Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 610 ggr
DieselB
0

Orolig matte

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

I torsdags kväll upptäckte jag en liten knöl typ lite större än en ärta med vad såg ut som ett minimalt sår i mitten på min ena tjejs rygg. Ringde vetten första på fredagsmorgonen o dom sa att jag kunde vänta men fick en tid om jag ville så jag sprang dit med henne som den mes jag är=)

Veterinären sa att de va en finne som jag skulle badda med alsolsprit så borde den försvinna av sig själv inom en vecka. Var borta över natten o när jag kom hem idag så hade knölen spruckit. Så nu har jag tagit bort skorpan, tömt på resten av varet och rengjort de.

Det som egentligen oroar mig är att det har blivigt en ganska stor svullnad/knöl bredvid såret som inte va där igår.

Bör jag åka in med henne igen? eller avvakta som veterinären sa men hon sa samtidigt inget om att den skulle spricka? Eftersom dom bara är två månader gamla misstänks inte tumör.

Har gjort iordning en till bur som hon kan va i eftersom hennes syrra ganska hänsynslöst trampar rakt över henne om så kännes för trots att hon då piper till. Men det är bara dom så vill helst inte sära dom men är det kanske för det bästa eftersom det nu är ett öppet sår?

Bifogar bild på henne men vet inte hur bra man ser svullnaden om man inte vet vart den är=/

Banankaka320
0

Det var nog ingen finne utan en varböld. Tycker du ska ringa veterinären och rådfråga, hon säger nog att du ska avvakta och rengöra

hus-musen
0

Näe det är ingen finne utan en varböld. När det gäller varbölder så är det enda man kan göra att hålla rent, förslagsvis med koksaltlösning eller annan rengöring.

Qui dormit, non peccat

DieselB
0

Tror ni båda har rätt i att det var en varböld och inte en finne.

Men bör jag ha tjejerna obevakade med varandra nu eller blir det sjukbur för stackarn?

hus-musen
0

Du kan ha dem tillsammans, håll bara koll på såret så det inte blir inflammerat och rengör det lite då och då. Råttor läker snabbt bara du har fått bort allt var.

Qui dormit, non peccat

DieselB
0

Då får dom vara tillsammans inatt så blir dom glada=)

Jag tycker jag fått ut allt och gjort rent ordentligt men den här "knölen bredvid vettefan vad jag ska göra åt.. om det nu inte bara är en svullnad..tror dock inte det

hus-musen
0

Varbölder kan sprida sig under huden, den kommer isåfall spricka när den är mogen. Vad du än gör så kläm inte på den, du kan orsaka rejäla inflammationer om du gör det.

Qui dormit, non peccat

DieselB
0

Okej då låter jag det vara och baddar med alsolsprit som vet sa att jag skulle göra med den som spruckit nu, i den här takten lär de inte ta många dagar..=(

Zolah
0

Ta inte alsol sprit heller, för det är utorkande och kan bilda sprickor - bättre med koksalts lösning faktis

DieselB
0

Har precis gjort iordning koksaltlösning det så det går att använda imorgon .. som jag förstod är hela poängen just att det är uttorkande? =P

hus-musen
0

Japp håller med, undvik alsolspriten.

Qui dormit, non peccat

Zolah
0

Hela ideen är ju att du ska ta död på ev bakterier och låta den ha sin egen gång, uttorkande på nåt som kan bli infekterat kan göra det ont då det blir sprickor. Om det hade varit en människa kan jag ha gått med på det, men nu är det en råtta som säkert vill busa runt i buren och kan få gegs i såren så det gör ont

DieselB
0

Jag är ledsen men förstår inte riktigt vad du menar, blir lite trög på kvällen:) Tänker absolut ta koksaltlösning på det öppna såret nu men varför kan jag inte badda med alsolsprit på bulan som inte spruckit?

Zolah
0

För det som eventuellt kan hända?

Sprit:
Torkar ut och bildar små sprickor/sår och gör eventuellt ont när du baddar igen beroende på om det har bildats sår. Du kanske snabbar på bölden men det kan okcså bara torka ut huden, beror på hur lång under huden den är.

koksalt: dödar bakterier och tvättar rent utan att torka ut mycket.

DieselB
0

Låter som jag ska hålla mig till den klassiska koksaltlösningen helt enkelt så kan de inte bli fel

hus-musen
0

Alsolsprit torkar ut och kan leda till att bölden spricker innan den är mogen beroende på hur ytlig den är. Det förutom hudirritationen då gör att att jag inte använder det personligen. Koksaltlösning är ett bättre alternativGlad

Qui dormit, non peccat