Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1064 ggr
Whiskery
0

Städ schema

Kan någon ge ut ett städ schema, hur ofta ni byte ut textiler och sådant?

Zolah
0

Det beror helt på hur mycket dom stökar osv, ibland dricker dom ju mer så saker måste bytas ut oftare tex

sedan handlar det ju om antal råttor med

hus-musen
0

Har inget schema utan byter när det är smutsigt. Beror ju helt på hur många råttor man har, hur toatränade de är och om det är honor eller hanar.

Qui dormit, non peccat

[Alenzi]
0

XD

Det är väl bara att byta när det behövs…?

Whiskery
0

Jag har två råttor, bytar ut bottnen en till två gånger i veckan, då jag också torkar av husen och vånningarna, textilerna bytes ut var tredje dag i vecka. Men de luktar ändå jätte hemskt !

Zolah
0

testa toa träna dom?

är det buren eller råttorna soml luktar?

om det är råttorna, tvättar du dom ofta?

Whiskery
0

Och De är hanar

[Emma--]
0

Gallret?

Zolah
0

har bara hanar också och uplever inte att det lujktar så mycket, alternativet är att du hr för liten bur med?

[Alenzi]
0

#4 Luktar det även när du precis har bytt? I så fall kanske du har missat något som ligger kvar och gottar sig. Jag brukar ta ut och skrubba bottnar och inredning ordentligt i duschen, under rinnande vatten och med rengöringsmedel som jag sedan sköljer av noga. (Vissa varnar för att det får råttorna att markera mera, men det har jag inte märkt. För mig funkar det bäst.) Att bara torka av brukar inte räcka för mig.

hus-musen
0

Och glöm inte väggarna, mycket doft sätter sig i dem! Råttor har ju en vana att kissa mot galler och det skvätter.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

Bästa där är att sätta en… vad heter dom… plast bordsdukar? mot väggarna

hus-musen
0

Japps, plastdukar är bäst, plexiglas funkar oxå men är så dyrt.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

Men troligen ser det bättre ut xD finns inte så många fina billiga bordsdukar :3

Whiskery
0

#9 Ja det gör det, inte lika mycket men man reagerar ändå kraftigt på det.

Okej jag ska testa att städa allt i hela rummet, byta buren , tvätta bottnarna, gallret, plexiglaset ( som jag har som våningar ) husen, tvätta textilerna och tvätta vägarna runt om buren. Våtorka golvet, byta lakan och sådant och vädra… Tror ni lukten försvinner då, jag har testat de förrut men då har de inte blivit så mycket bättre… Mamma sa att jag kan ha råttorna i en transport bur ett litet tag oich under de taget så stänger jag fönstrerna och allt och väntar ett par minuter för att se om de luktar. Om inte så måste de ju vara råttorna. Och bada dom gör jag då de har rullet i sitt eget kiss och de blir kissgula i pälsen

Zolah
0

Råttor luktar mer om man badar dom ofta för dom gör nån form av olja som luktar bäver, själv så säsongsbadar jag bara mina råttor och om dom skulle få för sig att hoppa in i lera :3

Whiskery
0

#15 Hahaha gulligt !  Men mina råttor brukar ibland få kissgul päls, de är då jag tvättar dom, kanske 1 gång per månad eller så. Vad brukar du göra när dom får kissgul päls då? :O

Mello
0

En massa städtips vore ju bra för det känns som att hur mycket man än städar så luktar det apa… om inte värre!

Lycia
0

Här kommer ett urklipp ur Hygien-kapitlet i mina köpares skötselhandbok (work in progress). Håll till godo.

Burstädning
Hur ofta buren behöver städas beror på hur stor den är, hur mycket inredning det finns och hur många råttor som bor i den, men tumregeln är att det inte ska lukta illa om buren. Var 5:te till 10:de dag är ett vanligt intervall, men lite oftare på sommaren. Mellan de ordentliga burstädningarna bör man hålla efter i buren dagligen. Riv av det översta lagret tidningspapper, leta reda på gömda matbitar (brukar ligga i eller bakom toalådan), diska skålarna, byt vatten och skölj ur flaska och drickpip ordentligt, och kolla så hyllor och hängmattor är fräscha.

Någongång per år (förslagsvis i augusti) kan det också vara bra att desinficera buren, och det gäller även om du fått in någon otäck smitta, köper en begagnad bur eller i samband med ohyrebehandling. Städa som vanligt (se nedan) men spreja sedan allt med t ex Virkon (finns på apoteket) och låt verka minst 10 minuter innan du noggrant sköljer av. Desinficera inte för ofta! Det ger ökad resistens hos bakterierna.

Ska du ta en kull bebisar, kan du desinficera "mammaburen" innan förlossningen, om du känner att det verkligen behövs (t ex om du nyligen köpt den (oavsett om den är ny eller begagnad), lånat den, haft den i källaren/på vinden där den kanske besökts av vilda råttor eller om du använt den som sjukbur), men sedan bör du bara städa som vanligt. Den första tiden skyddas ungarna av mammans antikroppar via mjölken, och senare är det faktiskt viktigt att de utsätts för vanliga baciller. Det är när de är små som immunförsvaret "rattar in sig", så de de behöver exponeras för vanliga bakterier.

Veckostädning
Tag ut burens invånare och sätt dem i en transportbur eller stäng in dem i ett annat rum. De vill väldigt gärna "hjälpa till" med städningen men med tanke på rengöringsmedel och att du kommer kånka omkring på stora burdelar och kanske inte ser en liten rådis som sitter vid dina fötter, så är det bäst att de är i tryggt förvar någon annanstans. Städningen tar ungefär en timme, så ge dem vatten eller lite gurka. Ta av dig strumpor och byxor, för du kommer bli blöt!

Ta ner hängmattor och annan lös inredning och riv ner eventuellt tidningspapper från hyllorna. Det är bra att ha minst ett utbyte av hängmattor, tygtunnlar och annan textilinredning, så det finns torrt och rent att plocka fram. De flesta textilier tål maskintvätt - även saker där det står att de inte tål tvätt alls. Lyft av överdelen, ställ den i duschen eller badkaret och spola den med hett vatten någon minut. Spreja därefter generöst med en blomspruta med en blandning av rengöringsmedel och vatten noga över hela buren. Såpa brukar duga bra.

Låt medlet verka en stund och under tiden tömmer du underdelen. Var noga med att få bort så mycket som möjligt av Toalättstö och tidningspappersflingor, för att skona avloppet. Försök också få bort eventuellt bajs som fastnat i botten på toalådan.

När bottnen är tom vänder du uppmärksamheten mot överdelen igen. Nu har förhoppningsvis intorkat vällingkladd och liknande lösts upp hjälpligt, så skrubba av gallret. Vad man skrubbar med är en smaksak - den del använder diskborste medan andra föredrar att använda svamp. Använd dock inte den grova sidan av disksvampar, varken på galler eller botten, för det repar sönder ytan. Dels ger en repig yta bättre fäste för bakterier, och dels är det större risk att gallret börjar rosta för att man skrapat bort den rostskyddande hinnan. Dessutom är ett matt galler och en repig botten svårare att göra rent än om de är blanka, och det är inte särskilt snyggt heller.

När gallret är ordentligt rent spolar du av det riktigt noga. Tänk på att komma åt ordentligt överallt - även på undersidan av hyllor och sådant, så vänd gärna på buren och spola från olika håll. Låt spolningen ta 3-4 minuter. Antingen kan du låta gallret självtorka, eller ta en gammal handduk och torka av det lite.

Nu är det dags för burbottnen - spola av och spraya. Medan medlet verkar tar du hand om inredningen - diska toalåda, hus och annan lös inredning ordentligt, och glöm inte gem, hakar, klämmor och andra upphängningsanordningar. Även detta kan behöva ligga i blöt en stund, innan du skrubbar och sköljer. Tänk på att de flesta fläckar som innehåller mejeriprodukter är genomskinliga när de är torra och syns först när de blötts upp en stund. Ofta ser saker rena ut när man har snabbdiskat dem, tills man ska ställa in dem i buren igen - då ser man plötsligt fullt med vita prickar!
Vattenflaskan kräver ett särskilt omnämnande i städprocessen. Använd någon droppe diskmedel och en flaskborste till själva flaskan. Mataffärerna brukar ha flaskborstar med skumgummi i toppen, avsedda för nappflaskor, i babyhyllan. Dessa är ganska bra för de gör även rent i bottnen på flaskan. Dock får man lirka en aning för att få in dem, och det kan vara en idé att ta bort några av skumgummibitarna för att underlätta. Håll ett öga på borsten, för skumgummidelarna slits ut efter ett tag och kan då lossna och bli kvar i flaskan. Inte så kul att försöka pillra ut.

Korken behöver också diskas ordentligt, och inte minst drickpipen. Till den använder du antingen en tjockare mellanrumstandborste (finns på apoteket) eller en tops. Använder du tops, måste du vara snabb eftersom bomullen kan lossna från pinnen och bli kvar i pipen, om den blöts upp och gnuggas omkring för länge. Inte heller kul att försöka pillra ut! Vad du än väljer att använda, så glöm inte att diska pipen från båda hållen. I mitten av den sitter två metallkullor, så man kommer inte åt hela vägen från bara ett håll. Skölj både flaska och pip väldigt noga. Trycker du in den nedersta kulan en aning, kan vattnet rinna rakt genom pipen.

När inredningen är ren och fin är det dags att skrubba bottnen. Var noga med hörnen, och glöm inte sidorna, där det gärna sitter vällingstänk och sådant. Låt självtorka eller torka med handduk. Om du slarvat med städningen eller kanske köpt en begagnad bur, kan det hända att det sitter vita kalkavlagringar i hörnen. Dessa får du bort genom att strö på citronsyra (ett pulver som finns i krydd- eller bakhyllan på välsorterade mataffärer) och lite hett vatten på de drabbade områdena. Beroende på hur tjockt lagret är tar det olika lång tid, men testa en halvtimma till att börja med, och spill på med lite mer hett vatten med jämna mellanrum. Då och då kan du prova att skrapa försiktigt med någonting som inte repar, t ex en stekspade i plast eller ett plastkort som du inte är rädd om. Skrubba och skölj noga, när avlagringarna försvunnit.

Glöm inte att torka av burens bord och väggen bakom. Ha gärna ett duschdraperi bakom buren så blir det lätt att torka av och du skyddar tapeten. Några gånger per år bör du ta ner det och tvätta i tvättmaskin. Tänk på att sätta fast det ordentligt, så inte råttorna når det och drar in det i buren.

Gör rent råttornas saker utanför buren också - toalådor, leksaker, mysiga kryp-in. Passa gärna på att tvätta av svansarna lite och klippa klorna. Tänk på att lägga tidningarna uppvikta med mittuppslaget uppåt, så du lätt kan dra bort det och ha en fräsch yta under. Glöm inte att ta bort alla häftklamrar! Sedan är det dags att plocka ihop allt igen, fylla och sätta tillbaka vattenflaska och skålar, hänga upp nya, rena hängmattor och låta de små krypen njuta av en upptäcktsfärd i sitt nystädade hem, medan du städar undan och eventuellt rensar golvbrunnen. Efteråt är du väl värd en kopp kaffe, eller vad du nu föredrar.

[Alenzi]
0

#18 Det där hade gjort sig väldigt bra som artikel här på RiF, väldigt fint och utförligt skrivet :)

Lycia
0

#19 Som sagt så är detta ett smakprov ur en skötselhandbok. Boken kommer (när den är klar) att följa med när man köper råtta från mig. Samtidigt finns också planer på ett mycket mer omfattande verk, så detta är liksom uppvärmningen. Detta häfte kommer dock bara innehålla grunderna i Mat, Kommunikation, Bur och inredning, Hälsa samt Hygien.

Först var tanken att det uteslutande skulle följa med vid råttköp, men jag funderar allvarligt på att sälja den till andra också eftersom det är tydligt att det finns ett behov. Priset kommer isf ligga runt 50:- för ett häfte på ca 20 sidor + centerfold i 4-färg. (Tryckkostnaden kommer ligga på drygt 28:-, plus att jag vill ha en liten slant för besväret.)

[Alenzi]
0

#20 Låter som en mycket bra idé =) *tummen upp*

Whiskery
0

Tack, de luktar mycket bättre nu kan jag säga ! :3

Whiskery
0

-suck- måste ta tillbaka mitt tack, de började lukta nästa dag igen runt buren, och efter två dagar så luktade det i hela rummet. Jag begriper de inte ! 

Jag " diska " bottnen, torkade av gallret och vånningarna. Städade husen, tvättade textilerna och, damsugade och våtorkade rummet, dammade och bäddade om med nya lakan och kuddar. Två dagar, så börjar de lukta igen, vad ska jag göra?

mikeiko
0

Vad använder du för bottenmaterial? Vissa luktar ju mer än andra. Sen nu när det är varmt luktar allt mer helt naturligt, för det skulle jag rekommendera tap-a-drop.

Whiskery
0

Vad för Bitte material rekommenderar du , och vad är tap a Drop?

fairytindra
0

jag städar varannan dag och byter då oxå ut textilierna. Jag kör de där ikeamattorna Boris på 60 grader och det funkar bra. Anledningen till att jag städar så pass ofta är att de bor i ett vitrinskåp och jag är rädd att det går in i träet om jag väntar för länge, Jag har tre honor.