvar eller ta hand om djuret så är det självklart bättre att djuret/djuren får komma till ett nytt hem.
Men att skaffa djur och sedan byta ut eller sälja dem "bara för att" eller att man tappat intresset efter ett halvår och vill ha ett nytt djur… Det är inte okej om du frågar mig. Inte alls.
Ville bara skriva av mig, då det gör lite ont i hjärtat att se så många djur i annonser där de inte har rätt storlek på burarna, nästan ingen inredning alls, spån, de är ensamma osv. Uscha 
Jag håller helt med! usch
att sälja ett djur för att ha tid med ett annat, och sedan sälja det för att ha tid med ännu ett >.<
självklart kan man omplacera ett djur för att man inte har tid, men då har man ju inte tid med att köpa ett nytt direkt efter? :c
Det var en annons för ett tag sedan, med råttor som var till salu för att annonsören istället skulle skaffa en hund… Det gjorde ont T_T
Håller med, har man djur så måste man väl ha lite framförhållning?! Jag menar, råttor lever ju inte direkt i 30 år och en hund impulsköper man knappast.
Tänker man att man kanske ska köpa en hund om något år, varför köper man då råttor när man vet att man inte kommer ha tid för båda?
Så respektlöst mot djuren. Det gör ont i mig också när jag tittar på djurannonser så därför undviker jag det i största möjliga mån. 
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Denna då: Råttor säljes pga graviditet!
Varför kan man inte ha sina två råttor kvar för att man är gravid?? Jag hade två hundar, en kanin, en sköldpadda och två undulater när jag väntade mitt tredje barn….
#4 Har för mig att vissa graviditetssidor varnar för kisset eller bajset eller nåt sånt, för det kan vara farligt för fostret, samma sak som att gravida inte får ta kattbajs ur lådan eftersom det finns farliga bakterier däri för fostret.
#5 har hört om att vilda gnagare kan bära på någon sjukdom som ska vara skadlig, men har inte hört om tama, frågade faktiskt barnmorskan om det när jag väntade första barnet, hon sa att det bara var kattbajs som var farligt, men om man var noga med hygienen så skulle det inte heller vara någon fara sa hon (blev lite OT nu kanske *s*)
Jag känner till och med folk som gjort så. Både sålt och avlivat djuren för att dom ska ha ett annat djur. Det är bara fel, man ska ju ta hand om djuren man har och kan man inte ha ett annat djur samtidigt så får man väll vänta tills djuren man har har gott bort…
//Jacqueline Thawelin
Tittar inte på Blocket längre, det gör för ont. Dessutom har jag varit bra nära att ringa till folk och skälla ut dom för noter flera gånger.
Men det värsta jag har läst var en tjej som skulle möblera om i rummet och inte skulle ha plats för råttburen längre, så hon sålde dom… 
//Lamina
Before we work on artificial intelligence, why don't we do something about natural stupidity?
oh fy! härhemma slänger vi ut möblerna för att få plats med större burar istället 
Jag gjorde så, och det ångrar jag varje dag - varje natt. Jag gjorde mig av med min älskade iller för att jag skaffade valp och Salami visade aggression mot valpen. Men det blev ingen omplacering där inte. Nej. Det blev avlivning. Och fyfanihelvete.. Det är nog det värsta jag någonsin har gjort och jag kan inte förstå hur jag tänkte överhuvudtaget. En anledning var nog att jag är så emot omplaceringar (att de inte skall hitta ett fast hem och så flängs de runt) så jag ville hellre att han skulle vila. Jag börjar nästan gråta bara jag skriver det här. En läxa har man väl lärt sig, men det tog ett liv för den lärdomen..
Aja, hur som haver - Har man skaffat ett djur skall man hålla fast vid det i den mån det går. Ett liv är alltid ett liv.
Känner till folk som lämnat bort sin tioåriga hund till hem för övergivna hundar för att de skaffat ny valp.
Helt vansinnigt. Hur kan man överge en gammal familjemedlem för att man redan skaffat en ersättare på det viset?
#11 - DET var det sjukaste jag hört
Ja, det var precis en sådan annons som fick det att rinna över för mig
Jaa precis! Och egentligen, SÅ komplicerade är inte råttor så att man inte kan ha tex. både hund och några råttor!
Jag satt inne på blocket i natt och kollade. Och huu så många djur det är som inte har vad de behöver och som säljs av rent ut sagt idiotiska anledningar! Dock får de ju då en chans att komma till ett hem där de får vad de behöver och blir rätt omhändertagna :)
Jag skulle då aldrig kunna omplacera mina djur av en sådan anledning, än mindre avliva dem.
Jag skulle nog helst inte omplacera mina djur alls, av de erfarenheter jag har, om jag inte absolut till 100% visste att de skulle få stanna i det nya hemmet och att de blev rätt omhändertagna!
Jag har en skräckhistoria om det faktiskt…
Jag gick på en naturbruksskola med internat, och där får man inte ha sjur i elevboendet. Jag hade två små älsklingar i marsvinsform då jag började. Till en början fick mamma ta hand om dem och det gick bra ett tag. Hon utvecklade allergi och kunde inte ta hand om dem utan att få en reaktion på höet. Så vi hade ju inget val. Med stor sorg satte vi ut dem på blocket. Det var en barnfamilj som ringde och ville komma och se dem. (Jag var på skolan så jag hade ingen kontroll över det alls och litade på mammas omdöme.) Ja, några dagar senare var mina små svin inte längre mina
Men jag tänkte att de säkert har det bra där, med personer som har tid för dem och så. Men nej då. Bara någon månad senare får jag reda på genom facebook att de har hamnat hos en bekant till mig istället… Och hon tog inte alls bra hand om dem. Hon reste bort i en vecka UTAN NÅGON SOM TOG HAND OM DEM. Så den ena dog. Och efter ett tag var den andra död med. Mina små älsklingar, döda vid 2 års ålder
ALDRIG att jag låter någon annan omplacera mina djur igen!
#13 Men gud vilken hemsk historia! :( Vad tänker man med om man lämnar ett par djur ensamma i en vecka?! Varför skaffar man sig från början djur om man inte bryr sig ett skit om dem? Vilka idioter det finns!
Tycker så synd om dig som gått igenom något sådant.
Det är inte första gången hon gör så heller… Hon verkar skaffa nya djur hela tiden, de dör som flugor
Jag har så hemskt dåligt samvete över det. Även om det "inte var mitt fel". Men just det att de var mina djur och jag hade ansvaret för dem… Det är hemskt