Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 577 ggr
mieeow
0

Missväxta klor

Någon som har tips på vad jag kan göra för att hjälpa min tre-åriga råtthona som har två missväxta klor? Jag har försökt ta bild men det är inte lätt, hon vill inte hålla baktassen stilla i rätt vinkel för att få en bra bild..

Men de växer liksom.. de smalnar inte av utan är tjocka hela vägen då de växer, de kröker sig ganska mkt också. Jag klipper just de två klorna regelbundet eftersom de inte slipas ner själva. Men nu efter att jag klippte senast känns det som om de kröker sig väldigt mkt så de växer nära tån, det känns då läskigt att klippa.

Detta har blivit på senare tid, hon hade normala klor när hon var yngre. Kan det vara så att de inte slipas ordentligt eftersom hon är gammal och inte lika aktiv? fast eftersom det bara är två klor på ena tassen känns det lite orimligt…

Finns det något jag kan göra utöver att ha grenar i buren och klippa klorna regelbundet?

Vad kan det bero på?

Tack för svar!

Lilith
0

Jag spekulerar bara, men kan hon ha klämt sig någon gång?
För jag vet att på människor så kan naglarna börja växa konstigt om man har klämt sig illa.

hus-musen
0

Troligtvis använder hon inte fötterna ordentligt när hon går så de slits inte längre ned av sig själva. Det du kan göra är att klippa dem så hon inte får obehag av dem.

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

#2 kanske.. fast de förändrades inte samtidigt, så då skulle hon ha klämt sig två gånger på samma tass?

#3 ja, nu ska jag bara lyckas klippa dem också…

Har tagit bilder nu, det blev 13 suddiga bilder. Jag får försöka någon annan gång igen :P

hus-musen
0

Precis som på gamla människor så kan råttor bli tunnhåriga och få knasiga klor, din råtta är ju ingen ungdom såg jag nu förresten :)

Qui dormit, non peccat

mieeow
0

#5 ah, då förstår jag :) Nej, hon är riktigt gammal. Och fortfarande pigg! Kyss

Lycia
0

Antar att det framförallt är "stortå-klorna" som är drabbade. Detta med tjocka och porösa klor är ett vanligt ålderssymptom och dyker upp redan i 1-årsåldern på vissa råttor, men senare på andra. Hos riktigt gamla råttor kan det även drabba andra klor. Det är ingenting konstigt, men det är viktigt att du håller ett öga på hennes klor och klipper dem regelbundet (särskilt de tjocka), annats finns risken att de växer in i tån underifrån, eftersom de kröker sig mer än vad normala klor gör.

mieeow
0

Det gör jag, men tack för svar allihopa! :)