Råttbråk - AKUT
Hej alla, jag har ett litet problem mina råttor. De är helt underbara och jätte roliga, men på senaste tid så har de börjat små slåss väldigt mycket. För ett par veckor sedan gav jag ut en liknande tråd, men fick svaret att de såg ut som tonårs gräl. Men nu har de blivit värre, så jag måste skriva detta igen. De är mest Whiskers som börjar hoppa på Whiskey. Whiskers går som en krabba mot honom ibland, försöker trycka ner hans huvud eller något med hans fötter. De kommer hemska gnäll och skrik. De brukar brottas och de är alltid Whiskey som ligger underst och Whiskers som ligger överst. Och de som får mig skriva denna tråden en gång till är att idag börjar Whiskers att jaga Whiskey. De var båda ute, och han hoppade på honom, whiskey börjar springa och whiskers sprang efter. De sprang runt rummet i en circkel två gånger innan Whiskey hoppade upp och in buren och gömde sig. Tog inte för ens ett par minuter, men Whiskey hoppade ut igen. Tog inte mer än en minut innan Whiskers hoppade på honom och de sprang runder. De slutade likadant, en ensam Whiskey uppe i buren. Men nu så hoppade Whiskers upp i buren, gick som en krabba mot honom igen. Nu hade jag faktiskt tid att springa ikapp de. Då hoppade Whiskers ner på en annan vånning och jag tog Whiskey och satte honom på axeln där han nu sitter, Vad ska jag göra?
De brukar inte vara såhär, jag menar de satt i buren helt lungt, i samma hus och la och kelade lite. Släppte ut dem, och såhär blev det? Vågar jag ha råttorna i samma bur, ibland så vaknar man till av spring i buren och ett litet skrik. Men de händer mer saker när dom är ute, och oftare. Vad gör jag.. ? De är räddade från en djuraffär, där de bodde tillsammans. Allt har gått bra men de senaste månaderna har detta börjat hända… Kan de vara så att Whiskers är en ensam råtta? Jag hoppas verkligen inte detta, men jag har ingen jävla anning vad jag ska göra… Tänk så behöver man sälja, jag menar de är ju sjukt svårt att välja vilken råtta man ska behålla, och vilken som ska ges bort! Hoppas jag får svar snabbt, vet inte om jag vågar lämmna dom ensamma… Och vad ska jag göra inatt, eller imorgon när jag är i skolan? Jag har bara råttburen, och tja en katt bur som är de största
**Tacksam för alla svar och erfarenheter!
**
Om han nu bråkar fortfarande så kanske det är en ide att knipsa honom? för det kan ju vara hormoner som spökar runt - MEN kom ihåg att kastrera är en rätt stor procedur.
Annars kanske dom helt enkelt behöver nya kamrater. för att dom inte går ihop i personlighet?
#1 Tack, jag har provat att sätta de i sammabur när jag sitter bredvid med min laptop och surfar. Och de går bra, jag har provat att gå ut och väntat spänt vid dörren men inget har hänt. Jag hoppas att de har lungat sig nu iallafall.
Oh, jag var rädd för det. Jag kan inte ta mig an mer råttor, så då måste en utav råttorna ut. De är ju skit svårt att " kasta " ut en råtta, och behålla den andra.
kolla om nån nära kan ta hand om ena, och ta en bäbis till den råttan? ( detta i worst case scenario ) - Igentligen är det rätt svårt att ge tips då jag inte personligen kan se hur dina råttor gör osv. Du kanske ska se om nån rått veteran bor i närheten av dig?
#3 Vad är ett / en veteran. Typ ett hem som tar hand om råttor eller? x3
En veteran, en person som har haft råttor mycket länge , samt har massa vetskap dom :3
Ojoj, hehe. Tack :)
kolla hur syskonen är, ev om det ligger dominans i linjen…. isf kanske fundera på att kastrera ev dela upp flocken med att han bor m någon han inte ger sig på
/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.
Hur gamla är råttorna? Mina killar höll på sådär fram till 5 mån ålder. Speciellt en i flocken blev lite utmobbad av de andra två och de båda kunde jaga honom och brotta ner honom. Han pep och skrek ibland men lärde sig rätt snabbt att bara ligga där undergiven. Om inga sår dyker upp så tycker jag att du skall avvakta, nu är de hur goa som helst mot varandra (1år nu) och jag har inte kastrerat någon av dem.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"
#8 De låter bra, pojkarna är runt fem månader, de började kanske när de var fyra eller så.
Samma men mina pojkar. När de var små så var det bus och sedan blev det lite mer ranggräl vid 4-5 mån ålder. Efter det så brottades de lite grann ibland och nu gör de aldrig det.
"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"