Nybörjaravel
I cosmonitas tråd med Råttungar blev det en liten diskussion med avel.
Jag skulle vilja ha en egen tråd i ämnet.
Själv drar jag alltid åt mig öronen när en intresserad råttköpare i första meningen säger att hon/han vill avla på råttan. Först och främst vill jag sälja råttor till sällskap och ett bra hem. Jag anser att avel ska bedrivas seriöst och av belästa och kunniga människor med flera års råttvana. Inte för att vara elak, inte för att vara besserwisser eller överlägsen med mina 25 års råttvana UTAN för att trygga råttans framtid. Råttan som sällskapsdjur har inte speciellt många år på nacken och många temperaments och hälsoproblem gör att vi alla som avlar måste ha ordentligt med kunskap och karaktär. Det vill säga inte bara para för att få råttungar eller för att vi tycker så mycket om vår gosråtta, utan för att råttorna har bra egenskaper som är värda att avla på. Vad som är bra egenskaper att avla på behöver man lära sig. Det räcker inte alltid att råttan är söt och go!!!
För att lära sig hur man väljer ut djur med bra avelsegenskaper behöver man träffa många råttor och andra råttuppfödare IRL - via nätet räcker inte då det faktiskt är levande djur som man måste uppleva. Att gå med i en råttklubb (i Sverige SRS) är a och o för att lära sig mer om avel - där finns alla seriösa och duktiga uppfödare samt att utställningar i mångt och mycket är till för att fråga experter om djurens avelsegenskaper.

Instämmer helt och fullt i allt du skriver. Under de 3-4 åren som jag själv har ställt ut mina råttor på utställningar har jag lärt mig massor. Jag lär mig fortfarande massor varje gång jag är på utställning. Man får chansen att se olika fäger och teckningar och lära sig mer om dom och fram för allt träffa kunniga människor som gärna delar med sig av sina kunskaper.
Jag håller med dig! Visst, när man ser alla dessa underbara bebisar blir man ju fruktansvärt sugen att avla men där får man sätta stopp.
Om man ska avla ska man ha haft råttor i många år, ha flera konkakter som avlar och ha läst/diskuterat avel i flera år.
Sen ska man ju självklart ha råttor med lång och frisk bakgrund som man avlar med.
Fast om råttköparen nämner att h*n vill ha en råtta för avel, är dom ju endå inne på rätt spår om dom väljer avelsmaterial från en uppfödare istället för en zooaffär.
≧◔◡◔≦
om jag utgår från migh själv.Jag vill blörja avla så smått. Jag har haft råttor i flera och har hållt på med marsvins avel innan. Jag har jobbat på stuteri i flera år och tycker mig ha stor kunskap om att välja avelsdjur. (dock är jag inte så bra på de där med genetiken med olika färger).
Och jag skulle aldrig ta ungar på en råtta som inte är 100% (i psyket elr i friskhet). Men de är svårt att börja eftersom jag vet att så fort man nämner avel så drar som sagt de flesta reg uppfödare öronen åt sig.
Självklart när jag börjar avla kommer jag ha kontakt med uppfödaren och fråga vad de tycker, alltså ha en öppen dialog. men vart ska man börja om uppfödarna med de "bra" råttorna vägrar dela med sig?
Jag tror inte att uppfödare har något emot att sälja om man har en öppen dialog med dom så att man lär känna varandra. sen tror jag nog att uppfödaren vill vara lite inblandad så att den ser att man har kunskaperna och tålamod som krävs för avel.