(K) Hane
Jag har inte bråttom utan jag söker efter en lovande hane för utsällningar och avel.
Självklart vlll jag då att han har en bra stamtavla med många led bakåt, är frisk och har en bra färg/teckning. Jag tänkte eventuellt använda honom själv om jag startar uppfödning (detta när hanen är 1,5-2 år) eller låna ut honom till den rätta honan. Han får högst vara 4-5 månader gammal eftersom jag vill bygga upp ett ordentligt kapital för att kunna ha en så seriös och bra uppfödning som möjligt.
Jag kommer för det mesta att gå på magkänslan och som sagt, jag har inte bråttom.
När det gäller utställningar vill jag ha god kontakt med tidigare ägaren (som helst ska vara uppfödare) eftersom jag inte tidigare har ställt ut och behöver mycket tips och råd om detta.
MVH Fridborg :)
jag har två kullar på g som ev skulle kunna passa. En föds om en vecka. Andra är snart parad. Bra stam på både. Alla föräldrarna utställda med god bedömning. Både kommande mammor har cert och a i pet. Pappan till kommande kullen nu är väldigt bra i agility och även han utställd, samma som pappa 2. Utställd med bra bedömning i standard och pet. Alla fungerar bra i flock, med stress, jämna kull syskon. Mellan temperament, inte lata goshögar, inte speedade energi knippor. Ligger som med alla linjer lite saker man bör tänka på bakom i al av partner osv. Men ställer upp om du behöver råd och vägledning. ´
Men är man seriös och tänker på rätt sätt. Så kan du nog hitta flertalet uppfödare att köpa ungar ifrån och senare få stöd av :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#1 Åh wow, det låter spännande! Vad är det för eventuella färger i kull 1 och 2? Kull 1 blir lev. klara då om ca 6-7 veckor? (typ vecka 44-45?) Skulle faktiskt eventuellt kunna ta en då, vill inte ha FÖR stor skillnad med dem jag har :)
Som jag skrev kommer jag att vänta länge på innan jag avlar på den hanen, men vill gärna ställa ut honom under tiden och se hur han är. Passar han inte så passar han inte i avel liksom. Som jag förstått det är det inget man vet säkert förrän han e gammal?
Kommer behöva endel hjälp med första utställningen och så, men jag e otroligt intresserad av sånt, hela mitt liv har jag velat ställa ut precis alla djur jag har :)
Jag har en hona som sitter hos min syster nu för parning. Min hona best of joy är burmese velveteen db, mim systers hane Edvin är B-e sm sp dumbo. Sedan har jag planer på russian blue dumbo och db släta och velveteen.
Katoz
#3 Oh! När beräknas de komma då? :) Tar för givet att det ligger lång kunskap om led bakåt eftersom du skriver?
Beräknade färger mellan error och candyman är blue, cinnamon och agouti. + lite annat som kan dyka upp. 50% rex 50% släta. alla dumbo bärare.
Ja precis leverans klar om ca 6-7 veckor. Först kommer jag och pappans ägare välja varsin. Sedan ska 1-2 till tjeckien. Och ev 2 till en tjej här i stan.
Kullen efter paranoia och adde beräknas b-e siames dumbo ev black och agouti. Där finns ett litet hack i stamtavlan men inget större.
Eller blir det kull mellan diddy och adde. Russian blue och russianblue point siames med liten chans på b-e och dumbo.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#5 I såna fall är jag intresserad av siameserna (paranoia och adde) :) Men om det kommer en blå hane från första kullen vill jag gärna ta en titt! Slät eller rex spelar inte så stor roll faktiskt. :) (men gärna slät då mina andra pojkar är rexar). Men viktigast är inte färgen, även om jag gärna "gör en Katoz" och inriktar mig på bland annat siameser sen.
#5 paranoia, är hon syster med Fawos hona?? Kul, i så fall så skulle det ju bli kusiner med hennes ungar, som jag hoppas på. Hade ju henne här hemma och dejtade Lyssa, och hon har nu börjat öka i vikt :) Skriver gärna och berättar mer om kullarna. Men skriv gärna till min mail, katrinlindberg_82@hotmail.com inte inne här så ofta
Katoz
Kul grej! Men borde du inte fundera ut lite vad du vill föda upp? Det kan vara smart att själv kontakta uppfödare. Tex om du vill föda upp variegated borde du prata med Potku som har Brisby's osv osv.
Jag skulle ta kontakt med SRS uppfödarregistrator och prata med henne om linjer och vad man borde tänka på innan. Du kan nog få ut en del vettigt. Prata ordentligt med dels den uppfödare du är intresserad av OCH andra för att få en sån bra bild som möjligt av var du vill starta och vad den uppfödaren faktiskt sysslar med.
#8 Sitter och tänker för fullt! :) Men jag tänkte att jag börjar här. Bland annat för att få så bra tips som du precis gav mig :)
Hah, jo, det är ju inte det enklaste att grunna ut. Lycka till iaf!
#10 Det bästa är väl att i alla fall börja med en bra grund så man inte springer och köper zooråttor och börjar med dom :P Även om jag har mina favoritfärger så är temperamentet viktigast och då jag förmodligen skaffar fler på resans gång tänker jag gå på magkänslan med den första, dvs välja honom efter personkemi (efter att kan kollat stamtavla och resten). Han och jag ska ju ändå trivas ihop :) Sen om han har "rätt färg" så är det ju bara ett stort plus, eller i alla fall bär på de färger man gillar :) Jag vet i alla fall vilka färger jag INTE vill ha.