Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 1642 ggr
Ratlings
0

Pälsbyte

När brukar ungar byta päls?
Har en hona på ca 7 veckor nu som är lika sidenlen som en bebis och har glansig päls fortfarande. Kyss

// Lise
When nothing goes right, go left!

[Ratass]
0

De gör de väl runt 5 veckor? Du vet ju hur benjamin såg ut ;P

Hon klanske behåller den så, en av mina, black self, hon har så SJUKT mjuk päls och den skiner :)

Ratlings
0

#1 Jo jag vet, men tänkte om det fanns något mellanting, som att dom gör det tex mellan 5-8 veckor eller något sådant. :p

// Lise

Lilith
0

Jag har en liten tös här hemma med löjligt len päls som är över ett halvår.
En av hennes burkompisar är släkt och bara lite yngre, men det har alltid varit skillnad på deras päls.

Och så luktar hon helt galet gott också, lite som bubbelgum. Jag är nöjd ^^

[FukkingTubbie]
0

haha, har en pojk här hemma på typ fyra månader som är silkeslen fortfarande han med x)

[Ratass]
0

#3 samma här! hon luktar så sjukt gott!!

Lilith
0

Undrar om lenheten har någon koppling med doften?

Jag har en gammelråtta som närmar sig två år. Hon har väl inte haft riktigt den här gosepälsen, men jag tycker den har varit lenare än de flesta andra råttors (som har varit helt okej, förutom några som har varit lite mer sjukliga av sig och därmed mindre glansig och len päls) och hon har också luktat galet gott.
Men sedan har jag iofs en annan tjej som brukar lukta gott, men som inte har särskilt len päls… Hmm.

[Ratass]
0

jadu, hon jag har är snart ett år, det är bara hon som har så sjukt len päls och luktar gott, måste väl ha nån koppling?

Ella
0

Min ena råtta Timjan hon bytte päls för ganska länge sen och hon är en havana husky roan :) men Soya är en Black self och har jätte fin päls som glänser och är len ^^

Ratlings
0

#8 Spelar ingen roll vad dom har för färg/teckning. :)

Hm, ja min gosseflicka luktar också gott ^^

// Lise

[FukkingTubbie]
0

Nu när ni säger det doftar Dexter godare än de andra. Haha.

Ratlings
0

Kanske har något med pälsen att göra då :p

// Lise

takemetothestars
0

De kanske tar hand om sin päls bättre? ;) *tvätta tvätta* logiskt då om pälsen är blankare, renare och luktar godare?

Ratlings
0

#12 Tveksamt att dom flesta råttorna inte tar hand om sin päls ordentligt då? Detta känns ju som bebispälsen sitter kvar fortfarande.

// Lise

[Ratass]
0

kanske tvärtom? att de få tar hand om den för mycket? tvättar sönder stråna?

[Ratass]
0

eftersom råttor lutkar gott, enligt mig, då man badat dem, hon lutkar ju dså hela tin så hon kanske tvättar sig mer än andra.. därav doften

takemetothestars
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#13 Menade såklart inget om att andra råttor inte tar hand om sin päls ordentligt. :p Bara att de med den där särskilda pälsen tvättar mer.

Ratlings
0

#14 Men om dom tvättar sönder borde pälsen typ misskött i sluändan? :/

#16 Det förstod jag, men med tanke på att 1 av mina 18 har bebispäls, len och luktar gott, då borde det väl vara tvärtom? Att dom flesta råttor sköter sin päls så bra medans någon enstaka inte gör det? Eller? :p

// Lise

[Ratass]
0

jadu, tycker väl att min kan verka lite tunnhårig ibland på rumpan.. inte kal men, tussig.. svårt å förklara..

det kan itne ha nått me nå silkespäls..gener..

Katoz har ju några satiner, undrar om de luktar nå särskilt

Ratlings
0

#18 Min är helfin i pälsen. :)
Nej tror jag inte, är ytterst få som har satiner i sverige och tror då iallafall inte min är det eftersom hon är från Grossist. :p

// Lise

[Ratass]
0

man vet ju aldrig.. men aja, ja vet itne hur gener funkar direkt..

men du menar väl din lilla plutt, hon är ju fortfarande liten, min prillan är ju snart ett år, så de kan ju skilja på pälsen då ;P

Ratlings
0

#20 Jo absolut! :)

// Lise

Gurkmoln
0

#3 Åh, det brukar jag säga att mina råttor luktar. För de gör de verkligen! Helmysigt att borra in näsan i. Ville bara flika in det, för jag har aldrig sett/hört någon annan säga så förrut. Tungan ute

Lilith
0

När det gäller min lilltjej så har jag inte uppmärksammat att hon skulle ha tvättat sig mer än någon av de andra, utan jag upplever att hon har samma tvättrutiner som resten av gänger :)

Det är helt fantastiskt tycker jag. Doften.
En annan tjej jag har tycker jag luktar som Jenka (tuggummit), vilket också är inne på bubbelgumspåret :P