Råttor iFokus

Råttor

Etikettkostrelaterat
Läst 1827 ggr
Baby-Blue
0

bottenmaterial?

Hej!
Vad använder ni för bottenmaterial, har sett att man inte skulle använda sågspån ? vad rekomenderar ni för nått? :P

Zolah
0

Jag använder toalätt

här har du en hel guide om vad man kan använda och inte:

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7145a9b9cb46223905b48b-bottenstroer

och här har du en samling med saker som kan vara bra att kolla igenom :3

http://rattor.ifokus.se/articles/4d7133e9b9cb46223904bb73-vanliga-fragor#discussions-1

Baby-Blue
0

#1 Okej tack :)

zickan
0

Jag tål inte toalette när det blir minsta fuktigt. Nyser som satan av det. Kört stabilt på stl strö och hampa nu i 1-2 år. Har även dyr bra kattsand på hörn toaletterna vilket mina råttor gärna använder skönt nog.

Stl strö är billigt och håller bra länge ändå. Hampa även det billigt, luktar bra men tycker jag behöver byta det oftare. Både finns på granngården.

/ zickans.com uppfödare av tamråttor och guldhamster i Västerås
Värd på Råttor, Exotiskadjur.

Baby-Blue
0

#3 Okej! :)

AnneN
0

På burbotten lägger jag bara ut tidningar, men så har jag en toalåda till dem där jag använder toa-lätt.

Som bomaterial så river jag tidningspapper (någon nytta ska jag väl ha av all reklam) och klipper ut en lagom stor bit av fleecetyg.

_**/Mvh Anne
**~Sajtvärd på Blandrashundar ~Medarbetare på Support
_Hundägare i Norrbotten? Välkommen till oss på Hundhuset!

Baby-Blue
0

#5 okej tack, det verkar smart :)

[Sara FE]
0

Av de bottenströerna jag har provat så har hampaströ funkat bäst. Jag använder bara Toalätt i toalådorna, för att minimera risken för bumblefoot. Mina råttor håller sig dock mer rumsrena om jag använder mattor och fleecetyg som underlag, och man slipper strö runt hela buren. Dessutom går det mycket snabbare att städa i buren. Nackdelen är att det blir mer tvätt.

[lindavold13]
0

Inbäddat innehåll kan använda tredjepartscookies och spårningsskript.

Jag varierar mellan att ha bara fleece och alflis. Fleecetyget tvättar jag bara vart tredje dag kanske. Jag använder toa-lätt som toamaterial.

Fleece kanske bara funkar när råttisarna bajar i toan :P

busigdemon
0

Ni som kör med tidnignspapper eller strö i botten eller what ever, hur gör ni på hyllplanen?

Jag har nu Borris (ikeas billiga dörrmatta) men nu när jag funderar på att utöka lite så blir det ju hemskt mycket tvätt, hur löser man det?

Blir ju så snuskiga råttor om dem sover på hyllplanen och läcker lite som pojkar gör, nu suger ju mattorna upp kisset innan råttorna suger upp det så att säga XD

För ströet ligger ju inte kvar på hyllplanen mer än 3.4 sek om man har tur.

"Din verklighet är inte Min verklighet"

Zolah
0

2nd hand handukar som jag spänner fast

Baby-Blue
0

#7 #8 #9 Okej, tack :)

busigdemon
0

Blir ju samma problem med en enorm tvätthög då. Obestämd

gulzebra
0

Jag har stl-strö. Har tänkt testa hampa nån dag men det har inte blivit av… Får se om det någonsin blir av alls x)

"Thinking outside the box is for smart people. The box is for you" DeviantArt | Instagram

[lindavold13]
0

Det är ju inte så att man använder 40 handdukar och flera ton fleece på en och samma gång Tungan ute så det blir inga enorma högar och tvättar gör man ju ändå, iaf vi "gamlingar" som har egen familj. Det är ju billigare också…Skrattande men det jag och mina råttor gillar kanske inte passar andra…

#7 Undrar vad hampaströ är för något, Coolhar lagt märke till att många använder det…

[Sara FE]
0

#14 Hampaströ är ett strö som sägs vara helt dammfritt, fast jag tycker ändå att det är en aning dammigt. Det är dock det minst dammiga ströet jag har testat, och det är drygt. :)

[lindavold13]
0

#15 Jag tycker det ser så vasst ut men det antar jag att det inte är! Alflis kan ju inte vara det minsta dammigt, har du testat det också?

[Sara FE]
0

#16 Det tyckte jag också, fast efter kommentarer här på forumet om hur det faktiskt var mycket mjukare än det såg ut ville jag pröva. I början känns det litet hårt, men det blir snabbt uppmjukat. Jag brukar trycka en del på det när jag lagt in nytt, så att det blir skönt för råttorna med en gång.

Jag har provat Nickos alspån (som egentligen är flis), men jag tyckte att det kändes så himla hårt och obekvämt att jag bara använde det blandat med Toalätt i lådorna.

HannaRosberg
0

Varför ska man inte använda vanligt spån?

Zolah
0

direkt kopierat från artikeln

**KUTTERSPÅN - Nej
**Vanligt kutterspån från t.ex. Ica eller djuraffären är gjort på barrträd vilket innehåller det cancerogena ämnet terpentin. Det kan alltså vara en bidragande faktor till tidig utveckling av tumörer hos råttor så därför undviker man det. Det finns också misstankar om att terpentinet retar råttornas känsliga lungor. Det är väldigt dammigt så även dammet retar råttornas nos och ögon. Som att bo i träslöjdslokalen hela dagen, i resten av sitt liv! Så därför rekommenderas inte vanligt kutterspån.

Baby-Blue
0

#19 kan möss också få tumörer av det?

Zolah
0

Kanske? jag vet inte, det är ändå olika arter men närbesläktade ändå. Tror ju igentligen alla djur skulle ycka att det är jobbigt att andas in spån damm.

Baby-Blue
0

#21 Okej, aa

AnneN
0

#20 Ja risken finns för möss, gerbiler och eventuellt andra smådjur som har lätt att få cancer

_**/Mvh Anne

Baby-Blue
0

#23 okej, tack

busigdemon
0

#14 - blir lätt en stor hög fort. Har 4 hyllplan o ca 5-6 hängmattor som byt 2 ggr i veckan o tvättstugan här är mkt uppbokad + att det bara finns 2 maskiner. så det blir inte tvätt på 1½ vecka i snitt. Som det är nu med en bur så är det 2-3 maskiner (är vanliga maskiner och inte industrimaskiner). Så därför undrar jag lite.

Ni som inte har nått på hyllplanen (om ni finns?) torkar ni dem bara? Hur tycker ni att era råttor fångar lukten/vätan?

Zolah
0

#25 Tja, hade så i början. Råttorna luktade inte men däremot buren… urk

[Sara FE]
0

#25 Sant. När jag bara kör med mattor, handdukar och fleece i buren (FT) blir det ofta tre fulla maskiner bara för råttorna… Men då har jag också fyra råttor som använder hängmattor och "hylldynor" som toaletter för nummer ett. Jag får i alla fall vara tacksam för att de går ut ur rören till kisstoaletten när det är dags. ;)

silverorm
0

Vi har provat många olika sortes strö men har fastnat för STL Champ, mjukt o gott för tassarna och har en mycket bra uppsugningsförmåga, luktar inget heller. Billigt 49,- för 130l. Glad

busigdemon
0

#27 vist är det så, och om man köper in en till bur nu för att utöka lite så blir det genast en hel tvättdag bara åt råttorna och det går inte här. En vanlig eftermiddag så hinner jag tvätta 8-10 maskiner bara, då dem tar så tid för sig.

Kanske borde man köpa in en bur med mer golvyta och använda strö på "marken" och då får det nog inte plats med så många hyllplan. Men det är ju trist då dem tycker om att sova högt mina pojkar.

[lindavold13]
0

Jösses vad vad "tyg" prylar ni verkar ha! Tungan ute Har man så många hängmattor och handukar på hyllor och så, så förstår jag att det blir mycket tvätt…Som det ser ut nu torkar jag bara mina hyllplan men det funkar sådär tycker jag så jag funderar på att köpa Ikeas dörrmattor och lägga på! (ännu mer tvätt Flört)

#28 Vad är STL Champ? Nån form av pellets eller? Och vart finns det?

silverorm
0

#30 STL-strö är krossad kartong framställt för känsliga hästar. Men det visar sig fungera utmärkt till olika typer av gnagare däribland råttor. Glad

Finns några olika varianter av STL-ströt, vi hade från början den vanliga men fick köpa Champ när det andra var slut. Champ är krossat lite mer än det andra, fluffigare helt enkelt. Jag var först skeptisk eftersom jag tyckte det var så "papprigt" men nu är jag supernöjd, råttorna ligger på rygg o sover i det, våra möss boar och bygger gångar och det håller lukten väldigt bra.

Finns att köpa på Granngården. Tillverkas av Laxå Bruk.

[Sara FE]
0

#30 Det blir mycket skönare för råttorna om man lägger något mjukt på hyllplanen, precis som på botten. :) Fördelarna med stor tvättmängd uppväger nackdelarna, i mitt fall.

busigdemon
0

#30 Mkt tyg? Blir ju knappt nån inredning om man inte använder hyllplan (med tyg på i mitt fall) eller hängmattor. Har du nått dunder tips så spotta ut det Skrattande

Bifogar en bild på min nuvanrande inredning (nästan). o det blir ju lite grann

4 hyllplan med mattor på

4-5 hängmattor

dessa byts ca 2 ggr i veckan = 16-24 "mattor" som man hunnit samla på sig bara över en vecka. Med en till bur så blir det MASSOR.

Vad torkar du hyllplanen med och hur ofta? Vad är det som inte fungerar med det?

#32 vst blir det billigare och smidigare  och mysigare om man bara byta mattor som  man tvättar. Men ni som jag som jag, har ni egen tvättmaskin? Eller har ni väldigt lätt att boka tvättstugan?

Hur förvarar ni de nerkissade mattorna?

AnneN
0

#33 tror du glömde bifoga bilden

_**/Mvh Anne

busigdemon
0
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

#34 självklart glömde jag det Tungan ute Tack!

Tkr inte jag vill inreda mindre, men hur kan man alternera för att minska tvätt mängden?

MarajLowajz
0

Här hemma används det Alspån till tjejerna (dom bor i en FT) och mattor till killar (bor i en GD Rival).

Funkar bra och byter handdukar varje dag (handtvättar för jag har ingen tvättmaskin! :o ) samt grovstädar burarna ganska ofta. Är allergiker och på senare tiden blev det lite för många råttor så därav all städning och bytning av inredning :)

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

busigdemon
0

WOW! Handtvättar! Hardcore om något!

Hur tar du dig till då? För den som inte tvättar någonting för hand Skäms

MarajLowajz
0

Jag har ingen tvättmaskin :P Och hos min mor kan jag inte tvätta rått-handdukarna för att mor går galen då xD

Jag lägger dom i en hink med hett vatten och sen flytande tvättmedel. Sen får dom ligga där i typ 30 min så allt löses upp. Den sköljer jag ur och tvättar ytterligare och sen sköljer ur bra. Sen är det bara att vrida ur bra och att hänga på tork =) Har varit jättebra i sommar då man hänger ut allt. Under vintern hänger jag upp allt på lina i min hall och lägger filtar under allt så att det vatten som droppar torkas upp sen torkar jag filtar. Tar en dag eller två att få allt torrt men det funkar =)

Nu har jag slängt alla gamla trasiga handdukar och fyllt på med nya. Köpte typ 130 handdukar på ikea när jag var sist in xD Hon som satt i kassan räknade ALLA och det tog sin lilla tid :P

I know not with what weapons World War III will be fought, but World War IV will be fought with sticks and stones.
-Albert Einstein

[lindavold13]
0

Nu ska vi se här om jag kan komma ihåg allt…

Jag torkar hyllplanen (som är i plast) med en fuktig disktrasa och det gör jag när det behövs. Vet inte hur ofta det kan bli. Det som är nackdelen är ju att Jag kan ju inte torka dom när jag jobbar och råttorna kliver omkring i "pölarna" och blir ju lite kissiga i pälsen. Jag tänker om man har en matta så kanske den då suger upp det mesta så att inte sugs upp av råttorna.

Min råttisar ligger inte särskilt mycket i hängmatta, dom gillar att sova på botten så jag har bara en.

Jag har tvättmaskin så det är ju inga problem med tvätt-tid Tungan ute

Sammanfattningsvis så blir det inte så mycket tvätt för mig.  Kanske blir mer nu när jag ska köpa mattor till hyllplanen…

Exxozzie
0

Jag använder badrumsmattor. De är mjuka (och jätteroliga att leka med) Jag har dessa:

Näkten och Toftbo

Näkten är jättelätt att handtvätta. Jag brukar lägga dem under vattnet och dra längst med dem med handflatan några gånger så är de vita igen. Toftbo kör jag i maskin eller låter ligga ett tag om jag handtvättar dem. I toaletten har jag Toalätt.

Näkten täcker inte riktigt hela botten pga dess form men jag brukar ställa ett hus eller något i de hörnen. Toftbo kan man klippa utan att sy så att de passar botten.

busigdemon
0

#39 Gjorde som du förut och håller med dig. Avundas även alla dem som har egen tvättmaskin! eller utrymme att hänga tvätt på (men det sista är nog en prioriteringssak Obestämd )

#40Toftbo såg mysig ut! Hur långa är "stråna" på mattan om du förstår vad jag menar?

Exxozzie
0

#41 Ungefär 1 cm. :)

RexMatte
0

Jag hittade något som hette All Pet Pine hos Foderbilen, kan man ha det som bottenmaterial? Någon som använder det och kan berätta?