Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 3248 ggr
Kebab-Eme
0

Små sår.

Hej!
Jag märkte idag att en utav mina råttor har lite små sår här och där.
Även några lite större.
Igen utav dom andra har det. Även så får hon jämt rött gojjs (Vet vad det är med vet inte va det heter xD) i ögat, bara i ena ögat inte det andra. Har läst artiklarna men känns att det skulle vara bättre och få svar så hära. Jag ska ringa vet imorgon bitti. Men vill bara veta vad jag kan förvänta mig att det kan vara.
Annars är hon precis som vanligt, matglad och lat :) Bara att hon börjar vilja komma till mig mer och mer, hoppar fram till luckan och så. Hon är den första råttan jag skaffa så tror inte att hon har börjat lita på mig nu, har alltid märkt att hon 'älskar' mig. Men hon har alltid varit mer självstänndig än dom andra. Nu sitter hon iaf på min axel och knastrar.

Btw, medans jag ändå skriver så äre en fråga till.
Min andra råtta Pandora reser ragg när hon sover. Då ser hon verkligen ut som en liten igelkott. Varför gör hon så?

MVH

KöttbulleKorv

Kalli
0

Är de brun/svarta skopror vid såren också? Kan ju vara småbråk men annars låter det som skabb. Det behöver inte heller synas på alla råttor utan kan drabba en individ med nedsatt immunförsvar.

Eftersom hon även har porfyrin runt ena ögat kan det ju vara en infektion/inflammation eller liknande som satt ner immunförsvaret. Noviform är ett receptfritt läkemedel som kan användas vid ögoninflammation.

Kebab-Eme
0

#1 Några är typ röda och ser lite ut som dom nyss typ öppnat sig och vissa är som skorpor som är bruna ja. Men hon brukar aldrig hamna i bråk. Hon är ganska självständig som sagt. Men det har varit så ett tag men aldrig riktigt tänkt på det, har bara tänkt det som bråk sår just då. Men nu när jag badade henne och såg det så tänkte jag även på att hon aldrig bråkar med dom andra. Hon har även en vid nacken som antagligen blöder men jag fick inte titta på det för henne.

Men går Novifrom att köpas på apoteket?
Men om det är skabb hur får man bort det? Medicin?
Måste även mina andra töser medicineras också då?

KöttbulleKorv

Kalli
0

Enklast när det gäller skabb är att behandla med Stronhold, det är receptbelagt så du behöver gå till en veterinär. Och alla råttor behöver behandlas, de kan som sagt vara bärare utan att det har brutit ut. Stronghold är dock bara en droppe i nacken på varje råtta och du behöver inte städa bur/omgivning så det är ingen större problem att behandla alla.

Skabbkvalsterna gräver gångar under huden och är väldigt små, därför kan man inte se dem med blotta ögat utan får gå på symtomen som är klåda och småsår, oftast runt huvudet till att börja med men kan sprida sig över hela kroppen. Det brun/svarta är skabbavföring för att säga det på ett fint sätt. När man blir van är det ganska lätt att se annars kan det som du säger misstas för småsår p.g.a. bråk. Finns några bilder om du gogglar råtta skabb bland annat:

http://www.freewebs.com/ratsrealm/skabbcollage.jpg

Kebab-Eme
0

Det ser ungefär ut som det på bilderna ;o
Vilken tur att jag ska ringa vet imorgon då! :D
Tack för svaren! Får hoppas att jag får en tid imorgon också :)
Så det löser sig fort som bara attan!

KöttbulleKorv