Hjälp oss..
Hej alla glada!
Det är så vår ena råtthona Cloudy började förra veckan få vad som ser ut som små sår på sidan av kroppen. I början va det bara två vi höll koll på det mycket noga och nu är det över hela kroppen.
Det ser verkligen ut som små sår och hon kliar sig HELA tiden, min mamma tror att det är en allergisk reaktion, men vi kan inte komma på ifrån vad..
(Den andra råttan har inget alls men nyser väldigt mycket)
Någon som har haft liknande ?
Vore tacksam för svar!
Skabb eller löss, någon form av ohyra låter det som. Uppsök veterinär och få botemedel!
Det är inga djur, skabb eller löss vi har tittat igenom henne mycket noga och hade hon haft det så hade den andra garanterat fått det… :/
Jag skulle ta med henne till veterinär, då det kan vara ohyra.
Hur länge har den andra tösen nyst?
Kan ju vara en förkylning, men har det hållit i sig länge är det nog bra om veterinären tar sig en titt på henne också.

Väldigt sällan råttor har allergier, så det tror jag inte på. Vilken färg har hon?
Åk till veterinären och be om stronghold, ni har ohyra skulle jag gissa på. Skabb kan du inte se med ögat utan du behöver göra ett skrapprov för det. Löss kan du däremot se som små röda prickar.
Inte alls ovanligt att bara en råtta är hårt drabbad, kan bero på sämre immunförsvar osv. Oavsett så ska alla råttor behandlas om det är ohyra.
Qui dormit, non peccat
#4 - Absolut, vi ska ta med båda två till vetrinären imorgon så vi får slut på alltihopa och svar på vad som händer/vad det är :)