"Nedärvda" introduktionsproblem?
Jag har precis fått hem en supergo liten flicka från Katoz, det här är andra dagen Pixie är här hos oss. Hon kom hem sent onsdag kväll/torsdag natt, och fick övernatta i en liten bur bredvid suiten. Alla verkade nyfikna och uppspelta. Torsdag förmiddag satt alla tre på köksbordet i flera timmar och somnade gång på gång i en myshög. Riktig idyll! Särade på dem medan jag åkte till skolan, och satte ihop alla igen på köksbordet under eftermiddagen. Ett par timmar då med, allt gick bra. Sedan avancerade vi till soffan, som är välkänt område. Undertiden skurade jag buren, och tog bort allt som skulle kunna väcka ägarkänslor hos damerna. Soffan funkade också riktigt bra, blev lite tjut och ryggvändande när de fick några av sina käraste inpinkade leksaker på soffan men även det lugnade ned sig. Till slut satte vi in dem i Royal Suiten (alla stinkandes vanilj, blä), och efter någon timme där brakade helvetet lös. Malta tog sig fint an den lilla, men Lily upprepade PRECIS samma beteende som Althea praktiserat mot henne i sin tid (Althea var Malta's syster, aggressiv mot folk och andra råttor och blev efter många om och men till slut avlivad). Jag undrar om Lily kanske blivit präglad av upplevelsen, och nu tror att det är så det skall gå till? Hon reste ragg, piskade med svansen och släpade runt lillan i benen och bet mot buken -.- (varpå Malta försvarade Pixie, det var iofs lite fint..) Avbröt så klart, och eftesom det var sent fick Lily sova i ovandelen och Malta fick sitta barnvakt så Pixie slapp vara ensam i underdelen. Upprepade det hela nu i morse, igen blev det stora bekymmer i buren. Skall ta ut dem och börja om helt i kväll på köksbordet. Får skura bureländet igen (Suck!!), men det steget kanske får vänta till lördag så allting går lite lugnt till, kanske är smart att inte stressa. Det skall nämnas att Pixie inte har fått några skador, Lily har tack och lov inte bitit hårt. Alltid något!
Nu behöver jag lite uppmuntrande ord på vägen så det inte känns helt hopplöst ;) (Det gör det inte, bara lite motigt, men skam den som ger sig!) Och dessutom undrar jag som sagt om det verkligen kan vara så att min Lily på något sätt har tagit skada av hennes egen hårda introduktionsupplevelse?
jag har själv upplevt det där med att de kan tro att det är så det ska gå till tyvärr :( så det tror jag att det kan vara, att hon helt enkelt inte vet hur man gör och tror att det ska gå till på det viset som hon själv blev behandlad..
hur gammal är Lily? det är säkerligen inte hopplöst och med tålamod så får du nog ihop dem
men det finns så många härinne som är så mkt bättre på sådant här än jag, så jag hoppas du får många fina tips!
ville bara säga att jag upplevt samma sak men här löste det sig till det bästa iallafall :) råttan ifråga var en yngre hane (var längesen) men han kunde lära om och var på ålderns höst riktigt bra på att ta emot nya bebbar..
Lilyputten är från januari i år, så lite över halvåret. Tack snälla för de uppmuntrande orden :)

Hon har ju helt klart ett oönskat beteende!
Men om det nu inte skadar lillungen så skulle jag nog fortsätta försöka. Men blir det sår så skulle jag nog försöka tänka om lite. Hoppas dt löser sig och hoppas man får se ett glatt inlägg om nån dag eller så.
"Din verklighet är inte Min verklighet"
Jag har haft samma funderingar som du så den här tråden måste jag hålla koll på. :) Har funderat om mina äldsta dominanta råttor kan ha påverkat dom yngre som gör att dom inte funkar perfekt vid intro.
#3 Jo tack. Det är inte jätteroligt, jag hoppas innerligt att staffettpinnen inte vandrar vidare med Pixie bara för det nu -.- Tänk om jag är dömd att ha de problemen i all framtid bara på grund av Thea :P
Jag har redan börjat fundera på vilka alternativ som finns, men än så länge vägrar jag ge upp! Det skulle i så fall vara om det går veckor utan utveckling åt rätt håll, eller om pluttfisen skulle bli skadad, hemska tanke :-/ Men nej, än så länge kämpar vi på ^^ Tror nog det skall lösa sig till slut!

Hur många råttor har du? Om du har fler än tre så kan man ju i suite variera vilka som får vara med den lilla nya, samt att den nya får lukta in sig (fästa sig doft) i buren på det planet och sen byta plan så att thea blir van vid doften. Men har du bara tre så är det ju svårt utan att nån blir ensam…
"Din verklighet är inte Min verklighet"
#6 Jag har tre stycken, inklusive den nya. Malta går ihop med lillskrutten, så hon inte skall vara ensam. Althea är den sedan länge avlivade råttan som kanske är orsaken till att Lily (bråkstaken) tror att det är såhär det går till när det dyker upp en liten ny bebis.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Har också samma problem, en tjej som var riktigt elak mot en nykomling i vintras och hon har också svårt för introduktioner än idag (Gloria)… dock kan jag ju muntra upp dig med att hon sköter sig bättre och bättre för varje gång jag introducerar henne, som om hon fattar lite att hon blev behandlad fel när hon kom ^^
Dock brukar jag lägga mig i lite och tillrättavisa den yngre (Gloria då) när hon börjar visa på det dåliga beteendet. Inte avbryta eller så utan bara gå imellan och lägga henne på rygg ett par sekunder typ, verkar som att det funkar så länge man inte avbryter allting så att de liksom skiljer på sig utan att de själva valde det. Och prata med dem hela tiden brukar jag ^^ Lugnar både nykomlingen och bråkstaken lite. Klappa lite kanske.
Tycker iaf du ska fortsätta för sånt här kan ta sin lilla tid. Den längsta introduktionen jag har haft varade nog dryga tre veckor och då träffades dem ändå allt från en till säkert tio gånger om dagen
you can't face the problem, if the problem is your face……
Tjejerna flyttade ihop söndag kväll och har bott tillsammans sedan dess utan nämnvärda komplikationer :)
Det tog inte ens så lång tid som jag hade befarat, jag tror det beror på att Lily egentligen inte är aggressivt lagd (jag blev verkligen förvånad när hon gjorde utfall mot bebisen!!), att hennes idéer kom ifrån den hårda välkomsten hon fick av Thea. Är verkligen jätteglad, ett tag var jag helt förtvivlad och tänkte att jag var tvungen att hitta nytt hem till min lilla Pixie som jag redan är störtförälskad i. Men mina duktiga töser fixade det till slut, åh vad jag är glad :D
ååh vad glad jag blir! toppen ju! 
Ja, jätteroligt verkligen
Skönt att veta inför framtida introduktioner också, att vi tar det riktigt lugnt från början med Lily.
Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.
Kul att höra att det gick bra :D
you can't face the problem, if the problem is your face……
Jag trodde det gick så bra, men nej då.
Under natten eller dagen idag har hon fått sår (inget djupt, som tur är), jag tänker inte utsätta henne för något mer. Lily och Malta kommer få bo ihop utan tillökning tills de trillar av pinn, och sedan kanske jag startar en ny flock. Det här skall ingen bebis behöva uppleva.
Tänk vad fort det kan vända, är helt förkrossad..

Ska du verkligen ge upp "redan"? Det kan gå med tålamod:) Att Lily kan ha tagit skada av Altheas beteende är inte alls omöjligt, det är snarare faktiskt ganska vanligt att råttor som själv fått en tuff introduktion själva blir tuffa vid introduceringar, tyvärr.
Jag hade testat att låta dem träffas bara utanför buren, kanske i flera veckor om det behövs (honor kan vara tjuriga riktigt länge om de vill). Samtidigt hade jag låtit den nya bo med Malta som accepterar henne i den vanliga buren medans Lily får bo för sig själv så länge hon inte sköter sig. Så småningom hade jag låtit även Lily få komma in i den vanliga buren ibland, men om hon beter sig dumt hade jag plockat ut henne direkt och satt henne för sig själv igen.
På så sätt växer den nya och Malta samman bättre, samtidigt som Lily blir utanför och därför hamnar lite lägre när hon kommer tillbaka till "flocken".
Jag ska bara förtydliga att jag inte menar att du ska ta ut henne om hon bara vänder den nya på rygg, utan lite får de stå ut med. Sen kom jag till att tänka på det, att det är inte den nya som inte beter sig som den ska? Om Lily vill lägga henne på rygg, ligger hon kvar blixtstilla då? Om inte så kan det vara därför Lily blir arg på henne. Ibland är det faktiskt bebisens fel att introduktionen går fel,
Jag hade inte tvekat med att fortsätta om det inte vore för att Pixie hade fått bitsår på flera ställen. Jag tycker det är väldigt allvarligt, att Lily har bitit henne så hårt. Pixie lägger sig på rygg och stannar där, nästan innan Lily närmar sig. Hon kommer inte i närheten av en bebis igen, oavsett vad skälet till hennes agressivitet är.
#15 Tycker du gör helt rätt. Finns en del fall där vuxna honor har bitit ihjäl nya ungar, inte kul.. Lily visar helt klart att hon inte är nöjd med en ny medlem. Vuxna ska inte bita sår på små ungar, punkt.
Jag har alltid satt in nya honor både unga som gamla till min honflock och de har alltid, o då menar jag alltid accepterat dem utan groll. Jag använder inga introduceringsmetoder, tycker inte att det ska behövas. Min flock är trygg och det går i arv till nya medlemmar. Både genetiskt och miljömässigt.
#16 Tack! Kanske hör av mig till dig om 1-2 år ang ett par nya busar som kan få grundlägga en ny flock =)
Har smält det här under natten, det har varit väldigt känslosamt (tur att det finns andra råttfolk som förstår det, mina omgivningar kan visst inte helt relatera..) och det känns som rätt beslut (även om det sviiiider; Pixie är så fantastiskt fin o go på alla sätt, för att inte tala om att jag önskat mig en siames i flera år..). Det är också lite hårt att inse att man måste ge upp alla tankar på en riktig flock, flera år ut i framtiden. I alla fall så länge vi bor här, här ryms inte fler burar.
Det gick ju bra i några dagar, innan det plötsligt small igen, det känns som att insatsen är alldeles för hög för att hålla på och laborera! Det är trist, men jag litar inte på Lily för fem öre.
#17 Sa ju att ni var välkomna hem till oss!
Närhelst ni känner för det..här är det nästan alltid någon hemma.
Pixie sattes in i voljären nu när vi kom hem inatt, ingen större dramatik direkt, fast visst blev hon en smula besvärad när 5-6 honor samtidigt ska nosa o undersöka henne. Blir de för jobbiga säger hon ifrån o de backar lite för henne, andrum lixsom. En äldre hona har fattat tycke för henne o lägger sig framför Pixie o blundar o knastrar, lite lugnande kanske? Så Pixie håller sig nära henne nu. Hon har fått en vän oxå som tvättar henne och i all välmening sätter några droppar kiss på henne, - Så! Nu luktar du mig!
Ser helt klart en fördel med en så blandad grupp med honor, alla introductioner går väldigt smidig.
Men tycker synd om er ska ni veta, hon är helmysig, åsso ni som har införskaffat en så fin och rymlig voljär! Livet är inte alltid rättvist…
Alltså det är ju bitterljuvt det här. Fantastiskt att hon får en chans till ett bättre liv, dessutom är ni ju hur trevliga som helst så jag betvivlar inte att hon får det bra. Sen att det är surt för vår del.. Ja, sånt är livet ibland. Vi saknar henne helt otroligt mycket, som du märker är hon en fantastiskt fin liten tjej. Tar inte många sekunder förräns man är såld, och det är så klart väääldigt väldigt tomt utan den vackra lilla knasterbebisen :(
Tack snälla för uppdateringarna, jag lovar att vi kommer utnyttja inbjudan, och det inom en inte allt för avlägsen framtid
Ser fram mot att se Pixiepottan och alla de andra gosebollarna ni har berättat om. Så himla kul att höra att det går så bra!!!
Här hemma är våra två särråttor helt utmattade efter allt ståhej, men verkar överlag väldigt nöjda. De sover ihop igen, knastrar och putsar varandra. Tror de har saknat den lugna vardagen, och varandra.. Malta har ju suttit barnvakt ett tag nu.