Prosit!
Nu är det synd att wintermynta gick och blev biten, annars hade jag frågat henne (eller hon kanske ser detta?)
Anyhow.
En av killarna jag köpte igår (som jag valt att döpa till Dax), nyser så in i norden! Läste nog på säljannonsen att han gjorde det, men i alla fall. Och som det också stod så e han hur pigg som helst, men det vore kul att veta vad det beror på så jag inte börjar oroa ihjäl mig (jag är en riktig hönsmamma). Han verkar nysa mest när han blir exalterad och tvättar sig alltid om nosen så jag antar att han är snorig. Han är minst lika aktiv som de andra och verkar inte lida av det, but still :P
Min Merry [Ispahan] från samma kull är precis likadan. Jag har fått höra att det kommer växa bort så jag försöker sluta oroa mig. (;
#1 Åh tack! Han är ju så pigg annars så :P Man har alltid en förmåga att bli hispig över saker :P
Vissa nysningar kan bero att det luktar mycket nytt, så då nyser dom som ut dofterna på nåt sätt? xD
mina gör iafl så då dom är på nya ställen. det ger sig efter ett tag då dom ärhemma stadda
Just nu är dom superexalterade över allt! Han verkar dock nysa mer när han e ute med bröderna och blir mycket lugnare när jag tar ut honom på tu man hand :)
Om han nyser för 'länge' , så kan du ju alltid kolla om han är snorig om nosen osv. för han kan ju vara förkyld också, men såhär i början tror jag itne det ^^
Jamen precis! Merry är ju hur pigg som helst! Vill alltid vara först ut ur buren och sist in haha, och det lugnar ju helt klart oro. Och sedan är det uppenbart att han nyser mer än vanligt runt nya dofter.
Sedan sitter det ju bara i "nosen". När jag lyssnar på honom så låter det inget nere i lungorna i alla fall. Och även som förstagångsägare har man ju lärt sig att det är bra. (:
#6 Nej han gnisslar ju inte när han andas som Seska gjorde när hon hade en rätt allvarlig släng av mycoplasma. Men nu är jag i alla fall inte orolig mer :)
Nysningar kan bero på stress, miljöombyte, damm, förkylning eller något annat som fastnat i nosen och irrterar. Sitter det bara i nosen brukar det gå över rätt snart. Inte blivit bättre på en vecka så kanske man bör kolla upp det.
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Det KAN vara övre luftvägsproblem som om man har tur kan åthjälpas med Baytril.
#9 Jo visst kan det vara det. Men jag avvaktar. Han nyser ingenting när vi sitter och myser men nyser som sjutton när saker händer och han leker med de andra. Tror att det är allt nytt och spänningen som några andra här säger. Han verkar inte snorig i alla fall, han kanske bara tvättar sig för att han e renlig av sig eller nåt :P
När Seska hade luftvägsproblen nös hon som ett: ptchff. Han låter mer: Attjo! :P Hans andning låter annars bra.