Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 2157 ggr
Cis-j
0

andnöd?

Hej
Skriver detta inlägg i ren desperation.
Kom hem för 20 minuter sedan och självklart hängde alla råttorna på burgallret innan jag hunnit ta av mig skorna. Sedan går jag fram och ger dem lite solrosfrön som godis. Då min ena tant har avmagrat det senaste, ger jag henne flera stycken, som hon slänger i sig. Sen när jag ska ge henne mer så reagerar hon inte. Hon ville liksom inte ta det ur handen på mig. Jag tog upp henne och upptäcker att det inte verkar som hon andas.
Sekunderna efteråt så springer jag runt med henne i händerna, lyssnar, tittar. Sedan sätter jag mig ner på golvet och börjar slunga henne i hopp om att det bara är något hon satt i halsen. Hon reagerar inte på behandlingen så jag går tillbaka till buren och försöker få i henne vätska. Sedan gör jag om samma sak igen fast i hallen, plus att jag provade att "blåsa" (munmotmun-metod) lätt i nosen. Till slut efter många om och men andas hon men något ansträngt. Så jag slängde in henne i buren, hon började tvätta sig och bete sig som vanligt. smsade min kille lite hastigt, vet att han sover och ska jobba imorgon.
Jag blev/är helt livrädd. Nu sitter hon innanför tröjan och tittar på mig som om inget hänt, men hon andas fortfarande lite ansträngt kan jag tycka.

Det jag undrar nu, är om det kan vara så att hon satte i halsen eller fick slem i vägen eller något. Eller om det låter som att det är något mer allvarligt, lunginflammation ?
De har nyligen slutat en antibiotikakur mot myco också. Men det här var inte rossel, det var som om det var en block liksom. Är så skraj så jag knappt kan formulera mig. Behöver mest skriva av mig och få lite råd.

Vad kan man göra när en råtta får akut andnöd?

Allamej
0

Hur har det gått?

Bästa man kan göra för att lossa något som är fast om det är slem eller främmande föremål är att slunga råttan, du tar den i fast grepp mellan händerna, låt huvudet sticka ut och sen svingar du råttan mellan dina ben och upp igen, upprepa några gånger, det är värsta bergochdalbanan för råttorna men det funkar.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

hus-musen
0

Slutade hon andas helt? Om råttan bara ytandas så märks det knappt, och då skulle jag gissa på något med lungorna eller luftvägarna.
Om de har satt något i halsen så brukar de kippa ordentligt efter luft iaf de första andetagen.

Qui dormit, non peccat

Cis-j
0

#1 Det har gått bra. Hon har fått vara med mig nu på morgonen och är som vanligt. Jag slungade henne igår och efter att hon "puffat" till så började hon ju andas igen. Så himla glad över att jag var med om ett inte lika akut fall för något år sedan och fick lära mig slunga.. Annars hade hon nog inte funnits idag :O

#2 Ja, alltså hon blev helt lealös och spärrade upp ögonen. Det var så jävla hemskt, har knappt kunnat sova något inatt pga det. Alltså hon försökte liksom kippa, men det var som att det var stopp.. Och som sagt när hon inte ville ta emot ett till frö så var hon helt stel och försökte andas.. Så hon försökte andas, sedan verkade det som att hon fick minst lika mycket panik som jag.

Min lilla gammelfia, hon får sluta skrämmas, får ju en hjärtattack snart :O