Mat
Planerar ni vad ni ska ge era råttor? Har ni något "mat-schema" åt dom? Vad är deras favoritmat?
Mina får oftast vad jag orkar fixa, och en hel del rester efter middagen. På söndagar kan dom få lite lyxigare, och får lite nötter och yoghurt (en stor favorit hos dom), och vi testar lite ny mat. 
Mina råttor älskade broccoli
De får räkor med skal en gång i veckan för att förhindra bakbenssvaghet/-förlamning. Vet jag att jag har gott om tid en morgon så gör jag välling med mosad frukt och äggula i som frukost åt dom.. Men då måste jag veta att jag är ledig på morgonen och så planerar jag väl för att jag måste se till att ha frukt och ägg hemma. :P
Att koka råris kräver nog en del planering, för det tar lång tid (koktid 45 min) och jag använder rött te i stället för vatten.. så teet måste ju kokas först innan jag kan börja med riset. Samma sak med gröt, rött te även där.. Och ibland i vällingen.
Annars tar jag det som finns hemma, har inget speciellt schema.. Jag brukar ju storhandla åt råttorna lite då och då när jag tycker det börjar se lite snålt ut i frysen, kylen eller skafferiet. Det är sällan de får smaka rester, för det är sällan resterna är tillräckligt nyttiga.. :P (vi äter inte så nyttigt som jag skulle vilja, tyvärr.. *hatar att bo hemma*)
Deras mat består ofta av diverse geggor som jag mixar ihop av allt nyttigt jag kan hitta. Det passar mig perfekt, för då äter de även sånt som de tycker är äckligt och de kan inte ta med sig en massa mat nån annanstans så jag slipper leta matrester överallt.. ;)
Mina råttor älskar det mesta, men favoritmaten är nog rätt och slätt majs..
#2 oj Ninja vad du är duktig på att göra mat till råttorna, koka råris i tee tex, jag ger mina vanligt ris..önskar att jag var lika duktig som du.
Måste fråga om räkorna också… mina råttor gillar också räkor men vid 2 tillfällen satte min ena råtta en bit räka i halsen, jätteotäckt!!!
så nu vågar jag inte ge dom det, finns det nåt annat jag kan ge dom istället för räka mot bakbenssvaghet??
Jag planerar inte så mycke vad jag ska ge min råttor, Dom är tyvärr ganska kräsna så variationen blir inte så stor som man skulle önska.Vi har provat att ge dom ALLT inom frukt, grönsaker men väldigt lite duger. Dom äter broccoli, blomkål, ärtor, banan, knäckebröd, havrekuddar, barnmat, fisk, potatis,pasta och ris…that´s it praktiskt taget. Men vi får hem nya små bebbar om ett par dagar och kanske att dom gillar lite fler saker, hoppas det
#3, jag tyker det är kul att göra lite knasiga saker till råttorna, och de uppskattar det. :) Vill bara poängtera att om man ska använda te så bör man se till att det är koffeinfritt.. Rött te är just det. Plus att det innehåller en massa nyttigheter.. :D
Råttor ska inte kunna sätta mat i halsen.. Därmed inte sagt att det är omöjligt. Bara vad jag har lärt mig.. De har "skinnflikar" bakom molarerna (de tänder de maler sönder maten med, inte gnagtänderna) som förhindrar att sånt ska hända.
I vilket fall tror jag att det är välsigt sällsynt att de sätter mat i halsen, men hände det med räkor så kan det nog hända med annan mat också. Jag tror inte du behöver vara överdrivet orolig, men om du vill så kan du ju göra puréer som du även mixar ner hela räkor i. Då blir det en härlig gegga av allt så slipper du oroa dig för att råttan sätter i halsen fler gånger. :)
#5 ja pure´av räkorna var smart. Ska jag låta bli att skala dom?? så skalet också blandas?
han kanske inte satte i halsen då, men han hostade och frustade och gjorde konstiga grimaser och efter en liten stund spottade han ut en liten klump av "räkmos"jag tyckte det var otäckt…
Ja, lkåt bli att skala dom. Skalet är rikt på selen + att du får ju allt annat härligt gojs med (hjärnan innehåller bl a nyttiga fetter och proteiner ^^)
#7 Ja då ska jag prova det. Men hur ofta kan man ge dom räkor?
Ca en gång i veckan är rätt lagom. :)

Hehee Ninja mina råttor älskar oxå majs, de bara flyger fram o smaskar i sig det.. :P