Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 708 ggr
Fridborg
0

Utplockning

Är bara lite allmänt nyfiken, hur ofta och länge tar ni ut era råttor?

En annan OT-fråga också så jag slipper skapa 2 trådar; Min sjukling "hickar" ganska ofta, han rycker och piper till varje gång. Något att oroa sig över eller är det helt lugnt? (Tänkte han äter Baytril och kollade efter biverkningar på fass, men dessa stod inte med).

[Eraj]
0

Mina två grabbar har möjlighet att vara ute i stort sett hela dagen. De brukar vara ute kanske 10-12, sen sover de till runt 18 då de kommer ut och härjar tills jag lägger mig runt 22-23. :)

Har tyvärr inget svar på hick-frågan. :/

Miss Lalona
0

För att svara på din första fråga så står min bur nästan alltid öppen, förutom på natten, så de springer ute när de vill. Försöker att leka med dem minst en timme per dag. Den andra frågan låter jag någon mer erfaren svara på.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

hus-musen
0

Beror på dag till dag, antingen springer de ute hela dagen eller så inte typ. Men någon timme utanför buren om de vill.

Råttor kan ha hicka, det är inte en biverkning eller något. Men piper han verkligen till varje gång? Då hade jag funderat på om lungorna eller luftvägarna krånglar och om han verkligen hickar.

Qui dormit, non peccat

Fridborg
0

#3 Ja alltså han rycker liksom i hela kroppen och det låter lite som fågelkvitter typ. Men om det är tex myco borde ju Baytrilbehandligen fungera tänker jag…?

Ska ändå ringa vet idag om att få mer Baytril då den e slut och hans varböld han har för tillfället inte gått helt bort så jag kan passa på att fråga.

Banankaka320
0

Burarna är öppna när jag är i rummet vilket är mellan 1-5timmar. Senaste tiden har jag varit dålig på att ta upp dem så dem har börjat hoppa till sängen själva xD Men när jag tar upp den så är dem ute ca 30min ett litet gäng.

#4 Ja ring å fråga, fågelkvitter låter inte så bra >.< Och som jag läst här på forumet verkar aldrig mycoplasma ljudet försvinna riktigt från råttor som blivit medicinerade :o Men jag kanske bara läst "dåliga" trådar xD

Fridborg
0

Jag har lite dåligt samvete nu för att buren inte kan vara öppen men så fort jag flyttar till nya lägenheten kommer de att få vara ute lika mycket som jag är hemma. De får komma ut i omgångar under olika lång tid flera gånger om dagen nu. Men de sover ju för det mesta mitt på själva dagen, praktiskt när man måste vara i lägenheten och renovera :P

#5 Det här började typ i förrgår, inga tecken på myco öht utan bayitrilen är ju för bölden :/ Igår hittade jag en liten mjuk knöl mellan hans mage och precis ovanför bakbenet, den gick att rucka på, kan väl bara va en liten fettknöl? ÅH varför ska min älskling oroa mig hela tiden :(

zickan
0

beror på vad du menar med ut. men antar ut inomhus och inte ut ut..

Jag har rätt många råttor och andra djur. minst 1 tim får de iaf vara ute. släpper dom i sängen eller på köksbolvet med iller leksakerna och illern på annat håll.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Banankaka320
0

#6 Hoppas det försvinner bara >.< En av mina nakenfisar har en böld på sig nu och det ser läskigare ut för hon är naken O.o Men den blir allafall mindre snabbt:)

Fridborg
0

#7 Ut från buren :)

mieeow
0

Just nu har jag bara en gamling hemma, så hon får vara ute när hon vill, så länge jag är hemma och kan ha hyfsad koll på henne. Vi har hund också, så även om de fungerar jättebra så vill jag inte lämna dem utan uppsikt. Tungan ute

[zombina]
0

Lämnar buren öppen hela tiden så de kan klättra runt på ytan. Så tar jag upp dem varje gång de söker uppmärksamhet. Lät de tre springa i köket nyss, försöker att inte överanstränga dem men jag tar ut den minst en gång m dagen iaf. De är så lataaa..

Men andrew skriker bara när man ska hantera honom, han blir så rädd. Det är så tråkigt tycker jag, det går inte att locka med nånting, ar lyckats En gång.

Han är envis, blyg och jag undrar varför han är sån men abslut inte de två andra. Försöker ge alla tre lika mycket uppmärksamhet men han är ju omöjlig.

Lilith
0

Min stora flock brukar få vara ute minst en timme om dagen, längre om de är väldigt aktiva.

Min ensamdam däremot brukar få vara med lite hela tiden. När vi bäddar sängen, lagar mat, sitter vid datorn osv.
Hon är även den enda som har privilegiet att få vara i soffan, då hon har blivit så pass gammal att hon inte längre tuggar på allt i sin väg ^^