Har en stackars hane hemma
Köpte hem en hane idag från nån människa, då han bodde waay för liten bur, och ville att han skulle få komma hem nånstans där han får röra på sig..
Och jag har aldrig haft en hane förut, Jo en men kommer knappt ihåg den råttan då jag var väldigt liten, Så nu sitter jag här nästan lite skräckslagen då han e såå STOR, Han är väldigt fin,Men de måste ha matat hnm mycke, och inte fått nån motion då han bor i en liten bur, fet kan man då säga,
Han ser så ledsen ut, och uttråkad och de känns så bra att bara fått honom därifrån.. Som ursäkt som han gav mig var att sen han råkade klämma råttan så har inte vågat ta ut honom något mer, okej tänkte jag
Han verkar iaf inte må direkt dåligt, men han har små sår på ryggen såg jag förut, och pälsen ser lite uppburrad ut eller hur man ska säga, jag vet ju inte alls hur hanar ser ut, ska inte de ha rak päls?
well, jag är iaf chockad över hur stor han är. hah…
fast nu vet jag ju inte riktigt om jag kommer våga ta i honom då han e så stor, han kunde pipa sa han, sååå någon som få mig bli lite modigare med första mötet med en hane?
han kan ha skabb eller vad det hete om han har små sår på ryggen, det fick mina herrar så det var bara att gå och skaffa stronghold.

Japp skabb eller löss om han har småsår på ryggen, du behöver ta honom till veterinär och få stronghold som zolah skriver.
En stor pojke är inte farlig, locka med lite godis först så ordnar det nog sig :)
Qui dormit, non peccat
Okej, får ta mig dit dåå,
#2 säkert inte, men lite läskigt är de ju, är ju så van med mina små pytte honor (=
Pojkar tenderar att bli mycket mer gosiga, och ha mer tid till sin ägare ^^ iafl vad jag tycker då jag har haft både och :3
Hanar som är så stora och goa! :D Är han kontaktsökande?
Vet du om har han varit ensamråtta länge?
Mvh Nathalie
joo har hört de,
var inte så farligt, tog bort burgallret, och klappade på huvudet och gav honom en bit leverpastej, nästa mål blir och se om jag vågar lyfta honom (=
Det hjälper om du tar tag i hela han med ena handen som med honor, typ runt nacken och mot bröstet och med andra handen håller han under magen så han inte blir 'rädd' att du ska tappa honom :)
Sen kan vissa råttor vara väldigt pipiga när man lyfter dom. Hade en hona som verkligen pep ibland när man tog tag i henne men bara ibland.
I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein
Men stackars lilla gubben -.- Vilken tur han har då, som får en chans till ett nytt liv. Vill gärna se bilder =) Har du planer på att starta upp en hanflock eller skall du omplacera honom? Jag instämmer med de andra, småsåren är med största sannolikhet någon form av parasit, det är jättelätt att behandla - allt som behövs är en droppe stronghold i nacken.
#5 Han är en ensamråtta, Ett år gammal är han, så känns lite meningslöst och försöka sätta ihop honom med någon annan, men man kan ju testa, men då måste jag ju skaffa en stor bur till iaf de blir för mycke bråk och så. /: Och han verkade faktiskt inte bry sig om mig, men han tittar en massa när jag pratar gulligt mot honom, haha.
#7 Okej, får försöka med det sen, han vill sova lite nu, och vill inte störa honom sådär jättemycke nu i en helt ny miljö.
#8 Ja tur fick han, (: Han fick lite leverpastej och de var Mumma, Han har bara fått Rat complete och makaroner hela sitt liv sa mannen.. /: Så bytte till Axa grynblanding och lite smått och gott i, verkade populärt iaf.
Min kompis hade en råtta ensam väldigt länge, tills hon till slut bestämde sig för att skaffa en kompis till honom. Det fungerade, och han var fullvuxen vid introduktionen (är inte säker på åldern men han kan mkt väl ha varit ett år redan). Kanske kan du köpa ett par småttingar med "returrätt" ifall det verkligen inte funkar?
#10 Okej, skulle ju kunna funka, det vet man ju inte förrens man testat, får se lite senare helt enkelt.. :)