Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 2063 ggr
[mysvensk]
0

Ägg?

Jag har sjukt mycket ägg hemma! (färska såklart)

Och tänkte ge lite till råttorna.

Man ska väl koka dem?

Hur mycket ska de ha? (Har två pojkar)

Och ska jag typ skära dem i bitar eller ska de få knaga loss själv?

mieeow
0

Jag har gett mina både rått och kokt, de älskar det!

Ibland skalar jag det, ibland knackar jag bara lite på skalet (om det är kokt) så får de öppna själva.

Med hundar har jag hört att när de får äggvita och gula samtidigt, så hindrar något ämne i vitan kroppen att ta upp någon vitamin och typ protein från gulan… Antar att de är så på människor och råttor också. Luddigt förklarat! Vet själv inte så mycket om det, men är man osäker kan man ge dem bara gulan t.ex :)

(någon som kan förklara det med vitan o gulan bättre? :P )

[lucke]
0

Mina får en äggula i maten så gott som dagligen. Jag inbillar mig att det är därför som de har så fin glansig pälsTungan ute Tror att det kvittar om ägget är tillagat, att ge både vitan och gulan..?

MarajLowajz
0

Du kan koka dom och låta dom få gnaga upp det själv =)

Bara låt det svalna tillräckligt så det inte är hett innuti fortfarande xD Har dom problem med att komma in i själva ägget så knäck en bit så får de lösa problemet själva =)

Mer roligt för dom - men det kommer bli ganska 'messy' så att säga :P Blir det hos mina iaf xD

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

mieeow
0

#2 jag ger själv både äggvita och äggula… Oskyldig Men har ändå hört att det var ngt… :P

[lucke]
0

#4 Jag har också för mig att det var ngt med rå äggvita, så jag vågar bara ge dem gulanObestämd

cosmonita
0

Du kan låta dem dela på ett kokt ägg. Krossa skalet lite grann, sen kan de ju leta sig fram till resten.

hus-musen
0

Det är inget farligt att ge dem både äggula och äggvita, men det som äggvita gör är att det hämmar b-vitaminupptaget både för människor och djur. Men man tar fortfarande upp en liten mängd.

Mina får stekta ägg, råa ägg, kokta skalade ägg, kokta oskalade ägg osv. De älskar ägg i alla former!

Qui dormit, non peccat

Kebab-Eme
0

På tal om ägg.. Jag brukar ge mina ägg då och då. Men dom äter skalet.. Är det normalt? :s Eller borde jag ta bort det?
Hoppas att det är okej att jag ställer frågan TS (a)

KöttbulleKorv

gulzebra
0

Ang råa ägg så ska det tydligen räcka med att värma upp de lite så ska det inte vara några problem med vitaminupptaget.
Här ges ägg i alla former och är lika poppis varje gång. Blir det uttjatat med att bara få skala ett kokt ägg själv så kan man ju alltid lägga bitar i toarullar med invikta kanter, hänga upp äggbitar här och där, osv. Här hemma är tex de där gula plastgrejerna man får i kinderägg poppis att gnaga upp för att komma åt innehållet - brukar köpa 3-pack av nåt billigt märke på Willys för en tia så blir det inte så vansinnigt dyrt om man gör flera. Aspoppis och aktiverande på samma gång!

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

hus-musen
0

#8 de saknar troligtvis något ämne och därför äter de skalen. Det är ofarligt så länge du tvättar äggen :)

Qui dormit, non peccat

Kebab-Eme
0

#10 Tack för svaret :)

KöttbulleKorv

sockerrattan
0

Mina mammor äter alltid skalet. Det är väl kalken de behöver fylla på när de ammar de små!

Mia//

mieeow
0

#12 så är det med möss iaf! man ska ge dräktiga och digivande möss äggskal att gnaga på, eller mala det till ett pulver man blandar med maten ^^

Kebab-Eme
0

Haha då är det nog några bebisar jag har missat i boet då för inga mammor här :P

KöttbulleKorv

mieeow
0

#14 men de kan behöva extra kalk i alla fall? :) eller så tycker de bara att det är gott :P

Kebab-Eme
0

Aa kanske det :) Bara att dom inte dör utav det så är det okej :D

KöttbulleKorv

KorvochMos
0

Nu undrar jag.. Kan man ge ägg direkt från kylen elle värma de en stund? för råa ägg. och hur länge i sånafall? (=

mieeow
0

#17 har inte så stor betydelse vad jag vet, men jag brukar inte ge kylskåpskallt utan rumstempererat alltid. och rått ägg knäcker jag i en skål och blandar vanligtvis med annan färskmat. (blir lite kladdigt att ge dem ett helt, rått ägg ;))

Hexadermia
0

Sweet! Koka och låt dem skala själva :D Pysselmat är plus!

[CruellaDeVil]
0

ÅH! Mina råttor brukar få dvärgvaktlarnas ägg! Lagom stora, liksom :P