Ansträngd andning, ej rossel
Tänkte kolla med er om ni har någon aning.
En av mina råttor började låta lite smått ibland för ett tag sen, men sen försvann det så jag tänkte inte mer på det.
Sen för snart 2 veckor sen började han låta mer, och jag försökte lyssna på lungorna men hörde inget typiskt rossel.
Jag gav honom rooiboste och det gav sig en dag, sen började det smyga sig tillbaka. Så förra veckan åkte jag till veterinär eftersom det inte gav sig.
Men hon hörde heller inget vanligt rossel, och tyckte att eftersom det inte låter som att det är blött så ville hon avvakta med medicin.
Så jag har gett honom rooibos lite mer och det ger sig tillfälligt men tar man då bort te någon dag så kommer det tillbaka. Och igår lät han lite trots att han fått te.
Så han lär ju få medicin nu, men skulle bara vara intressant att veta vad det beror på. Jag kommer inte få någon ny tid hos veterinären utan jag skulle bara ringa så skulle jag få åka och hämta medicin på en gång.
Men kan det vara början på en lunginflammation ändå tro? Har ni varit med om nåt liknande?
Han är inte påverkad annars. Han är pigg och äter bra. Jag har ju inte direkt något som dammar i buren heller så det känns inte som att det kan bero på det heller.
Vad har du för underlag? Hur är luftfuktigheten?
Stl-strö.
Luftfuktigheten är nog ganska bra just nu, men jag har tyvärr inget att mäta med. Men jag skulle ju kunna testa att sätta ut något för att höja luftfuktigheten i det rummet för säkerhets skull :)
Stl-strö har jag aldrig provat, men man kan ju vara allergisk eller överkänslig mot vissa saker. Tvättar du tygerna i buren med parfymerat tvättmedel/sköljmedel, eller kör du med "Astma- och Allergiförbundet"-märkta varor?
Ja, prova att sätta ut några skålar med vatten. :) Jag investerade i en riktig luftfuktare, och det har varit värt varenda öre. Bra både för råttornas och min egen del.
Nej jag slänger och byter ut sånt eftersom jag tycker det är svårt att få bort lukten ordentligt från tyg. Och hängmattorna som jag brukar vilja ha kvar ett tag sköljs bara och kanske lite grönsåpa för att få bort smutsen. Men brukar slänga sånt ganska fort.
Ska göra det. Jag har haft funderingar på en sån, för på vintern behövs det verkligen. Och det hjälper inte fullt lika bra med skålar med vatten.
Ja, då kan det knappast vara sådana problem. Jag vet inte hur pass känsliga råttor är för kvalster och sådant. Min bror kan knappt ha något tyg alls i sitt rum, förutom sängkläderna…
Det finns luftfuktare till hyfsade priser på Clas Ohlson. Den jag köpte värmer även en del, vilket är rätt skönt senare på hösten och vintern. :) Lär ju gå att hitta begagnat också.
Hm. Det var ju inte så farligt pris. :) Men eftersom råttan fortsätter att låta får han medicin i slutet av veckan. Ska väl avvakta tills torsdag eftersom veterinären ville vänta 1 vecka.
Hoppas att han mår bättre snart!