Råttor iFokus

Råttor

Etikettavel
Läst 1447 ggr
Exxozzie
0

Om avel..

Med risk att få hur mycket kritik som helst så måste jag faktiskt ta mig i kragen och skriva ett inlägg…

Jag har en råtta som jag vill ta en kull på. Jag har inte mycket stam på henne, vilket jag vet inte är till hennes fördel. Jag har heller inte haft en egen kull råttungar tidiagre (vilket inte är till min fördel).

Jag har läst på om avel och har tid och plats för dem om det skulle vara så att jag inte kommer få sålt på dem. Jag har även tänkt att starta en uppfödning senare. Anledning till att jag inte tänkt att göra det just nu är för att jag är orolig för att inte klara av det. - Jag är väldigt självkritisk i min natur.

Det som väger emot: Jag vet inte mycket om henne. Jag har inte mycket/ingen erfarenhet om avel rent praktiskt. Jag är rädd för att folk ska tycka att jag gör något dumt. Jag har inga egna hanar.

Det som väger för: Jag hade tänkt att föda upp råttor senare så därför har jag läst på och försökt planera på vad jag vill få fram för råttor osv. Jag har redan hittat en råtta som jag gillar starkt. Jag kommer ångra mig om jag inte tar en kull.

Det är så himla synd att hon dök upp så här tidigt i mitt liv. Hade hon kommit några år framåt i tiden hade jag inte alls varit lika tveksam.

Om jag nu bestämmer mig för att ta en kull på henne vill jag väldigt gärna ha kontakt med en uppfödare eller en person som kan avel mycket bra. Jag behöver också en hane som man vet mer om och som passar min hona.

Snälla, skäll inte på mig bara för att jag funderar i de här banorna. Jag skriver det här inlägget eftersom det är ett så himla svårt och stort beslut.

Hon är 8 månader nu och jag har verkligen funderat länge på det här men jag kommer ingenstans. =(

gulzebra
0

Personligen tycker jag mest att det låter som ett vettigt resonemang, och om hon är bra och paras med en bra hane som kan väga upp för bakgrundbristen så ptja, varför inte. Det hade ju varit en fördel om hon varit grabb istället så det går att vänta, men om hon verkligen har något speciellt att tillföra så varför inte?

Finns ingen anledning att vara rädd att folk ska tycka att du gör något dumt. Skulle så vara fallet så är det bara att utnyttja tillfället till att ta till dig av kritik och lära dig av det.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Forgetful
0

Känner precis samma! Har inte vägat säga det rakt ut här men har skrivit det på min sida iaf :) När jag flyttar hemifrån (om högst ett år) så ska jag föda upp :) har 4 råttor men tycker väl 2 av dem duger för avel då jag har mina krav :) tycker du ska satsa om du har en råtta du tycker är ett bra avelsmaterial och har de kraven du har ^^

//Forgetful

zickan
0

Tips: ta med henne till en utställning och kanske ställa ut henne först :-). Då kan du få lite mer information från andras ögon. Där kan du även prata med flertalet uppfödare och lägga upp dina tankar.

Det finns många som lånar ut sina hanar för avel. Bara man är påläst innan och vet vad man ger sig in på. Att kontakta någon uppfödare och be om lite mer råd och vägledning är riktigt smart. Då kan du även där få lite tips om ev passande hanar.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Exxozzie
0

Tack för era svar!

#1 Ja, om hon var hane hade det ju helt klart varit bättre, så att man kan se sjukdomar mm. Men nu är hon ju inte tyvärr. =/
Ja, det är nog sant. Jag är inte konflikträdd annars men på nätet blir det så svårt att lösa saker, sen brukar det vara kört.

#2 Då säger jag lycka till! Nu känner jag mig inte ensam i alla fall. :)

#3 Ja, jag har tänkt att jag ska göra det. Det måste bara komma en utställning i närheten. Har ingen bil (vilket jag tycker är jobbigt) och långa tågresor känns så taskigt mot råttorna. Speciellt till ett ställe där det är så många intryck och så. När tillfälle ges ska jag helt enkelt gå dit och fråga runt. =)

hus-musen
0

Innan du funderar på att avla på råttan bör du precis som zickan säger se till att få fler åsikter på hennes typ, kondition, temperament mm. Se om hon är stresstålig, hur accepterar hon nya råttor och människor osv.

Inget ont mot dig då jag inte har någon aning om dina råttor eller dina kunskaper, men det finns så många som höjer sina råttor till skyarna (självklart, det är ju ens älsklingar) men i själva verket så är det ingen toppenråtta utan kanske bara en mediumbra råtta eller en okej råtta. Eller i värsta fall en råtta som inte klarar stress och har halvkasst temperament men som ursäktas för att den är så söt eller funkar iaf med en person.

Sen ju fler råttor du har haft,desto lättare kommer du att få ett öga för vilka som skulle passa i avel. Jag har lite svårt för att förstå de som säger att de vill avla på sin ena toppenråtta när de i själva verket bara haft två eller tre, och därav inte har särskilt stor erfarenhet av att bedöma djur. Men visst kan det vara så att råttan man tänker på verkligen är toppen, men man behöver då andra utlåtanden. Finns så mycket dålig avel när de gäller råttor.

Av alla mina pojkar så har jag bara haft två stycken som var värda att para på, varav en har lämnat avkomma.Resten har av olika anledninar inte riktigt passat in, kanske hade varit annorlunda om man hittat en perfekt hona till dem. Och en del har varit rena nej, snygga stora pojkar men uppfyller inte kraven.

Qui dormit, non peccat

Miss Lalona
0

Verkligen en bra idé att gå på en utställning först. Jag tyckte att mina råttor var jättegosiga tills jag gick på en utställning och insåg att de bara var mediokra, insåg även att de aldrig skulle få något bra betyg på en utställning. Inte för att jag hade tänkt att avla på dem men det är väldigt nyttigt att veta. Skall du nu börja med avel så måste du ju ändå in i utställningsmiljön. Det är alltid bra med andras åsikter. Annars så säger jag lycka till! jättekul att fler engagerar sig i råttvärlden.

"Yesterday is history, tomorrow is a mystery, today is a gift. That´s why you call it a present"

Exxozzie
0

#5 Precis. Det är därför som jag vill ha kontakt med en uppfödare och gå på en utställning snart. Jag är rädd att kärleken har förblindat mig.
Men blir jag avrådd ifrån att para henne så slipper jag i alla fall gå och fundera på hur jag ska göra - och ännu bättre - jag slipper ångra mig i efterhand.
Får jag ett "godkännande" så är det ju jättekul. =)

Jag vet att det finns dålig avel och jag vill ju så klart inte hamna i det facket.

Exxozzie
0

#6 Tack för din åsikt också. Såg inte att det kommit nytt inlägg förrän jag hade skickat mitt. :)
- Tråkigt att du trodde de var bättre. Men som du säger, nyttigt.

hus-musen
0

#7 Det är bra att du har tänkt steget längre, inte många som gör det utan går mer på "jag vill alltså ska jag"
Kärleken förblindar, man blundar mer än gärna för små skavanker, samtidigt som man kan stirra sig blind på småsaker. Och så beror det ju på om det finns en lämplig bra hane som kompletterar din hona, det är inte alltid man hittar en bra partner. Utan en bra partner kan man lika gärna strunta i det. 
Avel är egentligen en massa om, kanske, men, och eventuellt hahaSkrattande

Har ingen koll på vilka utställningar som är just nu känner jag, men om du ska fortsätta på att fundera på avla, så bör du nog se till att kontakta en uppfödare och prata med lite folk snart. Hon är 8 månader gammal, och första kullen bör komma före året om hon ska ha någon alls.

Qui dormit, non peccat

zickan
0

Vill bara inflika att ifrån norrköping så åker iaf en bil mot kallhäll utställningen. Och fler kanske åker via. Iof en bit ifrån dig. Men du kan ju fråga runt.
Siste anmäldagen har varit. Men som sagt så finns det flera uppfödare på plats. Om man frågar snällt så kan det hända att någon domare är snäll och kikar på ens råtta utanför kulisserna :-)
Det vet jag att de gjort på några andra som blivit spärrade i frisken från att komma in.
Kommer du dit så kan jag fråga Tellu om hon kan ställa upp. Hon är riktigt trevlig. En av de finska domarna. Finns även flera svenska domare på plats och alla ska inte dömma. Så de kan tänkas ha lite tid med dig.

Exxozzie
0

#10 Var kan jag läsa mer om den? :O Vet du vem det är som kör?

Om jag ska fråga en domare, ska jag fråga efter eller innan folk ställer ut? Jag har aldrig varit på utställning så jag har ingen aning om hur det fungerar. Om det är svårt att få tag på domarna för frågor osv.

Ah! Jag måste börja förbereda. Haha XD

zickan
0

Bara dra i någon och fråga om de känner till någon domare på plats. Finns någr ajag vet som ska dit som inte kommer att dömma själva, bara ställa ut. Innan är det kanske enklast. Men det kommer lunch paus osv under tiden också, eller efter.
Men ska du ta med råttan in på själva lokalen. Så måste man gå igenom frisken först mellan 8-9:30.

Jag vet att Sorkland ska dit och att hon kommer åka med sin kompis, eller med Lancia. Kan ju kolla in om du får haka på där :-) Eller lägga upp en annonsering här inne.

[lindavold13]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Först måste säga att det är tråkigt att du nästan känner dig rädd för att skriva om detta! Det känns inte ok att du knappt törs skriva av rädsla för så hård kritik! Detta har ju tagits upp både en och två gånger här och vissa funderar även på att gå ur rif på grund av det! Det tycker jag är synd för dom allra flesta här är trevliga och vill väl! Självklart ska man kritisera men konstruktivt. De som är otrevliga får man bara ignorera!Nog om detta!

Jag är själv ingen expert på råttuppfödning och skulle själv också vilja prova någon gång. Självklart är det ju bättre desto mer man kan!! Som du skriver och många andra också, så skulle det ju vara oerhört bra att ha en duktig uppfödare som sponsor så det tycker jag du kan leta upp någon! Finns flera duktiga här! Jag tycker således att du ska prova! Någon gång måste vara den första och ofta ska man följa magkänslan! Jag har en superhärlig råtta som jag jättegärna skulle velat ta kull på från Cosmonitas men nu är hon för gammal och min kunskap är inte tillräcklig! Känner du att du uppriktigt skulle fixa det med hjälp av en bra sponsor så tycker jag att du ska prova! Oj vad långt det blev…om du beslutar dig för att prova så önskar jag dig lycka till!

Exxozzie
0

#13 Jo, det är lite trist. Men det gick ju bra nu i alla fall. :)
Tack för alla råd, det gör absolut inget att det är långt. Du hade ju bra saker att säga. ;)
Det som jag känner att jag helt klart kommer fixa är att ta hand om en gravid råtta och ungarna osv. Det är bara själva grejen med att bedömma om hon är läplig eller inte som är svår. Och så klart att hitta en pappa.

gulzebra
0

#4: Asch, då får de väl vara olöasta då, det dör du inte av ;)

Ang lång tågresa till utställning så vore ju det ett utmärkt tillfälle att se hur hon reagerar på en lång tågresa. Blir hon stressad så kanske hon är för stresskänslig för att vara bra i avel. Har själv åkt en del tåg med mina och haft en enda råtta som blivit stressad, men som snabbt lugnade ner sig - tågresor är imho sällan några problem öht.

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

Exxozzie
0

#15 hehe

Ja, kanske det. Det är nog en bra idé när du säger det. Jag åkte bara tåg med dem när jag köpte dem. Då hade jag bara en skokartong. De var så små då Kyss och nyfikna.
Annars har jag bara åkt omkring i bilen eller gått till fots. Skogen var ju lite läskig. =P

gulzebra
0

Ja då har du ju inget att förlora på att prova tåg precis, annat än stålar för tågbiljett :) Att öht utsätta henne för nya situationer är ju görbra, passa på nu när vädret håller - även om det kanske slutar med att hon visar sig olämplig så är ju miljöträning öht jättebra för råttor överlag.

Allamej
0

#13 och #14 var väl otroligt onödiga inlägg med tanke på den goda stämning som varit i den här tråden?

Uppfödare och kunniga inom avel kan bli upprörda om det är någon som är arrogant och inte tar till sig något nånstans. Då säger dom detta. Och är man då fortfarande väldigt säker på att man har torrt om fötterna så ses man som dryg och uppkäftig och få människor klarar av folk med den attityden på nätet.

Den här tråden har dock varit ett praktexempel på att man blir behandlad på ett bra sätt om man är ödmjuk och villig att ta till sig den kunskap som ges.

Att upprepade ggr skriva att man är rädd att skriva här för att man är rädd att få på nosen är en provokativ handling i sig, man skriver mer eller mindre: "Jag skriver det här även om jag inte tänker lyssna alls och jag vill ha söta ungar så jag skiter i vad ni tycker"

Nu är ju det inte fallet. Men tänk på hur ni formulerar er.

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

mikeiko
0

Men #13 syftade ju på företeelsen, TS är ju inte direkt den enda som dragit eller drar sig för att diskutera avel här. Men nu är det i alla fall ett väldigt mycket bättre klimat, den här tråden är bevis för det om inte annat :D

Allamej
0

Just därför var det ju otroligt onödigt att ens påpeka det

Stephen Fry - There are many people out there that will tell you that "you can't". What you've got to do is turn around and say, "watch me". Veronica/ Sajtvärd på Smyckestillverkning och råttor

Terato
0

Jag tycker du har rätt tänk, Exxozzie, du utgår ifrån att du har en bra råtta och att du själv även känner dig intresserad av att föda upp.

Många går andra vägen, att man vill ta en kull och råkar ha några honor. Du uppvisar en mogenhet i ditt resonemang, vilket är en bra start.

Bra råttor ska avlas på tycker jag, och har man möjlighet att ta en kull och är medveten om ungefär vad det innebär och är beredd att ta ansvar, varför inte?

En sak som jag bara måste nämna är det här med köpare. Det tar tid att svara på mail och telefonsamtal och man vill ju gärna etablera en kontakt. Man vill också kunna svara på frågor och ställa upp om det blir problem. Kunna ta tillbaka råttor. Fundera över hur du ställer dig till det också. Och det faktum att man har svårare att svara på frågor om man har lite mindre erfarenhet. Det kanske går att lösa på andra sätt, så klart, men man ska ändå fundera över det, tycker jag!

Hon är 8 månader och du vet inget om hennes bakgrund, alltså vet man inte så mycket om hur det ligger till med födsloproblem. Därför skulle jag inte para henne efter 10 månaders ålder om jag vore du. Så det är möjligt att du kanske inte hinner ställa ut henne. Men finns det inte någon i närheten som är råttvan som kan göra en bedömning?

Sen är det också så att det är du som tar kullen, det är din "smak" på temperament som är det viktiga och att du kan resonera kring din hona på ett objektivt sätt. Men håller även med Hus_musen och övriga om att det är bra att testa flera råttor innan man vet vad som är en bra råtta. Har hört många som kört med "man ska inte para älsklingsråttan" men jag håller inte riktigt med om det. Det är älsklingsråttan man ska para. Hur man än vände på det så avlar man ju för sin egen skull, för att man vill ha fler älsklingsråttor. MEN det kräver såklart att man kan vara objektiv och inte låter sig "förblindas" som Hus_musen säger. Man måste kunna resonera kring sitt djurs avelsduglighet, helt enkelt och det är rätt svårt när man inte är van. Men vi kan träna lite på det!

Jag ska faktiskt starta en tråd om vad jag tittar på när jag bedömmer en avelshona, skriv i den vet jag! :)

Älskar mina stora små vänner..

teratos.r8or.se

Exxozzie
0

#17 Precis. =)

#21 Ja, lite stressad blir jag ju. =P Jag kunde inte åka till Kallhäll-utställningen (Stora Pet?), för jag lovade bort mig till en kräftskiva långt innan. (De har anpassat sig efter mig en gång redan). Nästa är väll i oktober och då är hon ju 10 månader. F*n också.. =(

Jo, Sorkland finns i närheten. Kan ju försöka tjata på henne om hon kan kolla. Jag har fattat det som att hon har hållt på med råttor ganska lång tid(?).
Sen Verra, som mina senaste kommer ifrån, men hon bor minst 2timmar bort med bil. Kan vara värt det, helt klart. Gäller bara att få tag på en bil.

Jag har tänkt på köpare och allt. Jag ska ha studieuppehåll ett år så tid har jag. Sen tycker jag om att lära ut och hjälpa andra, så det har jag inga problem med. =) Och jag har ju utgått ifrån "det värsta seneriot" = ha alla ungar kvar.

Exxozzie
0

#21 Kollade in din tråd också. Har skrivit ner lite om min råtta men inte lagt upp något.

[lindavold13]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

#18 Jag är en människa men en stor portion empati vilket jag ville "visa" denna skribent och vidare försöka göra denna medveten om att de allra flesta är trevliga på detta forum. Beklagar upp du upplever det som stötande, eller att det uppfattats på annat sätt än vad som var menat!

Denna kommentar har tagits bort.
Exxozzie
0

Kan jag lägga in en avelspartner-sökes-annons, även om det inte är helt bestämt att jag ska ta en kull? -För att vinna lite tid menar jag.

hus-musen
0

Klart du kan, inga problem.

Qui dormit, non peccat

Exxozzie
0

Vad bra :)

Jag tänkte uppdatera lite när jag ändå håller på.

Jag har fått kontakt med Sorkland och vi pratar om att ses efter den 10:e, så hon kan titta på min tjej.
Har även tagit kontakt med min tjejs uppfödare för att få tag i mer information.
Jag har också tagit kontakt med en tjej i Luleå som har en hane hon vill ta en kull på. Lite långt och vi håller det öppet så länge. :)