Råttor iFokus

Råttor

Etikettoff-topic
Läst 655 ggr
Fridborg
0

Ideell förening?

Alla de här råtthemmen, de måste ju vara en ideell förening? Och var får de alla pengar ifrån? (För de kan ju inte gå plus eller ens i närheten av priset för råttorna). Får de bidrag eller donationer? Eller är det bara privatpersoner som "go nuts" ?

Hade jag bott lite större och hade haft mycket kunskap hade det varit trevligt att ha ett sådant hem. Något att satsa på i framtiden kanske?

Såg ett filmklipp någon länkade här i våras om något råtthem som det va lite sådär med, de tog kullar på råttor de inte visste bakgrund på osv osv och det gick spekulationer om att de gjorde det för att tjäna pengar. Personligen tyckte jag inte att det såg så seriöst ut. Det var där alldeles för många råttor delade samma bur bland annat.

Well, någon som vet?

Zolah
0

råtthjälpen är ju en lite strre organisation vad jag fattat, som har medlemmar samt tar pengar för själva omplaceringarna. jag antar att dom pengarna i snitt ger så att dom lkan köpa in saker till djuren? inte kollat så super noga dock bara skummat

Fridborg
0

Ja om pengarna INTE går till djuren vore det skumt, men jag menar, spån, mat osv kostar ju ändå endel, och tar de 300 för en råtta och får den inte omplacerad på länge, ja….

Zolah
0

Såklart :P

Troligen så får 'råtthemmen' pengar från föreningen för att ta hand om dom råttor som dom har fått, finns en pdf med stadgar osv men min dator har inget att läsa sådant med just nu.

och själva pengarna är troligen donationer i form av medlemskap

Fridborg
0

Vi leker med tanken att jag startar ett hem imorrn. Undrar om det finns statliga bidrag? Förutom föreningen tänkte jag på, vilket borde vara det första stället man söker(?).

Gick en kurs hur man håller i en ideell förening men hoppade av innan vi kom till den ekonomiska biten :P

Zolah
0

#4 kanske om man startar den som förening kort?

zickan
0

Jag är en av kontaktpersonerna för råtthjälpen.
Det handlar endast om en grupp personer som gått ihop och bildat en laglig förening. Allt bekostas genom egen privat ficka från varje jourhem. Alla ställer upp frivilligt endast för att hjälpa djuren och inget annat.
Alla pengar som kommer in från sålda råttor, donationer osv. Går endast till själva hemsidan, ev utställningsmonter på husdjursmässan, trycka upp info blad etc.
Resten läggs undan på ett konto där alla jourhemmen kan ansöka om bidrag för veterinärvård och endast veterinär ev andra ting. Dvs behovet av en kastrering, ohyre medel, baytril för rossel osv. Allt kan man få bidrag till.
Men foder, strö och hantering bidrar jourhemmet med. Själv är jag en av de större ihop med Verra som plockar in mycket. Visst det kostar men vi vill ju hjälpa utsatta djur. Jag tar mycket av pengar jag får in från mina råttkullar till jourråttor. Själv har jag aldrig plockat ut ett enda öre från föreningen utan betala veterinären osv själv hitintills. Vilket av de flesta av oss gör. Så det finns en rätt bra budget sparat till behov. Kanske har föreningen råd att medverka på husdjursmässan i sthlm nästa år och visa att vi finns. Undvika råttutsläpp på gatorna.

Senaste fallet jag fick in är dock något intressant för det är dock en helt vanlig vild råtta om något sjuk sådan.
De flesta råttor som kommer in är omplacerade pga dominans problem där de hugger burkompis och/eller ägare. Många blir aldrig bra och avlivas. Några har kastrerats och några blivit okej igen.
Flera försöker få råtthjälpen att plocka in råttor pga de tröttnat och för lata för att själva omplacera dom. Ett par har även försökt få föreningen att ta råttor endast pga de inte har råd med nödvändig veterinär vård.
Största delen ligger dock på allergi och råttor med aggro problem.

En del måste man neka eller be vänta på plats i jourhem. Då jourhemmen har krympt till det minimala. Just nu tror jag vi endast är 4 aktiva som ännu tar in råttor. Varav ena är rätt full.
Svårt att hitta folk som vill och kan ställa upp. Vilket är synd för det finns så många som behöver hjälp. Och ju fler man ber vänta på plats i jourhem, ju större risk att se en ökning av råttor som lämnas utomhus till dess öde.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

zickan
0

Under djurhem iFokus ligger allt man behöver veta för att starta upp en förening ;-)
Nej det är rätt svårt att få statligt bidrag tyvärr vad jag vet. Man få nog räkna med att bekosta mesta själv iaf. Eller så kan man helt enkelt hoppa över att det svåra med att starta upp eget. Och gå med under någon annan laglig förening och stödja sig på dom tills man lärt sig allt som behövs. Och då starta upp en. Rätt smart att glida med på någon annan och kika in hur det är.

Finns en jätte lång lista under djurhem.ifokus.se (obs du måste skriva in det själv, sajten har tagit en paus och plockats bort från iFokus listorna. men den finns kvar)

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.