Råttor iFokus

Råttor

Etiketthälsa-skötsel-beteende
Läst 810 ggr
Hjartardottir
0

Sjuk ?

Hejsan alla glada!

Vi är ett sött par som har två rått honor.

Den ena rått honan Misty har nu ett tag haft rött gojs i ögonen som vi tvättar både dag och kväll men det verkar inte hjälpa… Det kommer alltid tillbaka och nu har hon även börjat få rött gojs runt nosen.

Är hon förkyld ? Isåfall vad ska man göra ? Är det veterinären som gäller ?

En annan fråga är deras tänder, ska man göra nånting åt dem ? Asså gå till veterinären och fila till dem ?

MVH Sandra och Erik

hus-musen
0

Råttors snor och ögonsekret blir rött i kontakt med syre, vet inte om ni vet om det! Om det har börjat bli mer än vad det varit förut så kan det vara ett tecken på att de är förkylda. Kuttrar/rosslar hon oxå eller nyser?

Du behöver inte göra något åt tänderna alls, så länge de växer rakt och råttan äter som den ska. Råttänder är väldigt långa men de slipar ner dem själva.

Qui dormit, non peccat

Hjartardottir
0

Kuttrar/rosslar gör hon inte. men hon nyser lite då och då. Det är inte ofta men det är mycket mer än vad den andra göra någonsin.

Hon nös värre när vi hade spån så vi tror att hon inte tål de och byte till toalätt och det funkar perfekt.

Ja jätte bra jo jag har läst det oxå med snor och de blir rött i syre.

hus-musen
0

Okej, då behövs nog inte någon veterinär ännu. Har ni provat med olika huskurer och vitaminer?
Samt se till att buren inte står i minsta drag, då blir de lätt förkylda.

Kutterspån rekommenderas inte just eftersom det är så dammigt, plus att det innehåller terpentin som irriterar luftvägarna. Toalätt är mycket bättre, brukar blanda det och alspån.

Qui dormit, non peccat

Hjartardottir
0

Nej, vi har köpt olika mater med vitaminer och sånt etc. Sen ger vi dem givitvis den maten vi äter som potatis, kött, pasta, sallad etc.

Har du nått tips på bra huskur för det ? :)

hus-musen
0

Många gillar Rooiboste (rött te utan koffein) med en klick honung och ev lite vitlök i. Mums tycker pojkarna mina. Ärtor, grönsaker och broccoli med massor av c-vitaminer är oxå bra. 
Kan jang en liten skvätt i drickavattnet kan vara bra det med, men mina pojkar har inte älskat det direkt.

Qui dormit, non peccat