Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 571 ggr
Afrejd
0

Livmodersinflammation ?

Ja igår när jag skulle städa buren upptäckte jag massa blod spår runt om i buren. Små blodfläckar.

Jag kollade då igenom alla råttorna och upptäckte blod i underlivet på min ena hona Fiona.

Jag ska såklart ringa vet för tid på måndag (tidigaste telefontiden). Men nu är min fråga vad jag kan göra tills på måndag för att det inte ska bli värre? Jag har Baytril hemma men kanske inte är så bra idé att behandla med det utan att en veterinär fått titta på det?

Vetinte ens om det är baytril dom behandlar med om de nu är Livmodersinflammation ?

För övrigt så mår hon bra, hon är pigg, äter och dricker precis som vanligt. Jag har även läst runt lite men villl ha tips från såna som kanske har erfarenheter.

Tacksam för svar.

LindaBlue
0

Jag vet inte om jag minns rätt, men jag har för mig att det är Bactrim man brukar få mot livmoderinflammation. En sak du kan göra, som iofs väl inte hjälper mot själva sjukdomen, är att ge henne järnrik mat, som leverpastej, broccoli och jordgubbar t ex, så att hon inte blir svag av ev blodförlust.

Katoz
0

Jag fick baytril till min hona, hon blev helt återställd efter sin kur.

Katoz

Afrejd
0

#1 aa jag såg att man skulle göra det, ska köpa hem leverpastej o lite annat imorgon , tack för tipset!

#2 aa jag hoppas verkligen min också blir de! Vilken tur att din blev det. :)