Ojdå!!
Jag läste någonstans att man inte ska ha sågspån i botten på buren åt råttorna.
Vad ska man ha och varför kan man inte ha sågspån? :O
Toa-Lätt eller alflis! Du kan även ha lite tidningspapper, men personligen tycker jag att det börjar lukta fort. Men det är bra att du läst på! Finns säkert fler olika saker någon annan kan fylla i :)
Ja, men jag har haft 3 råttor 2008 men då visste inte jag att man inte bör ha det :/. Jag har repat mig först nu och jag funderar på att skaffa råttor igen. Bör dom vara i par?
Jag tog två syskon sist men det vara bara för att jag inte ville att hon skulle vara själv. Och den tredje råttan Alvar, han storm trivdes själv. Han gillade verkligen inte dom stökiga tjejerna.

Anledningen tilla tt du inte skall använda vanligt sågspän är att det är från Gran/tall (?) och det avger terpentin som är frätande och när det andas in så fräter det på lungorna. Tkr själv att det inte bör användas till nått djur, häst, kanin marsvin what ever. Man känner ju själv hur det lukter lite "giftigt" när man kommer in i ett nyspånat stall.
Men sen finns det sågspån från lövträd också, dessa är helt OK! 
"Din verklighet är inte Min verklighet"
Sågspånet dammar bra mycket mer än vad man tror. Det kan och brukar alltid orsaka luftvägsproblem, rossel, snuva osv. Obehagligt för råttorna. Förutom detta så innehåller de flesta sågspån även terpentin. Och det i sig ger en ökat risk till tumörer.
Tom många kanin och häst ägare har börjat sluta med spån pga dammhalten. Det nya som kommit in på marknaden och sprider sig snabbt, är stl strö/pappers strö som man hittar på granngården. Men där kan man även hitta hampa billigt.
Själv gillar jag inte toalette/pappers pellets. Det enligt mig dammar och så fort det blir blött så får jag problem personligen att andas. Har damm allergi samt överkänslighet mot pälsdjur.
Det är även rätt hårt för råttorna att gå på och tyckte risken till svullna fötter/bumle feet ökade. Men det är ändå bra mycket bättre än spån :-)
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
#2: Nä det är inte så lätt att veta, det är ju sånt man typ växt upp med, att gnagare ska ha kutterspån. Men nu vet du :)
Det är lag på att de ska vara i par, eftersom de är ett flockdjur. Handla inte på zoo utan ta kontakt med en uppfödare nära dig. Skillnaden på priset är inte stor och du får MYCKET trevligare råttor..
Och du får INTE ha honor och hanar i samma bur ;)
Lycka till! :)
Ne det hade jag inte. Alvar och tjejerna fick mötas utanför jag ville inte att det skulle vara några råttbebisar helt plötsligt men han tröck dom ifrån sig och gick in till sig. Han gillade dem inte alls :P. Vilken tur! Jag som trodde jag kunde mycket om råttor, iallafall grunden men jäklar vad jag missat! :O.
Jag bor i Gällivare i norra norrland och vad jag vet så finns det inga tamråttor här. Och vill jag ha så måste jag åka söder ut och det kan bli rätt långt.
Dom har öppnat djurmagasinet här, tänkte köpa därifrån men nu får jag fundera lite…
#6 Det är värt att vänta på att hitta en uppfödare. Vad jag vet finns det en i Luleå som precis startat nytt, hennes första kull tror jag e klar om en vecka eller två. Även om hon är ny är det bättre än zoo. Zooråttor kan komma från grossist och är då varken avlade för ett bra immunförsvar eller temperament. Du kan alltså få en råtta som är konstant sjuk eller biter dig. Jag tycker inte att du ska vara bekväm. Det finns även en Uppfödarlista här på RiF.
Det kan även vara värt med att fixa med transport även om man bor så långt upp, du kan söka på transporthjälp här i RiF :)
Ja, jag vill inte att mina råttor ska vara sjuka eller så. Får väl helt enkelt leta vidare.
Jag rekommenderar alltid tidningspapper i botten (utan häftklamrar!!) och fleece ovanpå det, och i hörnen (beroende på hur stor bur du har) ett par toalettlådor med antingen toalätt eller kattgrus. Mkt trevligare för råttorna, man märker att de föredrar fleecen :) (har provat med bl.a. stl, var inte alls lika uppskattat)
#9: Jag kommer nog testa detta när den nya buren kommer! Ska se om jag får tag på fleece. Är det lätt att tvätta för hand? Har nämligen en riktigt krånglig tvättstuga som man knappt får tid hos och man vill ju inte ha en jättehög med kissluktande fleece. Kan tänka mig att det börjar lukta fort..?
#10 Det beror igen på hur mkt råttor du har, hur stor buren är och hur duktiga de är att gå på låda. Ibland kan min bur klara sig en vecka (då byter jag samtidigt som allt skrubbas), ibland får man byta efter 4-5 dagar, men då skrubbar jag inte buren utan bara byter till nytt. Se till att köpa billiga fleecefiltar, de käkar upp dem så filtarna hos mig brukar överleva 5-8 byten. Visst kan du tvätta dem för hand, det viktigaste är att du har någonstans att skaka av dem. Sen kan man lägga dem i blöt ett tag, och därpå tvätta som vanligt i vasken eller något. Vi har också en sådan tvättstuga, sjukt jobbigt. Men det brukar lösa sig så vi slipper handtvätten ändå, sambon lindar in filtarna i en plastpåse så det inte luktar XD Väldigt ekonomiskt, om man får tag på filtar för en tia och gratis tidningar på stan / reklam :) Då är det egentligen bara toalådorna som skall tömmas lite oftare, och det är ju marginellt!
Här har du en bra artikel , om ni någonsin underar över nåt… gå då tlll vänster och sedan till den spikade tråden 'Vanliga frågor'
Artikeln om spån och liknande
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7145a9b9cb46223905b48b-bottenstroer
'Vanliga frågor '
http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor#discussions-1
Skit bra artiklar båda två :) man utökar sitt vetande en hel del
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ny uppfödare i Luleå?! Vet du/ ni hur man kommer i kontakt med denne? Sitter(i Luleå)& längtar ihjäl mej efter mina små råttor& Allamejs ev kull är en bra bit bort, tidsmässigt. Börjat titta på alternativet omplaceringar (Blocket), men känns lite osäkert, då jag inte kan få fram mkt info om dessa råttors bakgrund& dessutom är nybörjare.
Ursäkta jag "bröt mej in" i tråden, såhär, men ville ta tillfället i akt då "uppfödare i Luleå" nämndes.
#13: Zizza heter hon här. Hon har bebisar på 28-30 dagar. Vet dock inte om alla e tingade, men du kanske kan få ta från nästa kull? Nu tar jag mig hutlösa friheter att göra reklam för henne här men.. känner henne inte så :P Råkade bara få reda på det i en annan tråd.
Kan ju berätta att jag alltid kört med Toa-Lätt till råttor, men nu har jag sedan några månader gått över till dörrmattor som underlag, prasselpapper (de har fått en egen provprenumeration på DN så det blir billigare för mig eftersom jag byter allt papper varje dag- bortskämda! ;)) och Toa-Lätt i toalådan. De fullkomligen ÄLSKAR det! Enda som fattas nu är väl upphängda tavlor så har de finare än mig. ;)
Finns ju Sockerråttan i malå med, och en i umeå.
Men det är nog bättre att skapa en egen tråd att skriva om just 'var finns det råttor' :)
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Ok, Tack!
Har pratat de i Malå& Umeå& kollar gärna upp Luleå också efterssom jag bor där.
(Har en annan fundering jag beh vägledning i också.. Egen tråd för den är på G.
)
#15 Provprenumerationer is da shiznit! :D Hade en garderob med massa DN, räckte aslänge! Men nu är det tillbaka till att hamstra Metro igen…
Tänkte på en sak, jag använde alltid TOALÄTT men en sak slog mig, Jag vet att det är poppis att ha torv till djur. Är det något som kanske skulle funka som strö?
Borde fungera med torv. Men det ser smuttsigt ut :-P
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Haha ja det gör ju det, hade det till mitt fullblod så när man hade mockat klart så såg det inte rent ut i vilket fall :P .. Men det borde vara mysigare att gå på än på papperspallets.
#14 Kul med reklam, bugar och bockar som tack!
Dock är ungarna redan födda och är idag 5 veckor, alla sålda :)
Mvh. Sanne & Djuren